Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Po české dálnici nás svezl robot, řidič si četl

  9:47
Ten černý Volkswagen Golf vypadá na pohled jako každý jiný. Jen šofér se chová divně: živě se baví s posádkou, rozkládá rukama, pak si listuje v časopise. Volantu se vůbec nevěnuje!

Českem jelo auto bez řidiče, svezlo nás po dálnici z Rozvadova do Prahy. Tohle auto totiž umí jezdit úplně samo. Palubní inženýr Ferid Uzer je ale pořád ve střehu. Přeci jen dohlíží na prototyp v ceně mnoha milionů korun, který jezdí po evropských silnicích v testovacím provozu.

Sympaťák na místě šoféra hlídá palubní systémy, všímá si případných chyb a je připraven zasáhnout, kdyby systém zazmatkoval. Stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedály a řízení auta je v jeho moci. Černý golf najezdil v autonomním režimu už kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. „Bez nehody!“ zdůrazňuje chlubivě Ferid Uzer, konstruktér firmy Valeo, která prototyp postavila.

Ferid Uzer je jeden z vývojářů vozu.

Autonomní vozidlo právě objíždí Evropu, při své cestě najede téměř 13 000 kilometrů. Prototyp Valea před necelým rokem objel Francii, v létě procestoval Spojené státy, letos v září zvládl čtyřiadvacetihodinovou jízdu v náročném provozu vnějšího pařížského okruhu, při které najel většinu z téměř osmi set kilometrů v autonomním režimu.

Auto projede v automatizovaném módu skrz hlavní centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie na severu až k jižnímu Španělsku. Úřady ho nepustily akorát do Švédska.

Ferid User stiskne tlačítko, nastaví rychlost a automat sám řídí, zrychluje a brzdí. Když dojede kamion, umí ho na dálnici předjet. Prototyp má ale nastavený bezpečný režim, takže mu musí šofér dát k předjíždění pokyn páčkou směrovky. Golf se pak odváží sám změnit jízdní pruh. Podobné řešení už dnes nabízí Mercedes třídy E.

Udržovat se v pruhu a brzdit a zpomalovat za předjedoucím autem dnes umí spousta aut. Ale všechna mají z důvodu bezpečnosti systém nastavený tak, že se po několika sekundách začne auto samo hlásit o pozornost řidiče a převzetí řízení. I elektrické tesly, které umí podobné věci jako tento prototyp, vyžadují, aby měl řidič ruce několik centimetrů od volantu, aby byl schopen převzít řízení.

V zrcátkách jsou kamery hlídající okolí vozu
Nejdůležitějším prvkem je laserový skener v předním nárazníku.
Jednou z nejdůležitějších součástí je kamera za čelním sklem.

Valeo ovšem pracuje s plně autonomním vozem, který by měl teoreticky pracovat bezobslužně vlastně neomezenou dobu. Firma, která patří k významným dodavatelům pro autoprůmysl, přiznává, že systém stále ladí, vylepšuje a učí. Při své evropské Odyssee tak auto všechna nasbíraná data ukládá, aby mohli vývojáři zapracovat na dalším zlepšování výkonu softwaru.

„Vozidlo musí projet bez nehody šest zemí v automatizovaném módu, bude se muset adaptovat na různé dopravní značení a okolí, různé počasí a odlišné způsoby stylů řízení,“ vysvětluje Gábor Iffland z českého zastoupení Valea, které tu má obří vývojové centrum, mimo jiné zaměřené právě na autonomní řízení (více zde). Inženýři, kteří auto vyvíjeli, se na kapitánském místě auta střídají.

ScaLa (Scanner Laser)

Jedná se o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145° do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

Situaci kolem auta neustále skenují kamery, radar a laser. Kamera za čelním sklem sleduje situaci bezprostředně před vozem. Laserový skener (ScaLa - viz box) umístěný v předním nárazníku skenuje širší okolí, do stran se dívají kamery umístěné v zrcátkách, prostor za vozidlem hlídají radary umístěné pod nárazníkem, které slouží hlavně k detekci objektů při změně jízdního pruhu. Software skládá informace a vyhodnocuje situaci. Když zmizí kameře z dohledu podélné značení (čáry na silnici), musí se auto orientovat podle překážek podél dráhy

„Množství skenujících radarových a laserových technologií zformují okolo vozidla jakousi kuklu schopnou detekovat překážky ve vzdálenostech od 10 centimetrů do více než 200 metrů,“ upřesňuje Iffland.

Křišťálová Lupa 2016

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...