Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Desatero zimního provozu s dieselem

Zima nebo léto - kvalitní naftový automobil umí sloužit stejně spolehlivě. Ve srovnání s benzinem však má v mrazivém počasí svá specifika. Shrnujeme je s využitím informací od šéfa diesel-servisu v Plzni Petra Svobody, který se naftovým motorům věnuje tři desetiletí. 1. Prvním předpokladem bezchybné zimní služby je dobrý stav dieselového motoru. Iluze si rovnou nemusí dělat ten, jehož vůz má problémy se startováním ve třech, pěti stupních nad nulou v mrazu neodjede vůbec.

Dalšími ze základních předpokladů jsou bezvadný startér a kvalitní, plně dobitý akumulátor. Ze všeho nejlépe nastíní zimní perspektivy prohlídka vozu v diesel-servisu. Tlaky ve válcích, které jsou u naftového motoru mnohem důležitější než u benzinového, se mají pohybovat mezi 36 a 28 atmosférami, přičemž rozdíl ve válcích by neměl být větší než dvě,maximálně tři atmosféry. Stav od 30 atmosfér a méně už může v mrazech působit obtíže.

2. Žhavicí svíčky mají u moderních dieselů životnost dvou až tří tisíc startů, tedy asi 100 tisíc kilometrů, a řidič je tedy jen kvůli zimě měnit nebude. Výměna je na místě v případě,že některá ze svíček dosluhuje dřív,což opět zjistí předsezonní kontrola v diesel-servisu. Ukáže-li se třeba jen jedna žhavicí svíčka špatná, je dobré vyměnit všechny čtyři. A pozor: vždy podle předpisu pro konkrétní vůz. Jistotu dají katalogy, které mají solidní prodejci k dispozici.

3. Pro zimní jízdu je nezbytné tankovat zimní naftu, která je do pětadvacetistupňvých i větších mrazů. Normální nafta, jaká je u čerpadel k mání na jaře,v létě a v teplém podzimu, slouží bez problémů jen do zhruba sedmi stupňů Celsia pod nulou. O tom, že na čepu je zimní nafta, podá informaci obsluha stanice. Experti radí jezdit k čerpadlu, které má stojany s průhledným okénkem, v němž se při tankování točí vrtulka. Nafta nesmí mít ani v třeskutém mrazu mlhu či bílé závoje.

4. Největším zimním postrachem řidičů dieselů je zamrzání nafty. Ta nikdy nezamrzne zčista jasna - blížící se problém s předstihem signalizuje tím, že vůz nejprve přestává táhnout v kopcích, nereaguje na přidání plynu, naopak, jakoby zrychluje, když řidič sundá nohu z plynu. Je dobré dát včas - do nafty proti parafinování přípravky, jichž je na trhu dostatečný výběr. Při míchání s naftou je nezbytné dodržet návod k použití. Zmíněné přípravky mají také své odpůrce,kteří připomínají, že ovlivňují výkon motoru a hospodárnost provozu, a neradí používat je dlouhodobě. Dalším z řešení je petrolej, kterého se v zimě do paliva míchá až třicet procent. Nejobvyklejší je přimíchání benzinu třeba na cestě,když řidiče zaskočí problémy. Při desetistupňovém mrazu poslouží jeden až dva litry, při dvacetistupňovém mrazu má podíl benzinu v naftě vzrůst až na třicet procent.

5. Když mrznoucí (zhoustlá vysrážením parafinu) nafta řidiče zaskočí na cestě a nepomůže ani zmíněné doplnění benzinu, je nutné vyměnit palivový filtr. Ne vždy ale je po ruce značkový servis, takže neuškodí do zimní výbavy dieselu náhradní kus přibalit. Propojování cesty nafty mimo zanesený filtr je motoru nebezpečné.

6. Dlouhé - přes dvacet sekund trvající - startování nemá valný smysl. Startér totiž bere proud žhavicím svíčkám. Odborníci doporučují ještě před žhavením pootočit motorem o jednu až dvě obrátky,uvolnit ho tím z největšího zatuhnutí a teprve pak nažhavit a obvyklým způsobem startovat.

7. Diesel klade nesrovnatelně větší nároky na akumulátor než benzinový motor,a podle toho se k němu musí majitel naftového auta zvlášť v zimě chovat. To znamená udržovat akumulátor plně nabitý a s čistými kontakty, pro delší stání v mrazu neuškodí akumulátor demontovat z vozu a nechat ho do další jízdy v teple.

8. Při přesedání do různých dieselových vozů je nutné dodržet správný způsob startování - některá auta chtějí plný plyn a jiná naopak start bez plynu.

9. Diesel není vhodné roztahovat ani roztlačovat kvůli možným škodám na motoru. O roztahování či roztlačování v nouzi nejvyšší pojednává jiný text přílohy. Ale pozor,u některých naftových vozů je zimní roztahování či roztlačování komplikovanější o fakt, že jejich zařízení pro studený start funguje společně se startérem.

10. Diesel je víc než benzinový vůz náročný na kvalitu oprav a servisu. Nejlepší jsou proto služby značkových servisů a v případě motoru specializovaných servisů Bosch-diesel. Vždyť devadesát procent v Česku provozovaných naftových vozů má čerpadlo a vstřikování Bosch a jiným značkám mechanici také rozumějí. Zmíněné diesel-servisy jsou ve všech regionech.




Autor:
Témata: Škoda Auto
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...