Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

  14:30aktualizováno  16:21
Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat. Známý německý průmyslový designér Luigi Colani zemřel. Jeho organický design je známý po celém světě, jeho podpis nese i několik aut a hlavně známých futuristických tahačů.

Colaniho čínská přítelkyně Ja-čen Ča potvrdila úmrtí slavného designéra agentuře DPA. Designér, původním jménem Lutz Colani, zemřel v 91 letech v Karlsruhe po těžké nemoci.

Colaniho designy, které zahrnovaly automobily, nábytek, brýle, televizory, fotoaparáty a oblečení, byly známé svými kulatými organickými tvary. Byl průkopníkem takzvaného bio designu.

Jeho kariéra trvala několik desetiletí a pokrývala celý svět. Působil v Německu, Itálii, Mexiku, Spojených státech, Rusku i Číně nebo Japonsku, kde byl velmi respektován. „Slovo „světový“ zároveň může zastupovat národnost. Obojí je totiž u Luigiho Colaniho velmi obtížné stanovit,“ komentuje Jiří Hulák, vedoucí oddělení průmyslového designu Národního technického muzea

První Colaniho kamion

Designér narozený v Německu polské matce a švýcarskému otci byl designérem „staré školy“, jeho práce nebyly jen uměleckým vyjádřením autora, ale měly technický základ díky studiu aerodynamiky.

„Podle vlastních slov působil vždy tam, kde cítil největší technický, technologický a průmyslový potenciál: v sedmdesátých letech v Německu, v osmdesátých letech v Japonsku, po roce 2000 v Číně,“ upozorňuje Hulák.

Luigi Colani byl nejen činný téměř po celém světě, ale lze říci, že celý svět takřka rozdělil na dva tábory – své nadšené stoupence a zapřisáhlé odpůrce,“ komentuje odborník na průmyslový design. „Zřejmě proto jeho jméno chybí v některých publikacích z dějin designu. Navzdory svému poněkud kontroverznímu dílu má však ve světových dějinách tohoto oboru pevné a nezadatelné místo. Přinejmenším díky průkopnickým projektům z padesátých a šedesátých let i vizionářským projektům z dalších dvou desetiletí,“ popisuje Jiří Hulák a vyzdvihuje léta sedmdesátá: „Colani neslevil ze svých zásad navzdory všeobecnému odklonu od oblých tvarů, a přitom ještě dokázal udržet tvarovou i proporční čistotu.“

„Ergonomie, aerodynamika – to byly v Colaniho designérské tvorbě důsledně aplikované obory, které jsou v současné často především konceptuální tvorbě mnohdy opomíjené,“ myslí si Jiří Hulák.

„V letech osmdesátých, kdy jeho tvorba už začala směřovat k určité manýře, pak kromě desítek dalších projektů z oblasti tvarového řešení dopravních prostředků i dalších výrobků přišel bez nadsázky s revolučním pojetím těla fotografického přístroje, který doslova po desítkách let změnil nazírání na design i ergonomii tohoto typu techniky,“ vysvětluje Hulák.

„Colaniho design fotoaparátu Canon T90 byl jedním z jeho největších úspěchů a silně ovlivnil vzhled výrobků této japonské značky,“ napsala agentura DPA.

Sám Colani uváděl, že vytvořil přes čtyři tisíce návrhů různých výrobků, od kostýmků letušek švýcarských aerolinií po tahač. „Recept na perfektní design? Devadesát procent příroda a deset procent Colani,“ říkal s odzbrojující jistotou.

Colani se dal na design ještě v době, kdy samotné povolání designéra ani pořádně neexistovalo. Po druhé světové válce studoval sochařství na berlínské univerzitě, brzy ale odjel do Paříže, aby na Sorbonně vystudoval aerodynamiku. Právě to je základ jeho vášně pro organické, tekutinám (vzduchu i vodě) podobné tvary.

Svůj milovaný oblý bio design dával všemu, co se namanulo, od propisek po tankery. „Biodesign je přirozená věc a proto je dobře slučitelný s mozkem člověka,“ říkal.

Práce Luigi Colaniho
Práce Luigi Colaniho
Colani GT Spider

Colani miloval život a ženy. Jeho slavné katalogy byly plné vnadných krásek. „Radši udělám sochu nahé ženy než vysokorychlostní vlak,“ říkal tehdy jedenaosmdesátiletý neskutečně vitální muž hromovým hlasem, když před deseti lety poskytl pro iDNES.cz exkluzivní rozhovor (čtěte zde).

Bouchal do stolu, v zubech na dva palce tlustý doutník a vykřikoval „mamma mia!“, i když podle vlastních slov mluvil italsky velmi špatně.

Colaniho auta

V roce 1953 vedl oddělení nových materiálů americké společnosti McDonnell-Douglas. První koncept automobilu představil na ženevském autosalonu v roce 1954.

„Dnes je to styling, ale není to nic převratného,“ říkal o moderní automobilové produkci v roce 2009.

„Moje první přednáška o designu dopravních prostředků v Číně byla o Hansi Ledwinkovi,“ hřímal tehdy na tiskové konferenci v Praze. „Vy Češi víte, kdo to byl Hans Ledwinka (technický ředitel automobilky Tatra v letech 1905–1945 a inspirátor Porscheho při návrhu legendárního VW Brouk – pozn. red.). Byl to tvůrce prvního proudnicového auta. Porsche je nic oproti Ledwinkovi. Musíte mít víc odvahy v České republice. Musíte pochopit, že máte co říci v Evropě. Udělejte to!“ vysvětlil.

Fotogalerie

Maloval také osobní auta. Jedno z nejznámějších je Ferrari Testa d’Oro. Ale pouze jediné se dočkalo sériové výroby: Colani GT Spider. Dvoumístný roadster je v několika exemplářích schovaný i v českých garážích.

Velký úspěch sklidil už úplně první jeho návrh: sporťák, vycházející z techniky Alfy Romeo Giulietta, který zajel jako první legendární Severní smyčku Nürburgringu pod deset minut.

V roce 1981 představil Colani futuristický koncept postavený na základech legendárního Citroënu 2CV – známé „kachny“. Černý speciál byl zajímavý hlavně rekordně nízkou spotřebou paliva: 1,7 litru na 100 kilometrů.

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Koh-i-noor rozvíjí v Rožnově pod Radhoštěm výrobu pro elektroauta Tesla

Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla....

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...