Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Koncern VW kvůli dieselgate přidusí Audi, aby měl na elektromobily

  11:35
Koncern Volkswagen čeká „redukční dieta“ - škrty, omezování nákladů a zvyšování produktivity. Potřebuje vytvořit rezervu na případné další náklady spojené s Dieselgate a na slibované projekty v oblasti elektromobility. Škody se škrty prý zatím netýkají.

Audi A8 Security | foto: Audi

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller podle listu Automobilwoche na interním setkání vedoucích pracovníků vyzval ke snížení materiálových a režijních nákladů o deset procent. Zároveň se musí zvýšit produktivita a ziskovost u všech značek.

„Důsledky této krize nás budou v příštích letech zatěžovat až na hranici únosnosti,“ uvedl Müller. Dodal, že krize kvůli dieselgate navíc přišla v době, kdy firma musí každé volné euro investovat, aby se vyrovnala s „brutálními“ změnami, kterými prochází automobilový sektor (více čtěte zde).

Další odchod kvůli Dieselgate

Audi vyrazilo šéfa vývoje

Nový pětiválec Audi je určený pro příčnou zástavbu do menších modelů.

Podle německých médií se škrty mají významně dotknout prémiové značky Audi. Její šéf Rupert Stadler podle magazínu Spiegel naznačil, že investice značky jsou pod kontrolou vedení koncernu. V ohrožení je především vlastní specifická platforma Audi, kterou si značka sama vyvinula a nepoužívá ji žádná jiná automobilka německého koncernu. Architekturu MLB určenou pro modely s motorem umístěným vpředu podélně využívají větší audi od A4 po A8, ročně Audi vyrobí na 770 tisíc aut založených na MLB.

Příští generace těchto modelů by si tedy v rámci škrtů měly vypůjčit architekturu od jiných značek koncernu. Unifikace platforem a sdílení technologií totiž přináší výrazné úspory (velkoobjemovost výroby, unifikace výrobních technologií, logistika).

Audi A4 představilo v roce 2015 druhou generaci platformy označenou „MLB evo“. První generaci přivezlo Audi A5 v roce 2007. Jejím autorem je slavný Ulrich Hackenberg, bývalý šéf vývoje značky, kterého v loňském roce „vymetla“ z automobilky aféra dieselgate,

Modely A4 a A5 (které jsou nyní relativně nové), by v následujících generacích měly přejít na techniku Volkswagenu, to znamená na platformu MQB nebo její evoluci s motorem umístěným vpředu napříč.

Větší modely A6, A7 by pak stály na platformě Porsche označené MSB, kterou využívá model Panamera. Což by ovšem mohlo přinést zajímavou změnu v koncepci velkých audi: kromě tradičního pohonu všech kol by mohly dostat také provedení s poháněnou zadní nápravou.

Změn by se měla dočkat i strategie u vlajkové lodi značky. Audi by A8 vyvinulo společně s Porsche a Bentleyem, které jsou také součástí koncernu VW.

Fotogalerie

Spiegel dokonce spekuluje, jestli se značka úplně nerozloučí se supersportem R8. Automobilka už se před nedávnem rozhodla ukončit výrobu jeho elektrického provedení, protože o R8 e-tron nebyl zájem.

Pozastaveny mají být také plány na stavbu nového větrného tunelu pro testování aerodynamiky a testovacího centra pro crashtesty. Podle informací britského magazínu Autocar se otazníky vznášejí nad dalším působením značky v motorsportu. Jako první by mohlo audi vycouvat z vytrvalostních závodů série Le Mans.

Audi také například omezí některé investice do technologických projektů. Dva zdroje z Audi potvrdily agentuře Reuters, že omezení se dotkne například výstavby testovací dráhy pro autonomní vozy, zázemí pro výrobu baterií a konceptů nebo plánovaného technologického parku v Ingolstadtu zvaného IN-Campus, který měl vzniknout v jihovýchodní části města v prostorách bývalé rafinérie ropy.

Přestože Audi zatím investuje více než její konkurence BMW nebo Mercedes, škrty se podle Reuters nelíbí zaměstnancům. Podniková rada Audi, která má polovinu křesel v dozorčí radě, už kritizovala například skutečnost, že první velkosériový elektromobil Audi se nebude vyrábět v Ingolstadtu, ale v Bruselu, nebo že se produkce modelu Q5 stěhuje do Mexika.

Ve Škodě je zatím klid

Česká Škoda Auto tvrdí, že jí se žádné mimořádné škrty zatím netýkají. „Škoda se průběžně snaží hledat způsoby optimalizace procesů a nákladů, aby byla efektivnější a finančně silnější. To je důležité pro každou firmu, pokud chce zůstat dlouhodobě konkurenceschopná. Další opatření nad rámec těchto standardních procesů nejsou plánována,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Kodiaq má kompletní ceník

Nejdražší je skoro za milion a půl

Škoda Kodiaq

V rámci svého plánu představit do roku 2025 až 30 elektromobilů potřebuje VW investovat v této oblasti značné množství peněz. Zvažuje například výstavbu závodu na výrobu baterií za 10 miliard eur. Zatím ji sice oficiálně nepotvrdil, ale tlačí ho k tomu třeba šéf podnikové rady Bernd Osterloh, který se obává, že masovější výroba elektromobilů připraví část zaměstnanců VW o práci.

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Automobilka si zatím na hrazení nákladů spojených se skandálem dala stranou 17,8 miliardy eur (zhruba 480 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 až 35 miliard eur (zhruba 675 až 945 miliard Kč).

Křišťálová Lupa 2016
Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Během pár let bude elektroauto do půl milionu, říká Radek Špicar v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu je Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR ...

VIDEO Výrobní linky škody Auto se sice po odstávce rozjely, pro český průmysl je to však jen dočasná...

Heidelberg by chtěl vyhnat SUV, limit hmotnosti by zasáhl i elektrovozy

Bentley Bentayga Plug-In Hybrid First Edition

Boj měst proti autům má různou podobu. Někde omezují vozovku cyklopruhy, jinde snižují rychlost na...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...