Číňané předběhli celý svět, začali prodávat první dobíjecí hybrid

  10:00aktualizováno  10:00
Hybridní auta se již nějakou dobu prodávají a klasické elektromobily také na trhu najdeme. Ale plug-in hybrid, tedy vůz, který lze dobíjet ze zásuvky a motor na jeho palubě slouží především pro dobíjení baterií, dosud v prodeji nebyl. Celosvětový primát však získala čínská automobilka BYD.

BYD F3DM | foto: BYD Auto

Čínská automobilka BYD Auto uvedla 15. prosince 2008 na trh první velkosériově vyráběný plug-in hybrid na světě. S modelem F3DM tak Číňané předběhli všechny světové automobilky včetně gigantů, jako je GM nebo Toyota. Ti své plug-in hybridní vozy chystají na konec roku 2009 nebo na začátek roku dalšího.

Model F3DM se prozatím začal prodávat pouze v Číně, ještě během roku 2009 by se však měl objevit na dánském trhu. Na něm si chce automobilka BYD (zkratka Build Your Dreams) vyzkoušet, jak převratný vůz přijme evropský trh. V případě úspěchu se pak vozu BYD F3DM dočkáme i v ostatních zemích Evropy a v roce 2011 výrobce plánuje začít prodávat svůj hybrid i v Americe. Současná ekonomická krize ale možná posune i evropský debut k roku 2011. V USA se naopak bude výrobce snažit uvést automobil, jakmile se mu podaří projít tamním schvalovacím procesem, jenže ani tady nehýří BYD optimismem.

Automobilka BYD by totiž chtěla svou novinkou pokořit a do země doslova zadupat připravovaný Chevrolet Volt, který má stejnou koncepci pohonu a začne se prodávat právě na konci roku 2009 nebo počátkem roku 2010.

A čím že to Číňané chtějí zaujmout? Kromě vyspělé technologie to bude především cena. Na čínském trhu se totiž BYD F3DM začal prodávat za 149 800 jüanů, tedy asi 415 000 korun. To je více než dvojnásobek ceny modelu F3, ze kterého plug-in hybrid vychází.

Číňané by tak mohli být první, kdo přinese technologii plug-in hybridů a elektromobilů na trh za přijatelnou cenu. Chevrolet Volt totiž bude oproti BYD F3DM stát více než dvojnásobek, a tak má čínský výrobce prostor jak pro slušnou marži, tak pro kalkulaci se zdaněním a clem.

V praxi model F3DM funguje velmi podobně jako zmíněný Chevrolet. Pod kapotou se schovává malý spalovací motor – v tomto případě litrový zážehový tříválec s výkonem 50 kW. Ten slouží prakticky jen k dobíjení baterií, ve výjimečných případech však může automobilu pomoci. O hlavní pohon se ale stará elektromotor s výkonem 75 kW. Ten automobilu uděluje vcelku slušnou dynamiku – BYD na stovku zrychlí za 11 sekund a maximální rychlost činní 160 km/h.

Dojezd vozidla je přitom velmi slušný – na baterie celých 100 kilometrů, což je o dost více, než má ujet chevrolet. Motor je poté schopen jako generátor dodávat energii ještě po dalších 380 kilometrů. Řidič má možnost mezi režimy přepínat.

Baterie o celkové kapacitě 40 Ah lze z domácí elektrické přípojky dobít asi za 8 hodin, z rychlonabíjecí stanice lze pak polovinu energie doplnit asi za 10 minut. Zvláštností baterií je jejich použitá technologie – nejde totiž o klasické Ni-Mh, ale takzvané LFP baterie – jde o relativně novou variaci na Li-Ion baterie, kde je jako materiál katody použit LiFePO4. Tyto baterie jsou bezpečnější a za extrémních podmínek nevybuchují a pomaleji ztrácí svou kapacitu při používání. V modelu F3DM má sada akumulátorů životnost 2 000 nabíjecích cyklů, což znamená, že auto může teoreticky ujet až 200 000 kilometrů.

Jistě si říkáte, kde že to Číňané takovou technologii získali. Neukradli ji, jako je tomu v případě designu vozů BYD (s oblibou automobilka kopíruje Toyotu a ani model F3 není výjimkou), ale pochází z jejich vlastních vývojových laboratoří. Mateřský koncern BYD Group totiž patří k největším světovým výrobcům baterií do mobilních telefonů. Na celosvětovém trhu s NiCd bateriemi má BYD podíl 65 % a na trhu s Li-ion bateriemi pak 30 %.

Právě díky technické vyspělosti mateřského koncernu v oblasti baterií může automobilka nabídnout takto revoluční vůz tak brzy. A podle všeho neskončí jen u něj. Do výroby se totiž již chystají plně elektrické vozy BYD F3E a F6E. První bude, jak název napovídá, plně elektrickou variantou F3DM, druhý pak bude vycházet z momentální vlajkové lodi automobilky BYD, sedanu F6.

Dočkat bychom se jich měli v průběhu roku 2009. Například F3E by měl mít dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití, z 0 na 100 km/h bude zrychlovat za 13,5 sekundy a maximální rychlost se vyšplhá přes 150 km/h. Na čínských stránkách automobilky jsme pak ještě objevili fotografie plně elektrického konceptu minivanu E6 a informace o dalších Dual Mode variantách – modelech F6DM a F3RDM.

Automobilka BYD tak má před sebou jistě zajímavou budoucnost. Dokonce prý tak zajímavou, že část jejích akcií koupil známý americký miliardář Warren Buffett. Inu, Korejcům trvalo 20 let, než se dokázali prosadit, zdá se, že Číňané to zvládnou podstatně rychleji.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Warren Buffet koupil podíl v čínské automobilce - ČTĚTE ZDE


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Exkluzivně Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz