Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Číňané předběhli celý svět, začali prodávat první dobíjecí hybrid

  10:00
Hybridní auta se již nějakou dobu prodávají a klasické elektromobily také na trhu najdeme. Ale plug-in hybrid, tedy vůz, který lze dobíjet ze zásuvky a motor na jeho palubě slouží především pro dobíjení baterií, dosud v prodeji nebyl. Celosvětový primát však získala čínská automobilka BYD.
BYD F3DM

BYD F3DM | foto: BYD Auto

Čínská automobilka BYD Auto uvedla 15. prosince 2008 na trh první velkosériově vyráběný plug-in hybrid na světě. S modelem F3DM tak Číňané předběhli všechny světové automobilky včetně gigantů, jako je GM nebo Toyota. Ti své plug-in hybridní vozy chystají na konec roku 2009 nebo na začátek roku dalšího.

Model F3DM se prozatím začal prodávat pouze v Číně, ještě během roku 2009 by se však měl objevit na dánském trhu. Na něm si chce automobilka BYD (zkratka Build Your Dreams) vyzkoušet, jak převratný vůz přijme evropský trh. V případě úspěchu se pak vozu BYD F3DM dočkáme i v ostatních zemích Evropy a v roce 2011 výrobce plánuje začít prodávat svůj hybrid i v Americe. Současná ekonomická krize ale možná posune i evropský debut k roku 2011. V USA se naopak bude výrobce snažit uvést automobil, jakmile se mu podaří projít tamním schvalovacím procesem, jenže ani tady nehýří BYD optimismem.

Automobilka BYD by totiž chtěla svou novinkou pokořit a do země doslova zadupat připravovaný Chevrolet Volt, který má stejnou koncepci pohonu a začne se prodávat právě na konci roku 2009 nebo počátkem roku 2010.

A čím že to Číňané chtějí zaujmout? Kromě vyspělé technologie to bude především cena. Na čínském trhu se totiž BYD F3DM začal prodávat za 149 800 jüanů, tedy asi 415 000 korun. To je více než dvojnásobek ceny modelu F3, ze kterého plug-in hybrid vychází.

Číňané by tak mohli být první, kdo přinese technologii plug-in hybridů a elektromobilů na trh za přijatelnou cenu. Chevrolet Volt totiž bude oproti BYD F3DM stát více než dvojnásobek, a tak má čínský výrobce prostor jak pro slušnou marži, tak pro kalkulaci se zdaněním a clem.

V praxi model F3DM funguje velmi podobně jako zmíněný Chevrolet. Pod kapotou se schovává malý spalovací motor – v tomto případě litrový zážehový tříválec s výkonem 50 kW. Ten slouží prakticky jen k dobíjení baterií, ve výjimečných případech však může automobilu pomoci. O hlavní pohon se ale stará elektromotor s výkonem 75 kW. Ten automobilu uděluje vcelku slušnou dynamiku – BYD na stovku zrychlí za 11 sekund a maximální rychlost činní 160 km/h.

Dojezd vozidla je přitom velmi slušný – na baterie celých 100 kilometrů, což je o dost více, než má ujet chevrolet. Motor je poté schopen jako generátor dodávat energii ještě po dalších 380 kilometrů. Řidič má možnost mezi režimy přepínat.

Baterie o celkové kapacitě 40 Ah lze z domácí elektrické přípojky dobít asi za 8 hodin, z rychlonabíjecí stanice lze pak polovinu energie doplnit asi za 10 minut. Zvláštností baterií je jejich použitá technologie – nejde totiž o klasické Ni-Mh, ale takzvané LFP baterie – jde o relativně novou variaci na Li-Ion baterie, kde je jako materiál katody použit LiFePO4. Tyto baterie jsou bezpečnější a za extrémních podmínek nevybuchují a pomaleji ztrácí svou kapacitu při používání. V modelu F3DM má sada akumulátorů životnost 2 000 nabíjecích cyklů, což znamená, že auto může teoreticky ujet až 200 000 kilometrů.

Jistě si říkáte, kde že to Číňané takovou technologii získali. Neukradli ji, jako je tomu v případě designu vozů BYD (s oblibou automobilka kopíruje Toyotu a ani model F3 není výjimkou), ale pochází z jejich vlastních vývojových laboratoří. Mateřský koncern BYD Group totiž patří k největším světovým výrobcům baterií do mobilních telefonů. Na celosvětovém trhu s NiCd bateriemi má BYD podíl 65 % a na trhu s Li-ion bateriemi pak 30 %.

Právě díky technické vyspělosti mateřského koncernu v oblasti baterií může automobilka nabídnout takto revoluční vůz tak brzy. A podle všeho neskončí jen u něj. Do výroby se totiž již chystají plně elektrické vozy BYD F3E a F6E. První bude, jak název napovídá, plně elektrickou variantou F3DM, druhý pak bude vycházet z momentální vlajkové lodi automobilky BYD, sedanu F6.

Dočkat bychom se jich měli v průběhu roku 2009. Například F3E by měl mít dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití, z 0 na 100 km/h bude zrychlovat za 13,5 sekundy a maximální rychlost se vyšplhá přes 150 km/h. Na čínských stránkách automobilky jsme pak ještě objevili fotografie plně elektrického konceptu minivanu E6 a informace o dalších Dual Mode variantách – modelech F6DM a F3RDM.

Automobilka BYD tak má před sebou jistě zajímavou budoucnost. Dokonce prý tak zajímavou, že část jejích akcií koupil známý americký miliardář Warren Buffett. Inu, Korejcům trvalo 20 let, než se dokázali prosadit, zdá se, že Číňané to zvládnou podstatně rychleji.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Warren Buffet koupil podíl v čínské automobilce - ČTĚTE ZDE


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...