Koncern VW kvůli dieselgate přidusí Audi, aby měl na elektromobily

  11:35aktualizováno  11:35
Koncern Volkswagen čeká „redukční dieta“ - škrty, omezování nákladů a zvyšování produktivity. Potřebuje vytvořit rezervu na případné další náklady spojené s Dieselgate a na slibované projekty v oblasti elektromobility. Škody se škrty prý zatím netýkají.

Audi A8 Security | foto: Audi

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller podle listu Automobilwoche na interním setkání vedoucích pracovníků vyzval ke snížení materiálových a režijních nákladů o deset procent. Zároveň se musí zvýšit produktivita a ziskovost u všech značek.

„Důsledky této krize nás budou v příštích letech zatěžovat až na hranici únosnosti,“ uvedl Müller. Dodal, že krize kvůli dieselgate navíc přišla v době, kdy firma musí každé volné euro investovat, aby se vyrovnala s „brutálními“ změnami, kterými prochází automobilový sektor (více čtěte zde).

Další odchod kvůli Dieselgate

Audi vyrazilo šéfa vývoje

Nový pětiválec Audi je určený pro příčnou zástavbu do menších modelů.

Nový pětiválec Audi je určený pro příčnou zástavbu do menších modelů.

Podle německých médií se škrty mají významně dotknout prémiové značky Audi. Její šéf Rupert Stadler podle magazínu Spiegel naznačil, že investice značky jsou pod kontrolou vedení koncernu. V ohrožení je především vlastní specifická platforma Audi, kterou si značka sama vyvinula a nepoužívá ji žádná jiná automobilka německého koncernu. Architekturu MLB určenou pro modely s motorem umístěným vpředu podélně využívají větší audi od A4 po A8, ročně Audi vyrobí na 770 tisíc aut založených na MLB.

Příští generace těchto modelů by si tedy v rámci škrtů měly vypůjčit architekturu od jiných značek koncernu. Unifikace platforem a sdílení technologií totiž přináší výrazné úspory (velkoobjemovost výroby, unifikace výrobních technologií, logistika).

Audi A4 představilo v roce 2015 druhou generaci platformy označenou „MLB evo“....

Audi A4 představilo v roce 2015 druhou generaci platformy označenou „MLB evo“. První generaci přivezlo Audi A5 v roce 2007. Jejím autorem je slavný Ulrich Hackenberg, bývalý šéf vývoje značky, kterého v loňském roce „vymetla“ z automobilky aféra dieselgate,

Modely A4 a A5 (které jsou nyní relativně nové), by v následujících generacích měly přejít na techniku Volkswagenu, to znamená na platformu MQB nebo její evoluci s motorem umístěným vpředu napříč.

Větší modely A6, A7 by pak stály na platformě Porsche označené MSB, kterou využívá model Panamera. Což by ovšem mohlo přinést zajímavou změnu v koncepci velkých audi: kromě tradičního pohonu všech kol by mohly dostat také provedení s poháněnou zadní nápravou.

Změn by se měla dočkat i strategie u vlajkové lodi značky. Audi by A8 vyvinulo společně s Porsche a Bentleyem, které jsou také součástí koncernu VW.

Fotogalerie

Spiegel dokonce spekuluje, jestli se značka úplně nerozloučí se supersportem R8. Automobilka už se před nedávnem rozhodla ukončit výrobu jeho elektrického provedení, protože o R8 e-tron nebyl zájem.

Pozastaveny mají být také plány na stavbu nového větrného tunelu pro testování aerodynamiky a testovacího centra pro crashtesty. Podle informací britského magazínu Autocar se otazníky vznášejí nad dalším působením značky v motorsportu. Jako první by mohlo audi vycouvat z vytrvalostních závodů série Le Mans.

Audi také například omezí některé investice do technologických projektů. Dva zdroje z Audi potvrdily agentuře Reuters, že omezení se dotkne například výstavby testovací dráhy pro autonomní vozy, zázemí pro výrobu baterií a konceptů nebo plánovaného technologického parku v Ingolstadtu zvaného IN-Campus, který měl vzniknout v jihovýchodní části města v prostorách bývalé rafinérie ropy.

Přestože Audi zatím investuje více než její konkurence BMW nebo Mercedes, škrty se podle Reuters nelíbí zaměstnancům. Podniková rada Audi, která má polovinu křesel v dozorčí radě, už kritizovala například skutečnost, že první velkosériový elektromobil Audi se nebude vyrábět v Ingolstadtu, ale v Bruselu, nebo že se produkce modelu Q5 stěhuje do Mexika.

Ve Škodě je zatím klid

Česká Škoda Auto tvrdí, že jí se žádné mimořádné škrty zatím netýkají. „Škoda se průběžně snaží hledat způsoby optimalizace procesů a nákladů, aby byla efektivnější a finančně silnější. To je důležité pro každou firmu, pokud chce zůstat dlouhodobě konkurenceschopná. Další opatření nad rámec těchto standardních procesů nejsou plánována,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Kodiaq má kompletní ceník

Nejdražší je skoro za milion a půl

Škoda Kodiaq

V rámci svého plánu představit do roku 2025 až 30 elektromobilů potřebuje VW investovat v této oblasti značné množství peněz. Zvažuje například výstavbu závodu na výrobu baterií za 10 miliard eur. Zatím ji sice oficiálně nepotvrdil, ale tlačí ho k tomu třeba šéf podnikové rady Bernd Osterloh, který se obává, že masovější výroba elektromobilů připraví část zaměstnanců VW o práci.

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Automobilka si zatím na hrazení nákladů spojených se skandálem dala stranou 17,8 miliardy eur (zhruba 480 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 až 35 miliard eur (zhruba 675 až 945 miliard Kč).

Křišťálová Lupa 2016
Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Ztráta Tesly zaskočila trh. Automobilka za čtvrt roku prodělala 702 milionů

FILE PHOTO: The logo of Tesla is seen in Taipei, Taiwan August 11, 2017....

Po ziskovém půlroce se americká automobilka Tesla opět vrátila do červených čísel. V prvním...

O továrnu v Kolíně se nebojte, s SUV a elektrovozy nespěcháme, říká šéf Toyoty

Vodíková Toyota Mirai poprvé na českých silnicích

VIDEO Exkluzivně Japonská automobilka Toyota v brzké době přidá do nabídky i čisté elektromobily. Na základní...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz