ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BYD

Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější

  • 19
Zahraniční automobilky v Číně donedávna očekávaly, že po znovuotevření tohoto největšího automobilového trhu světa po protipandemických restrikcích začnou opět zvyšovat prodeje. Šéf německého Volkswagenu Oliver Blume odjel z únorové návštěvy pozitivně naladěn a podobně se vyjádřila i společnost BMW.

Toto nadšení však už delší dobu tlumí fakt, že podíl na čínském trhu se mnohým světovým výrobcům aut soustavně zmenšuje, píše agentura Bloomberg.

Globální automobilky měly v roce 2020 na čínském trhu podíl 61 procent, do konce loňského posledního čtvrtletí ovšem klesl na 41 procent. V první polovině letošního roku se čeká mírné oživení, protože výrobci se zbavují starých zásob. Agentura Bloomberg očekává, že jejich celkový podíl bude letos hluboko pod 50 procenty.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

Mezi zavedenými zahraničními značkami jsou poměrně velké rozdíly v tom, jak se jim v Číně daří. Zatímco odbyt Toyoty se poměrně drží, její japonští rivalové Nissan a Honda zaznamenali v posledních letech velký propad. Prémiovým značkám se obecně dařilo lépe než značkám určeným pro masový trh.

Nejdůležitějším faktorem na čínském automobilovém trhu je teď nástup elektromobilů. Plánovací cykly automobilových produktů jsou dlouhé a mnoho zavedených výrobců špatně odhadlo, jak rychle čínský trh na elektromobily přechází.

ANALÝZA: Škodovku v Číně převálcovala nová doba. O odchodu se rozhodne brzy

Svou roli hrají i další faktory. Nabídka konektivity a softwaru ve vozidle je u čínských značek často silnější a představuje další bod, v němž se od zahraničních aut liší. Čínští zákazníci zpravidla přijímají nové technologie rychleji než spotřebitelé na západních trzích, kde bývá průměrný zájemce o nákup vozu starší.

Sektor ovlivnily také dlouhodobé cíle čínské vlády. Globální automobilky byly donedávna povinny vyrábět auta s místními partnery ve společných podnicích, což mělo urychlit přenos technologií a výrobní know-how.

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Elektromobil