Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Designér Colani: Češi, mějte kuráž! Jste nejkulturnější v Evropě

Exkluzivně
Matka Polka, otec Švýcar, čínská přítelkyně, on narozený v Berlíně, jedenaosmdesát let, sil má ale na rozdávání třicátníkům - Luigi Colani. Má italské jméno, ale sám o sobě říká, že mluví italsky velmi špatně. A Evropu už zatratil. Veleslavný designér aut a všeho, co si umíte představit, snílek, fantasta...
Ferrari Testa d’Oro

Ferrari Testa d’Oro | foto: Luigi Colani

Jeho pravé jméno je Lutz Colani. Vše ostatní je neopakovatelný originál. Je to chuligán, enfant terrible... Říkejte mu jak chcete, nejlepší je ale vidět ho na vlastní oči. Na osmdesátku nevypadá, srší energií. I když s ním mluvíte mezi čtyřma očima řve, vzteká se. Když má publikum, hřímá, bouchá do stolu a vykřikuje „mamma mia!“. A na většině fotek má v prstech na dva palce tlustý doutník.

Obrázek není k dispozici

Při rozhovoru s ženami jim bez ostychu kouká do výstřihu a jeho katalogy jsou plné vnadných krásek. „Radši udělám sochu nahé ženy, než vysokorychlostní vlak,“ říká.

Luigi Colani

„Už dlouho jsem si přál býti porotcem mezinárodní soutěže v zemi Alfonse Muchy. Proto je mi velkou ctí účastnit se této soutěže v jedné z nejstarších kulturních zemí Evropy.“

Colani už víc než padesát let navrhuje design čehokoliv, na co si vzpomenete. Dával svůj milovaný oblý biodesign už asi všemu - od propisek po tankery.

Jsem nejlepší

Nepochybuje o sobě. Neváhá o sobě prohlásit, že je nejlepší na světě: „Recept na perfektní design? Devadesát procent příroda a deset procent Colani,“ říká s odzbrojující jistotou. V oblibě u kolegů designérů moc není, je mu to jedno. Starý kontinent zatratil. „Už nežiji v Evropě, ne v Německu. Německo je přetechnizované, tam designu chybí srdce,“ líčí. Jeho oficiální životopis říká, že žije a tvoří v Karlsruhe. Ale vlastně pořád cestuje celém světě, má studia snad na všech kontinentech. Žil v Japonsku, ale teď si hlavně zamiloval Čínu.

Práce Luigi ColanihoPráce Luigi Colaniho

Když dorazil do Prahy vyhlásit výsledky mezinárodní soutěže firmy Grund, vyrábějící doplňky do koupelny, netajil se obdivem k Česku. „Vkládám velké naděje do vaši země! Jste nejkulturnější zemí v Evropě,“ hřímá. „Je ve vás víc, než si myslíte.“

Aerodynamika je všechno

Po druhé světové války studoval sochařství na berlínské univerzitě, brzy ale odjel do Paříže, aby na Sorbonně vystudoval aerodynamiku. Právě to je základ jeho vášně pro organické, tekutinám (vzduchu i vodě) přívětivé tvary.

Rodné Německo zatratil: „Vše, co vidíme, je superbauhaus. Co Bauhaus (umělecký směr první poloviny 20. století - pozn. red) přinesl světu? Vysoce propracovaný čtvercový tvar. Zapomněli na pyramidu a úplně vynechali na kulové tvary!“ vzteká se. On, který nemá doma nic hranatého...

Kromě golfových holí, tankerů, klavíru, brýlí nebo uniforem letušek navrhoval hlavně dopravní prostředky. Známé jsou jeho ufoidní tahače, kterých vznikla necelá dvacítka (už pracuje na dalším). Maloval ale také osobní auta. Jedno z nejznámějších je Ferrari Testa d’Oro, ale pouze jediné se dočkalo sériové výroby: Colani GT Spider. Dvoumístný roadster je ve dvou exemplářích schovaný i v českých garážích.

Obrázek není k dispozici

Velký úspěch sklidil už úplně první jeho návrh: Sporťák, vycházející z techniky Alfy Romeo Giulietta, který zajel jako první legendární Severní smyčku okruhu Nürburgringu pod deset minut. Na nejtěžším okruhu planety dodnes testují své novinky snad všechny automobilky. V roce 1981 představil Colani futuristický koncept postavený na základech legendárního Citroënu 2CV - známé „kachny“. Černý speciál byl zajímavý hlavně rekordně nízkou spotřebou paliva: 1,7 litru na 100 km.

Má „pifku“ na „kolegy“ v designérských studiích. V automobilkách dnes podle Colaniho pracují „idioti“: „To, co se teď v autoprůmyslu děje, je úplně šílené.“

Často nevíte, zda fantazíruje, nebo mluví vážně. V pražském DesignCabinetu se na tiskové konferenci designérské soutěže firmy Grund nechal slyšet: „Koupil jsem v Americe jednu ze známých automobilových značek třicátých let Pierce-Arrow. Bojuji totiž proti hlouposti výrobců, kteří staví 400-, 500- a 600koňová auta. Jsou tak hloupí, že je chci porazit,“ líčí. „Koupil jsem slavnou značku a stavím 24válcové auto s 1300 koňmi, které pojede 500 km/h.“ A teď mu věřte... Pro iDNES.cz poskytl rozhovor.

Luigi Colani exkluzivně pro iDNES.cz

Nemáte rád hranaté věci. Máte doma vůbec něco hranatého?
Ne, nic!

Jste průkopník biodesignu. Nemrzí vás, že se biodesign před těmi 30 nebo možná více lety nedočkal takového ohlasu? Dnes se mladí designéři k biodesignu hlásí?
I velmi známí designéři se dnes přiklánějí k biodesignu. Jako Zaha Hadid (uznávaná britská architektka - pozn. red.), která viděla moji výstavu v Londýně a měla hned následnou. Když jsme balili moji výstavu, ona to viděla a přes noc začala kopírovat Colaniho. Protože biodesign je přirozená věc a proto je dobře slučitelný s mozkem člověka.

Aerodynamika je tedy všechno...
Jsou to přirozené tvary věcí.

Obrázek není k dispozici

Před lety design svazovala technologie, dnes jsou designéři svázáni různými omezeními, předpisy. Jak to vidíte vy? Je to výzva nebo překážka?
Regulace je velký problémem světa. Vemte si třeba Formuli 1. Před padesáti lety bylo jediné pravidlo: Formule nesměla být lehčí než 750 kilo, aby nebyla nebezpečná. To bylo všechno. A výsledkem byly tisíce různých návrhů, úžasná tvořivost. Formule 1 kvetla, vozy byly rychlejší a rychlejší a lepší a lepší. Idioti z FIA udělali bichli pravidel - každý šroubek, každá matička na formuli jsou na milimetr určené. Takže už se mohou stavět jen stejná auta. To je diktatura!

Dnes už byste se tedy nepustil do formule...
V 70. letech jsem namaloval nejrychlejší formuli 1. Dnes přemýšlím o takové formuli pro Čínu. A doufám, že s finančními problémy ve světě se F1 stane dostupnější i pro další firmy.

Designoval jste už úplně všechno. Od propisek, přes vlaky až po počítače. Je něco, co jste nemaloval a láká vás to?
Všechno znovu. Nové materiály mě nutí abych všechen ten design znovu promyslel a přeměnil. Nic není nikdy hotovo.

Malujete rukou. Používáte také počítač?
Ne, žádné počítače! Jsou hloupé. To vůbec nelze používat. My jsme daleko lepší, výkonnější než počítač.

Obrázek není k dispozici

Líbí se vám auta dneška?
Všechna vypadají stejně, výrobci jsou hloupí. A všechna auta jsou špatně. Stále se přidávají koňské síly a nepřemýšlí se nad tím, co je potřeba.

Mluví se o tom, že auta jsou stále aerodynamičtější...
U tater to Hans Ledvinka dělal už ve třicátých letech. Dnes je to styling, ale není to nic převratného.

Věříte hodně Číně. Věříte, že Evropané jsou schopni přijmout a pochopit čínský design? Existuje něco jako národní design?
V tuto chvíli mladí čínští designéři kopírují Evropu a Ameriku. Dám ji šanci designovat svoje vlastní značky, které budou mít lepší design, než ty evropské. Když chcete po designérovi mercedesu nebo BMW, aby navrhl něco, co nezapadá do velmi úzce vymezené představy dané firmy, tak ti lidé jsou ze hry. Mladí čínští designéři jsou lepší. Ne proto, že by byli lepší jako takoví, ale jsou svobodnější. A proto nakonec budou stavět lepší auta, nejsou svázání jen firemními pohledy a důvody.

Colani se musí slyšet

„Jsem šéf designu dopravních prostředků v Číně a moje první přednáška byla o Hansi Ledwinkovi, vy Češi. Víte, kdo to byl Hans Ledwinka (technický ředitel automobilky Tatra v letech 1905–1945 a inspirátor Porscheho při návrhu legendárního VW Brouk - pozn. red.). Byl to tvůrce prvního proudnicového auta. Porsche je nic oproti Ledwinkovi. Musíte mít víc odvahy v České republice. Musíte pochopit, že máte co říci v Evropě. Udělejte to!“

Obrázek není k dispozici
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...