Tesla Model 3 Long Range AWD u nabíječky Ionity během závodu. | foto: Asociace pro elektromobilitu ČR

Kolik lze za 24 hodin ujet elektromobilem? Česko-norský tým zajel rekord

  • 400
Německá dálnice s neomezeným rychlostním limitem, superrychlá nabíjecí stanice Ionity, elektromobil Tesla Model 3 Long Range AWD a dva nadšení řidiči. Ačkoli cestu zkomplikoval místy hustý déšť a dvě zúžení dálnice, která vznikla až v průběhu čtyřiadvacetihodinovky, dřívější rekord 2 644 kilometrů se jim podařilo překonat.

Dojezd je stále jedním diskutovaných témat elektromobility a také předmětem různých pokusů o rekord. Norský blogger zaměřený na elektromobilitu Bjørn Nyland, ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš a autor projektu Teslička.cz Ondřej Hunčovský se v pátek 5. 7. 2019 úspěšně pokusili překonat ten poslední - 2 644 kilometrů za 24 hodin.

Nabíječky Ionity

až 350 kW za hodinu

Společnost Ionity buduje po Evropě síť superrychlých nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem 350 kW a standardizovaným konektorem CCS. Takovou rychlost využije až budoucí generace elektromobilů, ale již dnes s některými modely můžete nabíjet rychlostí 150 - 200 kW za hodinu. Dobít vozidlo tak bude otázkou jednotek či nízkých desítek minut.

Ionity má v provozu nabíjecí stanice již na 120 lokacích, další desítky jsou ve výstavbě. 

Pro překonání rekordu zvolili téměř stejné vozidlo, ve kterém byl vytvořen rekord předchozí - Tesla Model 3 Long Range AWD s 74 kWh akumulátorem, výkonem 190 kW a výrobcem udávaným dojezdem 523 km na jedno nabití. Středobodem celé akce byla nová superrychlá nabíječka společnosti Ionity umístěná na odpočívadle Deeminer Land na německé dálnici A20. Na ní také, mezi exity 23 a 34 (120km smyčka), případně mezi exity 25 a 32 (127km smyčka), celý pokus o rekord probíhal. Na dálnici není stanoven rychlostní limit, vozidlo tak brzdilo jen nepříznivé počasí, ostatní provoz a nakonec i dvě zúžení, která silničáři postavili během dne.

Závod s časem začal ve čtvrtek 4. 7. 2019 ve 22:00 a skončil v pátek 5. 7. 2019 ve 22:00. Celkem ujeli 2 781 kilometrů, čímž se předchozí rekord podařilo překonat o 137 kilometrů.

Během závodu dosáhli průměrné rychlosti 170 km/h, respektive 116 km/h při započítání doby nabíjení. Rychlost nabíjení na nabíječce Ionity dosahovala 190 kW za hodinu (20 kilometrů dojezdu za minutu). K nabíječce se přijíždělo se zhruba 6 % zbývající energie v akumulátorech a nabíjelo po dobu přibližně 15 minut na zhruba 60 - 65 procent. Dále totiž u Tesly významně klesá rychlost dobíjení (aby nedocházelo k přílišnému namáhání akumulátoru) a proto by to bylo ve vztahu k závodu neefektivní. Průměrná spotřeba TM3 při vysokých rychlostech během závodu lehce přesahovala 31 kWh / 100 kilometrů a celkově tak spotřebovali 865 kWh elektrické energie.


Elektromobil