Toyota koupí Daihatsu a udělá z ní globální značku

  16:00aktualizováno  16:00
Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor se stane stoprocentním vlastníkem japonského výrobce minivozů Daihatsu Motor.

Koncept FC Deco Deck dodržuje parametry Kei Cars, na délku má 3,395 metru, na šířku 1,475 metru a na výšku 1,985 metru (limitem pro autíčka kei jsou dva metry). Minikamion představený v roce 2013 pohání palivové články. | foto: Daihatsu

Toyota oznámila, že odkoupí zbylých téměř 50 procent Daihatsu v hodnotě kolem tří miliard dolarů (74 miliard Kč), aby ve snaze udržet si první příčku na světovém trhu posílila své pozice na rozvíjejících se trzích a na rostoucím trhu malých vozů. Obě firmy nyní chtějí udělat z Daihatsu globální značku.

Toyota nyní vlastní v Daihatsu 51,2 procenta a zbylý podíl převezme formou výměny akcií. Daihatsu po plném převzetí získá větší možnosti expanze a bude moci snadněji přejímat nejnovější technologie, které vyvíjí Toyota. „Vstupujeme do nového období růstu a vyzvedneme značku Daihatsu na globální úroveň,“ citovala ze sdělení Daihatsu agentura Reuters.

Daihatsu Kopen Xmz

Daihatsu Kopen Xmz

Daihatsu se zaměřuje na auta s motorem o objemu 660 kubických centimetrů, což je japonská specialita. Jejím hlavním konkurentem na tomto trhu je Suzuki Motor, která stejně jako Daihatsu ovládá asi 30 procent japonského trhu těchto vozů. Maloobjemové motory s nízkou úrovní vypouštěných škodlivin by také mohly Toyotě pomoci s celkovou emisní bilancí automobilky, což je dnes velmi důsledně sledovaný údaj.

Fotogalerie

Toyota v minulých dnech popřela zprávu japonského podnikatelského listu Nikkei, že jedná se Suzuki o partnerství a kapitálovém propojení. Automobilky podle listu zkoumají například možnosti spolupráce v oblasti malých vozů určených pro rozvíjející se trhy, jako je Indie.

Japonský trh minivozů ale kvůli stárnutí obyvatelstva a menšímu zájmu mladých o vlastnictví auta upadá a jejich japonští výrobci jsou nuceni poohlížet se v zahraničí. Daihatsu získala významné podíly na trzích v Malajsii a v Indonésii, kde vyrábí minivozy ve společných podnicích s místními partnery. Exportuje i do Evropy a Severní Ameriky, kde se některé její modely prodávají pod značkou Toyota Scion.

Samotné Daihatsu Evropu opustilo. Už v roce 1992 se stáhlo ze Severní Ameriky a v roce 2006 z Austrálie. Nový expanzivní strategie diktovaná Toyotou by tedy mohla značku do Evropy vrátit.

Sirion Daihatsu 4×4
Sirion Daihatsu 4x4

Daihatsu Sirion 4X4

Globální prodej vozů skupiny Toyota loni klesl o 0,8 procenta na 10,151 milionu. Firma si nicméně již čtvrtým rokem za sebou udržela vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu před německým koncernem Volkswagen a americkou General Motors.

Značka vyrábí automobily také v České republice, kde provozuje společný podnik TPCA s francouzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz