Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská maturita. Ne každý na to má vlohy a někteří k tomu ani neseberou odvahu. Školitel řidičů Aleš Biskup, který má za sebou i několik let řízení právě tahače s cisternou, vysvětluje specifika.

Aleš Biskup je machr z českého zastoupení výrobce tahačů Scania, školí nejen české řidiče, ale i zahraniční. A jednoznačně potvrzuje, že řidič cisterny by měl být profesionál a měl by mít několikaletou praxi, protože jezdit s cisternou je opravdu náročné a zodpovědné povolání. Není vůbec nadnesené, když se říká, že cisternami jezdí největší machři a největší sebevrazi.

Zkuste si naplnit kýbl vodou (nemusí být plný, ať se nepolijete) a kývat s ním ze strany na stranu, uvidíte, jakou práci vám ho pak dá uklidnit. S cisternou je to stejné. Vlastně to jde proti nekompromisnímu požadavku na dokonalé upevnění nákladu. Jenže vodu, mléko, nebo třeba benzin neukurtujete, nezajistíte. Pohonné hmoty na benzinky ale zavážet potřebujeme.

„Rozdíl je v pohybu nákladu, protože když budete mít jen plachtové vozidlo nebo vozidlo s mrazákem, těžiště nebo náklad máte přikurtovaný a je pevně připevněný k návěsu. Na rozdíl od cisterny, pokud jí nemáte plně naloženou, dochází k pohybu média uvnitř a z toho důvodu je pak náchylnější k převrácení v zatáčce,“ vysvětluje Aleš Biskup.

Samozřejmě záleží na tom, jak je cisterna naložená. „Když je plně naložená, chová se jako normální návěs s nákladem. Pakliže je v cisterně méně nákladu, tak je samozřejmě pohyb kapaliny je větší, než u klasického návěsu,“ popisuje. Rozpohybovaná kapalina má snahu cisternu rozkmitat.

Cisterna je náchylnější ke smyku

„Vozidlo s cisternou je určitě daleko náchylnější ke smyku, protože převis cisterny není takový, jako u klasického návěsu. Zadní náprava na tahači není tolik zatížená, jako u klasického návěsu,“ popisuje. Zároveň odstředivá síla, kterou vytváří kapalina v cisterně, je v zatáčkách daleko větší, než u klasického návěsu, protože dochází k jejímu přelévání - v levotočivé zatáčce na pravou stranu a obráceně na druhou.

„Cisterna hůř nebrzdí,“ dodává Biskup. Souprava má zátěžové regulátory, které pořád podle zatížení pouští takový tlak, jaký je třeba. Velkým pomocníkem je také stabilizační systém ESP. „Když systém zaznamená, že se vozidlo začíná naklánět a došlo by k převrácení nebo většímu náklonu, tak začíná fungovat. Začínají se dorovnávat měchy, vozidlo začíná brzdit,“ popisuje odborník.

Tahače jsou také vybaveny systémem, který umí vyrovnávat stabilitu návěsu. Stabilizační měchy na zádi upravují tlak tak, aby se držela pořád stejná rovina návěsu a nedocházelo k náklonu. To kompenzuje právě odstředivou sílu, která má snahu návěs naklánět.

Když řidič při průjezdu zatáčkou cítí, že by se cisterna mohla převrátit, radí Biskup nepřidávat plyn, jako u normálního auta, ale naopak zpomalit. „Vlastně jedete obráceným způsobem než u klasického tahače,“ vysvětluje.

Výrobci i školitelé úsporné jízdy, což je u speditérských firem nejzásadnější dovednost, doporučují kamioňákům používat tempomat. Ty nejmodernější například umí pracovat s mapovými podklady, ve kterých jsou zaznamenána i stoupání a klesání. Chytrý tempomat tak šetří naftu i tím, že těsně před vrcholem kopce ubere plyn a kamion tak poslední desítky metrů přeplachtí, šetří se tak palivo.

U cisteren ovšem ze specifického důvodu školitelé použití tempomatu nedoporučují. „U cisterny by se určitě neměl používat, je to takové naše pravidlo, protože řidič by se měl plně věnovat řízení vozidla. Měl by stále předvídat, měl by se správně dívat před sebe a hlavně všechno se jedná o plynulost provozu,“ vysvětluje Aleš Biskup. Pokud totiž řidič jede na tempomat, je daleko náchylnější k nevěnování se řízení. „Může potom dojít k nějaké kritické situaci, kde řidič začne na poslední chvíli brzdit, musí udělat uhýbací manévr a potom právě dochází k překlopení nebo převrácení cisterny.“

„Je důležité udržovat pozornost, být předvídavý, dívat se dopředu, nereagovat na poslední chvíli, protože všechno je otázkou plynulosti. Pakliže řidič není pozorný, jízda není plynulá, dochází k trhání volantem a větší náklonnosti k převrácení kamionu,“ shrnuje odborník švédského výrobce kultovních náklaďáků. Zásadní je co nejméně brzdit a ne intenzivně. To znamená také varování pro ostatní řidiče, aby byli ostražitější, když potkají cisternu.

Naplnit málo nebo hodně

Cisterny se specifikují podle potřeby zákazníka od jednokomorových cisteren po vícekomorové. Uvnitř mají speciální přepážky, takzvané peřejníky, které mění proudění kapaliny z laminárního na turbulentní. Proudící kapalina v nádrži tak rychleji ztrácí svou kinetickou energii a kopíruje pohyb nádrže. Podle předpisu musí být jednokomorová cisterna plněna na méně než 20, nebo více než 80%. Protože když máte jenom jednu velikánskou komorovou cisternu, do které se vejde 40 000 litrů náplně, je to obrovská hmota. „Pokud by se cisterna napustila jen do půlky, působí v zatáčce na bok cisterny daleko větší odstředivá síla,“ vysvětluje expert Scanie.

Sekční cisterna s komorami se vyprazdňuje od konce. Pokud by se vyprazdňovala odpředu, tak by při přejezdech mezi stanovišti nedocházelo k přítlaku na hnané nápravy na tahači a mohlo by docházet k prokluzu nebo ke smyku hnacích kol.

Na jízdu s cisternou procházejí řidiči speciálním školením, kde se používají speciálně upravené soupravy s bočními koly. Představte si to jako dětské kolo, které má postranní kolečka. Když na otevřené ploše, například nepoužívaném letišti trénují extrémní manévry, kolečka je při velkém náklonu cisterny zachrání, aby se cisterna nepřevrátila.

Témata: havárie

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.