Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zkoušky v autoškole jsou moc měkké, systém se musí změnit, říkají experti

Rozstřel aktualizováno  11:40
„Český systém výuky v autoškolách se musí změnit, apeluje odborná veřejnost už dlouhé roky,“ zaznělo v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz. Jeho hosty byli Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol a odborník na silniční bezpečnost z platformy Vize 0 Roman Budský.

Ve výchově nových řidičů panuje v Česku chaos, chybí jasná koncepce, nejsou podchycené moderní trendy, úroveň autoškol je velmi proměnlivá. Sami absolventi autoškol se shodují na tom, že nejsou připraveni pro provoz.

Hosté diskuzního pořadu hovoří o kvalitě autoškol a změnách, které jsou nutné, aby výuka řidičů byla na potřebné úrovni. Oba experti se shodli, že u mladých lidí dnes už není řidičský průkaz prioritou jako před lety.

Naprosté minimum zkušeností s reálným silničním provozem je u čerstvých absolventů alarmující. Obrovským problémem je podle obou odborníků systém závěrečného testování adeptů o řidičské oprávnění.

Systém výuky v autoškolách se musí změnit, potvrdil test čerstvé řidičky

Úroveň autoškol je proměnlivá

Na ministerstvu dopravy se ve spolupráci s odborníky a asociací autoškol na nové koncepci autoškolství pracuje. „Teď už doopravdy,“ říká Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol. Společně s Romanem Budským také vysvětlili, jak má moderní autoškola pracovat a jak má vypadat následná práce s čerstvými řidiči.

„Rádi bychom, aby kvalita výuky šla více a rychleji nahoru, než jsme aktuálně svědky,“ říká Horčička. „Bohužel máme v sektoru subjekty nedosahující úrovně, které by měl každý provozovatel autoškoly dosahovat.“

„Celý systém je velmi zastaralý. Postavili jsme současné autoškolství na základech z 60. let, tehdy bylo československé autoškolství celosvětovým pojmem. Od té doby jsme se nijak zvlášť vpřed nepohnuli. Velkým problémem je způsob provádění závěrečných zkoušek,“ opakuje Roman Budský.

Hosty pořadu Rozstřel jsou Aleš Horčička (Asociace autoškol ČR) a Roman Budský (dopravní expert).

Podle obou expertů je velká potíž v tom, že se s novými řidiči už také následně vůbec nepracuje: „My je pustíme na silnici a je to jako s malými mořskými želvami. Některé se z pláže do vody dostanou a některé to nepřežijí. My si pak stěžujeme, že máme vysokou nehodovost mladých, začínajících řidičů. Ale otázkou je, co jsme udělali my pro to, aby ten člověk odešel do provozu náležitě připraven,“ vysvětluje Budský, podle kterého nejsou závěrečné zkoušky v autoškole dostatečně náročné.

Řidičák na zkoušku a rodič učitelem

Aleš Horčička v Rozstřelu zdůrazňuje, že obdržením oprávnění výuka a školení řidiče nekončí. Musí pokračovat, zdokonalovat se.

„Už tři roky se snažíme s dalšími organizacemi a nově i ministerstvem dopravy zrodit systém s větším zapojením rodičů do přípravy mladých začínajících řidičů,“ dodává Roman Budský.

Zmiňují model „laického učitele“ používaný v zahraničí, kdy autoškola je hlavním cvičitelem žáka a současně je určen někdo, zpravidla rodič, který s žákem pak najíždí další kilometry. „Takže autoškola žáka naučí základy, rozjezdí ho a usoudí, že už je schopen pokračovat pod dohledem laického učitele. Ti spolupracují s autoškolou,“ popisuje Roman Budský. „Žák se pak po několika týdnech či měsících ježdění pod dohledem rodiče vrátí do autoškoly, prověří se, co se všechno naučil, pokročí se dál.“

Podle Budského chybí ´řidičák na zkoušku´, model známý z evropských zemí. „V základním kurzu můžete říci opravdu jen základy, tedy ovládání vozidla, běžná pravidla silničního provozu. Žák už se ale nic nedozví o tom, jaké to je jezdit na náledí, za tmy, za deště, jak řešit křižovatku o sto kilometrů dál, kam se s učitelem nedostanu, když budou dělat v červenci řidičák,“ popisuje. A dodává, že když dnes čerstvý řidič vyrazí do míst, která zpoza volantu nezná, je často bezradný, protože není zvyklý řešit dopravní situace podle pravidel silničního provozu a dopravního značení.

Málo kilometrů

„Průměrně najezdí žák v České republice zhruba pět set kilometrů pod dohledem učitele. Celosvětově se odborníci shodují na tom, že než člověk usedne samostatně za volant, nebo řídítka motorového vozidla, tak by měl mít pod dohledem najezděno asi 3000 km,“ komentuje Budský. Kurz autoškoly s tak vysokým nájezdem by ovšem stál vyšší desetitisíce korun, což by bylo pro většinu adeptů neakceptovatelné. Budský s Horčičkou k tomu dodávají, že právě cena kurzu je dnes hlavním faktorem, podle kterého se zájemci rozhodují.

„V české republice mnoho let zažíváme řidičákovou turistiku, kdy se nehledá kvalitní komisař, který ověří úroveň žadatele, ale místo, kde jde udělat průkaz nejlehčím způsobem,“ otevřel Horčička v Rozstřelu iDNES.cz důležité téma. „Komisařů je obecně málo, není to práce, kterou by mohl dělat každý a kterou se uživí.“ Podle Budského by bylo řešením založit jednotnou zkušební organizaci, která by zajistila adekvátní, profesionální úroveň komisařů. Zároveň by měla být celostátní působnost, což by vyřešilo problém se zastupitelností. „Bylo tu tolik změn na ministerstvu dopravy, že se to nikdy nestihlo realizovat. Každých šest měsíců byl jiný ministr, my to chtěli realizovat mezi lety 2012 – 2014,“ dodal Roman Budský, který dnes s Asociací autoškol pracujeme s ministerstvem dopravy na krocích, které by alespoň dílčím způsobem sjednotily zkoušky a zvýšili úroveň. „Vydali jsme nové otázky, které rezonují nejen autoškolskou společností,“ připomíná Horčička.

A jak vypadá autoškola budoucnosti: „Směřujeme to k tomu, že by jednou žadatel nemusel sedět u počítače a vybírat odpovědi, připravujeme technologii na technologii virtuálních brýlí, kdy bude určitá část zkoušky s jejich pomocí.“ Na menším městě, kde třeba nejezdí tramvaje, ověří připravenost žáka právě virtuální realita. „Projedeme s ním jízdu v horách, když dělal řidičák v červenci, posadíme jej do auta v zimě,“ popisuje Budský.

A uvádí, že nejbezpečnější na světě jsou švédské a britské silnice. „My se začínáme propadat, šlapou nám na paty například Jižní Korea nebo Japonsko, které udělaly obrovský pokrok,“ doplňuje renomovaný odborník a uvádí, že dnes 20 % mladých lidí umírá v Česku následkem dopravní nehody.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...