Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

V Praze vzniká vývojové centrum pro samořiditelná auta, otevře v prosinci

  10:05aktualizováno  10:05
Nadnárodní skupina Valeo si v Praze staví nové vývojové centrum, kam přestěhuje své stávající inženýrské aktivity, a ty následně rozšíří. Nové zázemí u stanice metra Depo Hostivař bude sloužit především k vývoji techniky používané v samořiditelných autech.

Valeo patří k nejvýznamnějším dodavatelům senzorů a kamer pro dnešní moderní asistenční systémy osobních automobilů. Například více než polovina parkovacích senzorů v autech by měla pocházet právě od této firmy. Ačkoli je tak firma coby subdodavatel automobilového průmyslu menší než třeba Bosch a Continental, které se také technologiemi pro autonomní auta chlubí, Valeo patří v této specifické oblasti na špičku.

Fotogalerie

Od roku 2002 má firma své vývojové centrum v Praze v Hloubětíně, původně se však zabývalo vývojem klimatizačních a vytápěcích jednotek, které firma produkuje ve svých třech českých výrobních závodech. Teprve v roce 2013 přibyla inženýrům i práce z oblasti chytrých technologií pro auta. Právě toto rozšíření působnosti si nakonec vyžádalo investici do nového vývojového centra, které Valeo právě v Praze dokončuje.

Jeho přípravu se podařilo firmě úspěšně utajit, ve známost vešla až nyní. Díky investici 600 milionů korun vznikne moderní pracoviště s 9 000 metry čtverečnými kancelářské plochy pro celkem až 640 zaměstnanců. K budově bude přiléhat i vlastní malý testovací polygon, který doplní ten na letišti v Milovicích, kde Valeo své novinky rovněž zkouší.

Ve vývoji momentálně u firmy v Česku pracuje na 300 lidí, to se ale s novým výzkumným centrem změní. „Během následujících tří let plánujeme přijmout další dvě stovky zaměstnanců, v roce 2018 by jich zde mělo pracovat na 500,“ nastiňuje budoucnost Pavel Peka, ředitel vývojového centra. Centrum se tak rychle přiblíží své maximální kapacitě, do budoucna se ovšem již počítá s možnostmi rozšíření. Ze zmíněné kancelářské plochy připadne více než třetina, konkrétně 3 200 metrů čtverečných na vyspělé laboratoře, kde se budou nové technologie vyvíjet a testovat. Důraz budou pracoviště klást na tři oblasti: samotná samořiditelná auta, propojení a komunikace vozidel i infrastruktury a nakonec možnosti ovládání moderní chytré techniky řidičem.

Inženýři si tu budou moci „hrát“ se všemi druhy senzorů, jako jsou ty radarové, laserové (LIDAR), ultrazvukové a vyvíjet budou i nové kamerové systémy. V Praze bude probíhat jak práce na novinkách, které Valeo vyvíjí vlastními silami, tak i společný vývoj s automobilkami a dalšími zákazníky, pro které firma ladí jednotlivé komponenty pro konkrétní aplikace a úkoly. Výrazné navýšení kapacity pražských vývojových aktivit Valea pak znamená, že tu budou inženýři schopni plnit více důležitějších úkolů a Praha se stane z pohledu technologií pro autonomní vozidla významným místem.

I proto si zástupci společnosti pochvalují, že nové zázemí bude snadno dostupné z ruzyňského letiště. Díky spojení linkou metra A a autobusem cesta trvá asi 45 minut a návštěvník vystoupí doslova přímo před novou budovou vývojového centra.

Zástupci firmy tak už plánují, že technické novinky sem budou jezdit zkoumat nejen zákazníci z celého světa, ale při vybraných příležitostech také novináři. Firma by se chtěla svými řešeními více chlubit, a ačkoli jí pražské zázemí nedá tolik prostoru jako dává třeba německý Boxberg skupině Bosch nebo polygon Contidrome firmě Continental, předností by měla být právě snadná dostupnost.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Morseovka nebo mapa na přihrádce. Hledali jsme skryté symboly na autech

Mnoho automobilek věnuje obrovskou pozornost detailům – a to i těm, které nemají žádný vliv na celkové fungování auta....

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

Premium

Za český plat koupíte 600 litrů benzínu. Žádná výhra to ovšem není

Každý, kdo někdy řídil osobní vůz, to jistě zažil. Nádrž je téměř prázdná a vy musíte dotankovat. Na čerpací stanici...

Reportér vypátral třicet let ztracené filmy expedice Tatra kolem světa

Reportérovi Českého rozhlasu a spolupracovníkovi iDNES.cz Matěji Skalickému se podařilo vypátrat třicet let ztracené...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz