Mistr Evropy popisuje svůj závodní tahač, řidičák na něj má jen krátce

aktualizováno 
Adam Lacko, ročník 1984, začínal na motokárách, dnes krotí pětitunové monstrum s výkonem přes tisíc koni. Mistr Evropy v okruhových závodech tahačů popisuje, co jeho „tlustá liška“ (Fat Fox), speciál týmu Buggyra umí. Svezení s ním po okruhu je zážitek na celý život.

Na titul mistra Evropy dosáhl v roce 2017, řidičák na nákladní auto si ale udělal až potom, na oslavu a až na druhý pokus.

BUGGYRA FAT FOX

  • motor: GYRTECH Race Power MK16-3EC, 12 500 ccm
  • točivý moment: 6000 až 6500 Nm
  • max výkon: 1200 koní
  • hmotnost: 5350 kg
  • max. rychlost: 160 km/h el. omezena
  • převodovka: 16st. manuální ZF/GYRTECH 2014
  • převodovka: manuální se vzduchovou podporou
  • kabina: hliníková 
  • podvozek: ocelový rám

„Rádi se mě na to ptali, tak jsem tomu udělal rázný konec, do sezony 2017 jsem řidičák na kamion neměl. Když jsem se stal mistrem Evropy, dal  jsem si předsevzetí, že až to jednou vyhraju, udělám si řidičák na kamion. Takže už jsem si ho udělal a céčkový řidičák mám. Samozřemě abych mohl jezdit na okruzích, potřebuju závodní licenci,“ vysvětluje. „Docela si mě vychutnali, musel jsem opravdu všechno odjezdit a testy jsem dal až na podruhé, samozřejmě ty písemné.“

Jeho závodní speciál jezdí na speciální naftu, které spotřebuje asi dvě stě litrů na sto kilometrů. K tomu ještě přidejte obrovskou spotřebu vody. Závodní tahač má totiž vzduchové brzdy, které jsou chlazené vodou. „Takže náš tahač má větší spotřebu vody než nafty, protože na nějakých čtyřicet minut jízdy spotřebujeme dvě stě sedmdesát litrů vody,“ popisuje Lacko. „Člověk musí opravdu naučit je ovládat, není tam přímá úměra jako v obyčejném autě.“ Lacko se to naučil virtuozně, to monstrum opravdu neuvěřitelně brzdí.

Pilot musí sledovat chlazení brzd. „Všechno je třeba si nastavit, opravdu se to mění kolo co kolo. Musím být rychlejší než ten budík, protože když ukáže šest set stupňů, už je pozdě,“ popisuje.

Buggyra Fat Fox má točivý moment mezi šesti až šesti a půl tisíci newtonmetry. „Rychlostí tady máme dvě řady, horní, spodní a všechny jsou půlené, takže dohromady máme šestnáct rychlostí. Jako kdysi v klasických nákladních vozech,“ popisuje.

Ovládání je podle pilota který má závodní zkušenosti i s osobními okruhovými speciály podobné závodnímu osobáku. „Největší rozdíl je v těch vzduchových brzdách a pak samozřejmě v hmotnosti.“ Závodní tahač váží pět tun. „Člověk si na to musí zvyknout, i na to, že sedí o trochu výš.“

„Maximální rychlost je omezená na sto šedesát kilometrů v hodině z bezpečnostních důvodů, protože ono by to bez problémů dvě stě, dvě stě padesát jelo,“ vysvětluje. Problém je ale v tom, že trucky mají stejné pneumatiky do deště i na sucho. „Neměníme je jako při formuli 1 nebo při ostatních okruhových závodech, takže na vodě by to byl velký problém uřídit. Když se pět tun někde roztočí a hrne se po kluzké trávě, jsou svodidla jak z papíru.“

Adam Lacko ještě pro iDNES.cz prozrazuje, že pro letošní sezonu tým staví úplně nový speciál.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Státy EU potvrdily razantní snižování emisí automobilů

Měření emisí v reálném provozu

Členské státy potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle...

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Najdete na iDNES.cz