Dacia bude šplhat na slavný kopec. Duster na to dostal 862 koní

  12:40aktualizováno  12:40
Nejvýkonnější a zároveň nejšílenější dacia vyjede na trať už za necelý měsíc. Speciální Duster No Limit chce vyhrát v legendární jízdě na vrchol Pikes Peak v USA. Výkon auta je velkolepý, hmotnost naopak muší. Tohle rumunské monstrum bude pekelně rychlé.

Dacia Duster 'No Limit' | foto: Dacia

Legendární závod na americkou horu Pikes Peak sledují automobiloví nadšenci především kvůli kategorii monster bez omezení jejich konstrukce. Na vrchol se tak ženou speciály, které sériové produkty jen vzdáleně připomínají, aby jim mohly udělat dobrou reklamu.

A přesně v této kategorii chce letos uspět speciál rumunské Dacie, který bude pilotovat francouzský jezdec Jean-Philippe Dayraut. S šílenými závody má hodně zkušeností, je totiž trojnásobným vítězem zimní Andros Trophy, v které jezdí speciály po ledové ploše.

Se sériovým modelem Duster má speciál pramálo společného. Ale vzdáleně ho připomíná a jmenuje se stejně. Jinak ale máme před sebou zcela od začátku zkonstruovaný speciál, který má téměř osmkrát vyšší výkon než nejsilnější sériový duster z prodejny. Jiný je podvozek i karoserie a ovšemže konstruktéři použili i jinou převodovku. Sériová by si s obřím výkonem neporadila ani náhodou.

Dacia Duster 'No Limit'

Pod kompozitní kapotou Dusteru No Limit trůní motor s Nissanu GT-R, který je sám o sobě velmi silný. Z objemu 3,8 litru dává v sérii tento dvakrát přeplňovaný šestiválec 390 kW (530 koní). Jenže to by na úspěch v kategorii speciálů závodu Pikes Peak nestačilo, a tak ho konstruktéři od Renaultu (kam Dacia i Nissan patří) a spolupracujících firem Tork Engineering a Sodemo naladili až na šílených 634 kW, což je 862 koní. Točivý moment pak vrcholí na hodnotě 900 Nm. Motory Nissanu GT-R jsou oblíbeným nářadím pro úpravce. Uvedené výkony v závodním speciálu Dacie pak patří mezi ty nejsilnější, za podobné úpravy pro Nissan by bylo nutné zaplatit okolo milionu korun.

Výkon je jedna věc, druhým podstatným parametrem je pak hmotnost auta. I v tomto směru se konstruktérům podařilo ohromit soupeře. Díky lehké konstrukci a kompozitní karosérii váží Duster No Limit jen 950 kilogramů a poměr výkonu a hmotnosti se tak velmi přiblížil k poměru jeden kůň na jeden kilogram. Bohužel, Dacia nezveřejnila zrychlení ani maximální rychlost auta. V každém případě bude obří výkon motoru rozdělovat na všechna čtyři kola speciální závodní převodovka.

Dacia Duster 'No Limit'

Silueta speciálu No Limit sice původní Duster připomíná, ale výraznou podobu najdeme jen u přední masky a světel. Auto je jen třídveřové, střecha se v zadní části doprostřed zužuje a až za autem trůní obří spoiler, jehož šířku mohou dnešní oškubané Formule 1 autu jen závidět. Velký spoiler je i vpředu, a to hodně nízko.

Auto leží téměř na zemi, na českých silnicích by mu oplastování asi dlouho nevydrželo. Z boku zaujmou výrazně vytažené blatníky a pak také po obou stranách vyvedené výfuky. Ty se musely přestěhovat na bok před zadní kola, protože vzadu vespod je umístěný obrovský difuzor. Aerodynamiku testovala Dacia (tedy spíš mateřský Renault) v aerodynamickém tunelu, což u podobných speciálů nebývá obvyklé. Duster No Limit tak má poměrně velké šance závod vyhrát.

Téměř dvacetikilometrový závod Pikes Peak s převýšením 1 439 metrů v minulosti vyhrálo několik slavných jezdců a aut. Připomenout můžeme rekord japonského jezdce Nobuhiro Tajimy se speciálem Suzuki SX7, který trať v roce 2007 zdolal za 10 minut a jednu a půl sekundy. Koncem osmdesátých let se po trati proháněly legendární speciály Audi Quattro S1 s Michele Moutonovu nebo Walterem Röhrlem, či Peugeot 405 T16 s Ari Vatanenem. Letošní ročník bude už 89. a závodit se bude 26. června.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz