Číňané předběhli celý svět, začali prodávat první dobíjecí hybrid

  10:00aktualizováno  10:00
Hybridní auta se již nějakou dobu prodávají a klasické elektromobily také na trhu najdeme. Ale plug-in hybrid, tedy vůz, který lze dobíjet ze zásuvky a motor na jeho palubě slouží především pro dobíjení baterií, dosud v prodeji nebyl. Celosvětový primát však získala čínská automobilka BYD.

BYD F3DM | foto: BYD Auto

Čínská automobilka BYD Auto uvedla 15. prosince 2008 na trh první velkosériově vyráběný plug-in hybrid na světě. S modelem F3DM tak Číňané předběhli všechny světové automobilky včetně gigantů, jako je GM nebo Toyota. Ti své plug-in hybridní vozy chystají na konec roku 2009 nebo na začátek roku dalšího.

Model F3DM se prozatím začal prodávat pouze v Číně, ještě během roku 2009 by se však měl objevit na dánském trhu. Na něm si chce automobilka BYD (zkratka Build Your Dreams) vyzkoušet, jak převratný vůz přijme evropský trh. V případě úspěchu se pak vozu BYD F3DM dočkáme i v ostatních zemích Evropy a v roce 2011 výrobce plánuje začít prodávat svůj hybrid i v Americe. Současná ekonomická krize ale možná posune i evropský debut k roku 2011. V USA se naopak bude výrobce snažit uvést automobil, jakmile se mu podaří projít tamním schvalovacím procesem, jenže ani tady nehýří BYD optimismem.

Automobilka BYD by totiž chtěla svou novinkou pokořit a do země doslova zadupat připravovaný Chevrolet Volt, který má stejnou koncepci pohonu a začne se prodávat právě na konci roku 2009 nebo počátkem roku 2010.

A čím že to Číňané chtějí zaujmout? Kromě vyspělé technologie to bude především cena. Na čínském trhu se totiž BYD F3DM začal prodávat za 149 800 jüanů, tedy asi 415 000 korun. To je více než dvojnásobek ceny modelu F3, ze kterého plug-in hybrid vychází.

Číňané by tak mohli být první, kdo přinese technologii plug-in hybridů a elektromobilů na trh za přijatelnou cenu. Chevrolet Volt totiž bude oproti BYD F3DM stát více než dvojnásobek, a tak má čínský výrobce prostor jak pro slušnou marži, tak pro kalkulaci se zdaněním a clem.

V praxi model F3DM funguje velmi podobně jako zmíněný Chevrolet. Pod kapotou se schovává malý spalovací motor – v tomto případě litrový zážehový tříválec s výkonem 50 kW. Ten slouží prakticky jen k dobíjení baterií, ve výjimečných případech však může automobilu pomoci. O hlavní pohon se ale stará elektromotor s výkonem 75 kW. Ten automobilu uděluje vcelku slušnou dynamiku – BYD na stovku zrychlí za 11 sekund a maximální rychlost činní 160 km/h.

Dojezd vozidla je přitom velmi slušný – na baterie celých 100 kilometrů, což je o dost více, než má ujet chevrolet. Motor je poté schopen jako generátor dodávat energii ještě po dalších 380 kilometrů. Řidič má možnost mezi režimy přepínat.

Baterie o celkové kapacitě 40 Ah lze z domácí elektrické přípojky dobít asi za 8 hodin, z rychlonabíjecí stanice lze pak polovinu energie doplnit asi za 10 minut. Zvláštností baterií je jejich použitá technologie – nejde totiž o klasické Ni-Mh, ale takzvané LFP baterie – jde o relativně novou variaci na Li-Ion baterie, kde je jako materiál katody použit LiFePO4. Tyto baterie jsou bezpečnější a za extrémních podmínek nevybuchují a pomaleji ztrácí svou kapacitu při používání. V modelu F3DM má sada akumulátorů životnost 2 000 nabíjecích cyklů, což znamená, že auto může teoreticky ujet až 200 000 kilometrů.

Jistě si říkáte, kde že to Číňané takovou technologii získali. Neukradli ji, jako je tomu v případě designu vozů BYD (s oblibou automobilka kopíruje Toyotu a ani model F3 není výjimkou), ale pochází z jejich vlastních vývojových laboratoří. Mateřský koncern BYD Group totiž patří k největším světovým výrobcům baterií do mobilních telefonů. Na celosvětovém trhu s NiCd bateriemi má BYD podíl 65 % a na trhu s Li-ion bateriemi pak 30 %.

Právě díky technické vyspělosti mateřského koncernu v oblasti baterií může automobilka nabídnout takto revoluční vůz tak brzy. A podle všeho neskončí jen u něj. Do výroby se totiž již chystají plně elektrické vozy BYD F3E a F6E. První bude, jak název napovídá, plně elektrickou variantou F3DM, druhý pak bude vycházet z momentální vlajkové lodi automobilky BYD, sedanu F6.

Dočkat bychom se jich měli v průběhu roku 2009. Například F3E by měl mít dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití, z 0 na 100 km/h bude zrychlovat za 13,5 sekundy a maximální rychlost se vyšplhá přes 150 km/h. Na čínských stránkách automobilky jsme pak ještě objevili fotografie plně elektrického konceptu minivanu E6 a informace o dalších Dual Mode variantách – modelech F6DM a F3RDM.

Automobilka BYD tak má před sebou jistě zajímavou budoucnost. Dokonce prý tak zajímavou, že část jejích akcií koupil známý americký miliardář Warren Buffett. Inu, Korejcům trvalo 20 let, než se dokázali prosadit, zdá se, že Číňané to zvládnou podstatně rychleji.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Warren Buffet koupil podíl v čínské automobilce - ČTĚTE ZDE


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech

Elon Musk během prvního představení elektromobilu Tesla Model 3 v americkém...

VIDEO Automobilka Tesla se loni přiblížila své vizi posadit do svých elektromobilů také střední třídu....

BLOG: Elektroauto jako rodinná tragédie

Závod elektromobilů Wave 2017

Ta auta nejedou, nikam nedojedou a nic moc neuvezou. Mimo pošťačky na to každý nadává. Nikdo z těch...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz