Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW se bojí, že mu ujíždí vlak. Zaměstnance školí, jak vypadá nepřítel

aktualizováno  10:04
Tradiční mnichovská značka kvůli rostoucí konkurenci pořádá speciální školení pro vývojáře, marketéry i manažery. Prezentují se na nich úspěchy soupeřů nebo obličej Elona Muska.
BMW Vision Next 100

BMW Vision Next 100 | foto: BMW

Automobilový trh se vydává směrem, který si ještě před několika lety nikdo nedokázal představit. BMW chce odrazit útok Tesly nebo rostoucího Mercedesu.

BMW léta bylo na vrcholu technologického vývoje a stále dokáže generovat pořádné zisky. Jenže loňský rekordní rok byl rovněž i ve znamení ztráty. Nejúspěšnější prémiovou značkou na světě se stal Mercedes, z Mnichova zmizeli významní inženýři: dva vedoucí vývojáři elektrické podznačky „i“ odešli k nově vznikající čínské konkurenci, designéři se rozutekli také - například značka Mini, která koncernu BMW patří, je bez šéfdesignéra už tři čtvrtě roku.

Revoluce v designu

Designér Škody má dát BMW novou tvář

Nejen v elektromobilitě BMW aktuálně ujíždí vlak. Podle informací iDNES.cz panuje ve vedení značky (a podle průzkumů také mezi zákazníky) nespokojenost s aktuálním uniformním designem aktuálních vozů z Mnichova. Modelová paleta značky je dnes velmi bohatá a komplikovaná, ale vizuálně se vozy odlišují jen velmi málo.

Revoluci má přinést Jozef Kabaň, který po pětadvaceti letech letos v únoru opustil koncern Volkswagen. Tvůrce Bugatti Veyron, Volkswagenu Lupo, Audi Q5 první generace, ale také muž, který z pozice šéfdesignéra zavedl designový jazyk aktuálních škodovek, má jedinečnou šanci. Jako šéfdesignér značky BMW bude měnit tvář této kultovní automobilky.

Školeními o budoucnost a konkurenci prošlo na popud šéfa automobilky Haralda Kruegera již na 14 000 lidí. Musí se připravit na chvíli, kdy si zákazník místo nového auta objedná pomocí aplikace autonomní taxi. A v prezentacích ukazuje úhlavní nepřátele, třeba obličej Elona Muska, kontroverzního vládce značky Tesla.

V očích některých analytiků BMW ztrácí již teď, řadám 7 a 5 se v porovnání s adekvátními Mercedesy, které prošly radikální designovou proměnou, příliš nedaří. A to i přesto, že jsou „pětka“ se „sedmičkou“ nové modely. Proti tradiční „trojce“ nasadí Tesla konkurenční Model 3, jenž bude schopen vysoké úrovně autonomní jízdy.

„Ztrácíme v elektronice a elektromobilech,“ tvrdí Ingo Speich, manažer Union Investment, minoritního vlastníka automobilky.

BMW sice patřilo k prvním značkám, které uvedly čistě elektrické vozy (karbonová BMW i3 přišla v roce 2013, plug-in hybridní kupé i8 o rok později), ale do konce dekády to podle nejnovějších informací na představení dalších modelů na baterky nevypadá. První zcela autonomní vůz dorazí až v roce 2021.

Oba modely se zprvu prodávaly skvěle, na i3 stáli nadšenci doslova fronty, okouzlení ovšem pominulo a prodeje obou elektrických BMW prudce padají. Ti, co je chtěli a měli na ně, si je už koupili a ostatní zákazníci BMW jdou po jiných kvalitách.

Model i3 se v dohledné době dočká faceliftu a představit by se měla ještě varianta roadster odvozená od i8. Oba aktuální modely vyrábí BMW v továrně v Lipsku.

Konkurence je dál

Konkurenti jsou v některých ohledech dále, modernizovaná třída S od Mercedesu a nová generace Audi A8 přijdou již koncem roku s pokročilými systémy samočinného řízení. „BMW přišlo o své vedoucí postavení v technologickém vývoji,“ tvrdí analytik Jürgen Peiper.

„Je snadné usnout na vavřínech,“ potvrzuje částečně jeho slova jedna z vedoucích speciálních školení, Jutta Schwerdte z marketingového oddělení automobilky. Na testovací dráze BMW jsou pro účastníky připraveny ukázky toho, kam značka míří.

Koncept BMW iNext, který je zcela autonomní a má sklopitelný volant, Rolls-Royce, jemuž se pro snadnější nastupování zatáhne i část střechy, a Mini, které je určené pro carsharing a mění barvy podle nálady posádky.

Nová éra po roce 2021

iNext se v roce 2021 stane vlajkovou lodí automobilky. Samořiditelný vůz tuto roli převezme od řady 7.

Ona a její tradiční sourozenci zůstanou v nabídce ještě řadu let, klasická auta se spalovacími motory budou tvořit finanční zdroje pro přechod značky k technologiím budoucnosti. Takový přerod čeká i konkurenci. Automobilový trh bude za pár let možná zcela jiný než dnes.

BMW iNext má být prvním modelem nové éry značky, který spadá do nové strategie „Strategy Number One - Next“. Podle ní mají být kromě autonomního řízení tématy budoucnosti také nové obchodní modely, od sdílení aut až po spolujízdu. iNext nemá být jediným modelem, má být vlastně novou značkou, která klade na první místo moderní technologie.

BMW bude iNext vyrábět ve své fabrice v Dingolfingu, s vývojem systémů autonomního řízení automobilce pomáhá Intel a Mobileye. Továrnu v Dingolfingu automobilka zvolila proto, že je nedaleko Landshut, kde BMW vyrábí řady 7 a 5 a také elektromotory a akumulátory pro jejich hybridní verze.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...