Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

D68a30n14i56e81l 76M90a76g49n43u13s 4903675404967

Jezdil jsem s tím 11 let. Vozil jsem mléko. Auto s cisternou o objemu 14 000 litrů, za autem vlek o objemu 16 000 litrů. Požadavek "jezdit s cisternou plnou jen na méně než 20 nebo více než 80 %" byl zcela nerealizovatelný, neboť jsem s tím jezdil od kravína ke kravínu a sbíral mléko od výrobců. Cisterna se tak plnila hezky postupně až do plna. Samozřejmě žádné dálnice nebo silnicie I. třídy, protože jak známo, u těch se kravíny a stáje soukromníků nestavěly. Jezdili jsme po Vysočině, úzké klikaté silničky v kopcích mezi vesnicemi.

Ale ta největší zábava přisla až se zimou a sněhem. Jezdit se muselo každý den, neděle i svátky, protože krávy nejdou vypnout, takže jsme často byli ti první, kdo toho dne silnicí jeli, velmi často dříve, než silničáři. Naprosto samozřejmou výbavou byla lopata, dva kýble s pískem a solí a řetězy. Protože ve státní svátek v pět ráno vám nikdo nikde nepomůže a vy nemůžete viset půl dne pod kopcem či v závěji, jelikož máte de facto jízdní řád, podle kterého musíte to mléko sbírat, a pokud v daný čas cisterna do kravína nedorazí, je to velký problém. Za pár dní na sněhu a ledu už vás ani nepřekvapovalo, když vás při jízdě z kopce najednou začal smykem předjíždět váš vlastní dvacetitunový přivěs, nebo když celá souprava při jízdě do kopce postupně zpomalovala, až se nakonec rozjela pozadu směrem z kopce dolů. Někteří kolegové to psychicky nedávali a jak se objevil sníh, dostávali "bílou nemoc", a posílali místo sebe do práce neschopenky.

A do toho vás vedení podniku bombardovalo požadavky na co nejnižší spotřebu a měřili vám, jak často po cestě šlapete plyn a jak brzdíte. A podle toho se vždy na konci měsíce vypracovávaly dostihové tabulky, na jejichž základě se stanovovaly prémie :-)

+60/−1
doporučit
21.10.2019 11:55

P71a12v77e13l 38J39e91ř68á57b13e46k 7481162764387

Tento článek by si měl přečíst každý, kdo machruje před hasiči, když jedou s cisternami k zásahu.

A další, co zkouší jak umí řidič cisterny brzdit.

Nejezdil jsem s cisternou návěsem, ale i tak, cisterna s vodou na autě vyškolí každého kdo nečeká, jak se kapalina dokáže rozhodit stabilitu auta.

+43/−1
doporučit
21.10.2019 1:43

F63r11a86n64t50i19š91e91k 59O39s95t62r95ý 4925861937173

„Pokud by se cisterna napustila jen do půlky, působí v zatáčce na bok cisterny daleko větší odstředivá síla,“ vysvětluje expert Scanie.

Asi je expert na cisterny, ale fyzice dává dost na zadek. Odstředivá síla závisí na přímou úměrou hmotnosti a nepřímou úměrou poloměru oblouku. Zatímco hmotnost se v zatáčce nemění, poloměr oblouku je u kapaliny větší, protože se přelije k vnější stěně cisterny, takže odstředivá síla je ve skutečnosti menší. Nicméně tahle změna nehraje roli, je malá.

To, co je podstatné, je změna polohy těžiště. Ta dělá cisternu podstatně náchylnější k převrácení.

+15/0
doporučit
21.10.2019 11:26

P13a26v50e70l 50N28o43v87á75k 7611567539449

Z jakeho duvodu se v cisternach nepouziva napriklad mech, kterej by se naplnil vzduchem a tim by se zamezilo prelevani vody a cisterna by mohla bejt "plna" i kdyz by mela pouze 50% nakladu?

Je to naprosto laicka otazka, takze pokud je to blbost, neukamenujte me.

+13/−1
doporučit
21.10.2019 9:09

D37a84v98i21d 79O11r14l13t 5893874781197

Nechci vědět jaké to je...

Mě k opocení stačí 1000L IBC kontejner na vozíku za autem. Stačí aby "jen" nebyl plnej. 2/3 jsou snad nejhorší...

+10/0
doporučit
21.10.2019 11:39

P27e73t41r 76L95e75h70n18e39r44t 2887355678226

To je pravda. S cisternou se vyboural i

T-1000.

+10/0
doporučit
21.10.2019 11:22

J81i53n75d73ř56i45c48h 24L11u21k62e83š 3239844883130

Tak maso ve visu taky neni nic moc, teziste nejvys co to jde a v zatacce se tajy pohybuje. Jinak i s prikurtovanyma drevotriskama nebo hlazenkou to neni zadna sranda. Pravda, cisterny jsou asi nejnarocnejsi. Jo a sadrose jsme kdysi nekurtovali, protoze by se polamaly, nevim, jak je to ted.

+5/0
doporučit
21.10.2019 11:33

P23e38t71r 60V33a54r11g21a 3785843840440

Před revolucí jsem párkrát jel jako závozník pro pitnou vodu pro pionýrský tábor - klasickou LIAZáckou oranžovou cisternou, No co ta voda s tím náklaďákem na silnici dělala, to si nikdo nedovede představit, kdo v tom nejel. Při zrychlování (třeba na křižovatce) jste se v tom houpal zepředu dozadu jak na moři, při zatáčce se to kroutilo (rám) jak kdyby to bylo z papíru a při rychlosti 50 km/h to tu cisternu roztancovalo do stran. Řidič neustále točil půl otáčky vpravo, pak vlevo.

Bylo to klasická Líza, na běžné okrsce a po pár jízdách, byť jako závozník, jsme toho měl plný zuby. Zlatý horký tvárnice - sice se s tím jelo do kopce krokem a z kopce se to nedalo ubrzdit, ale proti vodě, fakt sranda

+4/0
doporučit
21.10.2019 16:01

Z15b92y94n73ě53k 66V29y60d36r25a 4400428705124

Predvidat muzete jak chcete, je tomu tyden co mi pani zrusila auto, predvidat jsem nemohl ale ona mohla cumet na znacky.

+3/0
doporučit
22.10.2019 13:45

P30e23t21r 61K85n28ě35b31o59r63t 3161880

To já kdybych předvídal, tak bych nejezdil s cisternou ale vyhrával ve sportce.

+3/0
doporučit
21.10.2019 21:00

P37e51t64r 93S71o60k13o19l 8172251887401

Nikdy jsem o tom takhle nepřemýšlel. Budu si na ně dávat větší pozor a věnuji jim víc času i prostoru. Cisterňáci máte od mne palec nahoru.

+3/0
doporučit
21.10.2019 20:56

K56a64r38e76l 96F97l38o89r30i80a79n 6961677337982

Když řidič při průjezdu zatáčkou cítí, že by se cisterna mohla převrátit, radí Biskup nepřidávat plyn, jako u normálního auta, ale naopak zpomalit. „Vlastně jedete obráceným způsobem než u klasického tahače,“ vysvětluje.

Omlouvám se na nedovtipnost, ale vysvětlete mi prosím, proč má řidič u normálního tahače přidat, když by hrozilo převrácení nákladu? V mojí představivosti, pokud se mi návěs naklání v nějaké rychlosti a hrozí převrácení, tak tomu přidáním plynu pomůžu?

+1/0
doporučit
21.10.2019 13:08

V26l79a71s44t20i46m76i91l 18L70u30c68a81k 4660923648159

S cisternou se jezdí líp než s běžným návěsem, pokud je většina komor plná. Pokud jsou v návěsu třeba prkna (nebo jiný náklad, který hodně váží a přitom vyplní prostor až po střechu), je riziko převrácení mnohem větší, než u cisterny. Ta má níž těžiště.

0/−1
doporučit
21.10.2019 11:50

P34e80t15r 30B89u58k33o61v34s26k68i 6553717671366

Tempomat je opravdu strašné zlo a nejen v cisterně.

0/−6
doporučit
21.10.2019 16:09

V47i60l86é39m 45B80a77r92á79k 4726297159756

Takže vyhodit ministra dopravy. Tahač cisterny měl mít dávnou zakázaný tempomat a podmíněno speci oprávněním. Není to? Tak vyhodit ministra dopravy.

0/−6
doporučit
21.10.2019 13:12

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Najdete na iDNES.cz