Přilba není trapná. Tři čtvrtiny mrtvých cyklistů ji přesto loni neměly

  • 57
Cyklistika je v Česku stále oblíbenější. Kola i elektrokola jsou vyprodána nebo se na ně dlouho čeká. Zato cyklistické přilby se takové popularitě netěší. Téměř tři čtvrtiny cyklistů, kteří loni zemřeli na českých silnicích, přilbu na hlavě neměly. Odmítají ji především starší lidé.

Loni zahynulo na českých silnicích 40 cyklistů, což je téměř devět procent obětí všech smrtelných nehod. A 29 z nich, téměř 73 procent, nemělo v době srážky na hlavě přilbu. Přitom používání cyklistické přilby snižuje riziko těžkého zranění hlavy o 69 procent a smrtelného zranění hlavy o 65 procent. Podle expertů by přes 40 procent usmrcených cyklistů, kteří neměli helmu, mohlo s přilbou přežít.

„Podle údajů zveřejněných v roce 2020 na webovém portálu Observatoře bezpečnosti silničního provozu v ČR nepoužívá přilbu 13,9 procenta dětských cyklistů,“ doplnil expert na bezpečnost v dopravě Roman Budský z Platformy Vize 0.

„V případě nehod cyklistů nejčastěji dochází k poranění horních a dolních končetin a hlavy. Pokud se podíváme na nehody cyklistů s auty, tak poranění hlavy je na prvním místě. Je velmi důležité naše křehké tělo chránit za všech okolností – ten, kdo vyjede na kole bez přilby, si rozhodně zahrává se svým vlastním životem,“ uvádí Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Cyklistika prožívá v posledních letech v Česku obří rozmach. „Už nejde jen o volnočasovou aktivitu, lidé jízdní kolo stále častěji používají také pro cesty do práce nebo za zábavou,“ uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý s tím, že se bicykly přesunuly z přírody do měst.

Jakou si vybrat přilbu

  • Pořiďte si jen přilbu schváleného typu.
  • Před koupí si důkladně vyzkoušejte, zda vám přilba opravdu padne.
  • Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání, kvalitě vnitřního polstrování.
  • Nezapomeňte zvolit takové zabarvení, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní.

I přes stoupající popularitu kol v Česku však popularita cyklistických přileb a bezpečnosti na kole obecně velmi pokulhává. „Problémem je především takzvaná pasivní bezpečnost. Nikdo z tří desítek usmrcených cyklistů v loňském roce nebyl mladší osmnácti let,“ upozornil. Jde především o pravidla, která většinou nejsou vynucována zákonem. U cyklistiky je to právě nošení cyklistické přilby. Ta je v Česku povinná do osmnácti let, dospělí ji nasazují dobrovolně.

Policie ČR proto s Týmem silniční bezpečnosti a Platformou Vize 0 a Asociací Záchranný kruh odstartovala bezpečnostní kampaň AUTOMATICKY, která bude Čechům na kolech tuto bezpečnostní nutnost připomínat.

Podle Budského z celoevropského průzkumu vyplynulo, že v Česku pravidelně přilbu na jízdním kole nosí přes 51 procent dospělých cyklistů. To je sice v rámci Evropy nadprůměr, na druhou stranu podle statistik každé sedmé dítě přilbu nenosí. Častým problémem je přístup rodičů, kteří přilbu nenasazují a nedávají dětem správný vzor.

Cyklistická přilba není trapná. Mezi českými cyklisty se ale velké oblibě...

Neplatí ani mýtus, že při pomalých rychlostech nebo na krátkou cestu je přilba zbytečná. Největší ochranu poskytuje právě při rychlostech do dvaceti kilometrů v hodině a nejčastěji cyklisté vyrážejí na cesty kolem pěti kilometrů.

Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15 až 24 kilometrů v hodině. „Není to nijak nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky cca dvou metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy,“ poznamenal Budský.

Kampaň AUTOMATICKY

  • V  životě každého z nás je velké množství činností, které den co den provádíme zcela automaticky, i velké množství předmětů, které automaticky používáme. Pojďme společně docílit toho, že stejně AUTOMATICKY nevyjedeme do provozu na jízdním kole, koloběžce či obdobném nemotorovém vozidle bez cyklistické přilby.
  • Že už vám bylo osmnáct a není to pro vás povinné? Myslete na to, že se z každé cesty chcete AUTOMATICKY vrátit zdraví domů.