Diskuse k článku

V Německu budou na dálnici troleje kvůli křížencům kamionu a trolejbusu

Kamiony mají být v budoucnu podobně jako trolejbusy přímo napojené na elektrické vedení, a to na až třech tisících kilometrů německých dálnic. Podle německé ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové to povede k výraznému snížení škodlivých emisí. Testovací provoz by měl začít už příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54i81ř35í 51J67u37r47á46š76e46k 8797115710197

A nemohly by mít ty náklaďáky dva agregáty? Jeden na elektřinu a druhý na naftu? Jak to mají dnešní trolejbusy?

0/0
9.5.2017 12:22

J46a10n 75T97a13r42a39b36a 4926826359949

Super, bezva. A taky by mohly mít výkon 60kW jako ty hybridobusy.

0/0
10.5.2017 17:03

J11a12n 93V68a78l32o64u83c10h 6312167978700

Super! Takovéhle chujoviny (v provedení, kde se můžete od ideální stopy odchýlit jen pár decimetrů) se podporují, ale když chcete dotaci na nové vozy tam, kde už desetiletí dráty jsou, máte smůlu. Trolejbus (který se s tykadly může odchýlit do vedlejšího pruhu) je "sprosté" slovo, podporovány jsou jen elektrobusy, byť s možností proběžného dobíjení z troleje za jízdy (tedy technicky "trolejbusy"). Takže buď za plnou pálku koupíte trolejbus anebo s dotacemi to samé s tunou baterek, které nepotřebujete...

0/0
9.5.2017 11:53

M95a75r90t92i39n 63T51a28k18á50c12s 7183814702534

Dobrej napad, uz se nebudou predjizdet.

0/0
8.5.2017 9:59

J37a61n 97T10a55r65a34b52a 4766966249249

To by bylo fajn, ale v téhle verzi se ještě předjíždět budou.

+1/0
8.5.2017 23:24

R27o70b87e40r11t 15S12t36r51n46a96d38e41l 5168859599105

Nebylo by jednodušší přeorientovat ekonomiku na místní zdroje, jako tomu bylo ještě před sto lety? Pak bychom nemuseli vozit papírové kapesníky kamionem ze Slovinska do Čech a naopak, protože jsou od 10 haléřů levnější...

+3/0
8.5.2017 9:42

M85i85r17o78s37l32a12v 30M59e42d 3454526

Jo, když vidím ta kvanta kamionů na silnicích, tak si často říkám, kolik kamionů jedoucích opačným směrem a vezoucích stejné a nebo velmi podobné zboží takový kamion na své cestě potká.

+2/0
8.5.2017 10:50

J98a92n 78T24a46r79a40b77a 4496966159559

No častý omyl je v tom, že vozí zboží pro maloobchod. Nikoliv, to je naprosto okrajový objem. Drtivou většinu transportu tvoří meziprodukt pro finální výrobu. A ten vozí proto, že támhle je pracovní síla a jinde není nebo je drahá.

+1/0
8.5.2017 23:27
Foto

M29a16r40e32k 66C93e68r16n34y 5658896887

Tak to by treba Irsko a Island brzy vymreli....;-D

0/0
8.5.2017 17:19
Foto

B45r86o94n68i66s79l68a68v 58G37a57b67r82y91š 2602749181

To pořád kopírují tu samou zprávu? O tomto projektu jsem přednášel už před čtyřmi lety.

0/−1
8.5.2017 9:33

T20o12m79á40š 87P71a95k 5982447369

..a za "pár" let se na naše dnešní pokusy budou dívat se shovívavým úsměvem (asi jako my na první cestu "autem") :

https://youtu.be/UcThQDM3A6E?t=4586

podle mne je budoucnost ve vodíku. Nyní vyrábíme spoustu el. energie z obnovitelných zdrojů, ale neumíme ji skladovat. Její přeměna na vodík je známá a poměrně jednoduchá. Nemusely by se přestavovat celé rozvodné sítě, nemusely by se stavět sloupy a troleje kolem celých dálnic. A nemuselo by se to celé udržovat.

Podle článku níže je spotřeba vodíku na 100km cca 1kg.

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

0/0
8.5.2017 7:57

J89a35n 21H85á18j13e42k 2366516213725

Článek je z roku 2008 a za 9 let není v oblasti výroby a skladování vodíku zásadní zlom.

+1/0
8.5.2017 16:23

J96a79n 38T56a27r70a47b57a 4396156289609

Neboť jsou palivové články ještě stále velmi drahé a ta mrcha vodík má strašně malou molekulu co vším projde.

0/0
8.5.2017 23:28

P95a31v84e59l 11O72t89t94l 7337395897437

Po záplavě větrníků a solárních panelů ještě zadrátovat silnice.

Neměli by se politici starat spíš o řízení společnosti, aby nebyla tak závislá na té dopravě? Vždyť to je to, v čem by měli být specialisté.

Ale vypadá to, že jsou spíš specialisté na to, jak radit specialistům v jiných oborech a hlavně jak usměrňovat jejich práci pomocí norem.

+1/−1
8.5.2017 1:47

J56a71n 29H54a34v55r50d49a 2118206391728

docel by mě zajímalo, jak KONKRÉTNĚ byste řídil společnost, aby nebyla závislá na té dopravě... Zákazy, regulace apod.?

+1/0
9.5.2017 10:01

J33a22r26o33s48l68a38v 17B38o39u88d10a58, 12I69n45g55. 1867424170462

A k čemu je tedy železnice? Tam už dráty jsou...

+3/0
7.5.2017 22:37

M80i83c97h26a23l 11N88a65j27m50a65n 7589613466830

železnice?

- omezená kapacita

- vysoká cena přepravy

- pomalost přepravy

- neflexibilnost

+2/−1
7.5.2017 22:51

J48i51ř35í 94E32r60b13e67n 1703694516647

- omezená kapacita železnice je jen místy, a je dána chronickou neochotou mnohých států do ní investovat srovnatelné peníze jako do dálnic

- vysoká cena přepravy je dána mj. tím, že železniční přepravci platí skutečný poplatek za užití dopravní cesty, na rozdíl od kamionů jedoucích se zbytným zbožím po bezplatné silnici

- pomalost viz výše. Řádně zainvestovaná železnice je kapacitnější, rychlejší bezpečnější než dálnice - už jen proto, že provoz na ní zabezpečují profesionálové a ne mladí rychlokvaškové

- neflexibilnost viz výše. Povolila se stavba logistických center s nulovou návazností na železnici, naopak mnohé vlečky byly zrušeny, stejně jako třeba nákladní nádraží (třeba kapacita Žižkova byla stavěná na celou Prahu i s výhledem na očekávaný výrazný nárůst počtu obyvatel. Nyní se vše zaváží zdálky).

+5/0
8.5.2017 0:50

D19a93n61i67e12l 92D91r49n24e10c 6201479796712

Omezená kapacita se týká silnic i železnic, potřeba je financovat oboje. Na silnicích se odehrává výrazně větší objem dopravního výkonu, myslím, že železnice už to asi nikdy nedožene (už jen kvůli tomu, že nevede všude), má-li ale několik desítek procent přebrat, musíme do ní investovat.

Ten "skutečný poplatek za použití dopravní cesty" ani zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, procentuálně je na tom výběr mýtného v tomto ohledu lépe, je ale pravdou, že silniční doprava má větší externí náklady. Viděl bych to na snížení polatků na železnici, zrušení silniční daně a rozšíření mýtného, sazby bych ale nezvedal (rozhodně ne razantně)

Železnice má potenciál být rychlejší než silniční doprava, bohužel tomu tak ještě řadu let nebude.

Vlečky se v dnešní době většinou časově nevyplatí, všude je stavět nelze. Budoucnost je v kombinované dopravě a rychlé překládce, ne v jednotlivých vozových zásilkách.

Velkým problémem je i (ne)interoperabilita železniční dopravy a to, že státy spíše než obecně přesun nákladní dopravy na železnici podporují přesun nákladní dopravy na železnici v podání státních drah, což komplikuje mezinárodní dopravu a v konečném důsledku železnici zneatraktivňuje. Kromě toho interoperabilní lokomotivu musíte stejně ještě národně doschválit, někdy i každý kus zvlášť (nejen řadu), a co jsem slyšel, tak je to jen zbytečné otravování.

+1/0
8.5.2017 20:39

J89a87k73u40b 48N21o27v30á93k 8300913200562

Nápad dobrý, realizace bídná. Jak testy před desetiletími.

0/0
7.5.2017 21:28

M42i23r22o37s73l58a90v 93K13a58š47p71a65r 3212327821371

Co se vleče neuteče, pravdou že ekonomicky by to bylo rozhodně výhodné a vícenáklady na hybrydní pohon by se brzy vrátily.

0/0
7.5.2017 22:30

J14a54k32u41b 71N38o36v32á58k 8330433250732

Více smrťáků při takovém množství sloupů na dálnici?

0/0
7.5.2017 21:26

M69i56r55o59s77l37a85v 35K61a55š84p67a41r 3492117731371

Tak sloupy budou patrně mimo těleso dálnice, to by neměl být problém

+1/0
7.5.2017 22:31
Foto

B88r43o92n89i74s68l78a83v 13G86a89b78r49y25š 2752309431

Leda pro ty, co neumějí řídit.

0/−1
8.5.2017 9:33
Foto

M11a91r21e87k 83C45e57r75n57y 5698636987

Nekdo lidi nuti aby bourali do sloupu a stromu?

0/0
8.5.2017 17:20

P32a37v61e94l 68N89e49k34v98a10s77i71l 2558903471162

V SSSR zkoušeli už před 50 lety ZILy a jiné samohyby poháněné elektromotorem, kdy energii brali z trolejového vedení trolebusů. Kdo chce na google najde i fotky.

+1/0
7.5.2017 20:45

K84a46r79e64l 34N39e57d88o85p52i52l 7858266419154

Naklady 6 miliard? To jsou náklady na uprchlíky za dva měsíce.

+2/0
7.5.2017 19:27

R15a78d61i75m 34T94o20b59i74á50š 2303422334306

k tomu je však použít elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů a ne z uhlí...!!!!!!kolem dálnic by mohli nastavět větrníky a fotovoltaické elektrárny...

0/0
7.5.2017 16:41

R65o96b46i39n 71Ž38i77ž14k39a 2698734476756

Nebo by mohl mít každý kamion na střeše větrník, který by generoval elektřinu, na kterou by potom ten kamion jelR^

+2/0
7.5.2017 16:51

R51a25d13i33m 92T93o94b97i19á78š 2663522954356

ty jsi nějak můdrý...!!!!!!

0/−1
7.5.2017 16:58

J71a38k44u90b 16N37o33v87á16k 8230243860632

Ale nesměl by s ním vjet do těch drátů, což mě hned napadlo, že až se poveze něco nadrozměrného, tak bude brzdit pruh vedle. O nouzovém přistání letadla na dálnici nemluvě.

+3/0
7.5.2017 17:05

R10o75b19i86n 38Ž57i52ž93k56a 2508574366476

„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily "

Takže to znamená, že jsou buď všechny Euronormy k ničemu nebo německá ministryně životního prostřed nechápe, že mírný nárůst emisí může být kompenzován velkým nárůstem dopravy (v důsledku poptávky) . Nakolik je tohle dobrá zpráva pro Německo či Evropu nechám na individuálním posouzení, stejně jako dohledání, jestli tam nemá náhodou zakomponovanou i dopravu lodní.

+5/0
7.5.2017 16:30

M34i20c85h40a92e42l 46K66o48n69e47č62n46ý 6232873449129

Auto spotřebovává energii jen když potřebuje, Trolej spotřebovává energii i když to zrovna není potřeba. Na sídlištích se zlušily centrální výtopny a přechází se na lokální. Na silnicích na to chceme jít obráceně. Ti politici zjevně nechápou, že energii musí stejně někde vyrobit a vznine při tom daleko víc CO2. Ano trolejbusy a šaliny ve městech jsou OK, protože tam nesmrdí a smrdí to jinde, ale mimo města je to úlet.:-P

+1/−2
7.5.2017 15:56

L88i45b38o92r 29W88a32l50i18c98h12i77e30w80i18c52z 3808266477574

Nemusí být čistě náhodou uzavřený obvod, aby protékal proud? Nebo vám taky doma zásuvky spotřebovávají elektrickou energii?

+2/−2
7.5.2017 16:25

M22i79c77h30a24e40l 37K55o50n25e69č18n90ý 6672153289429

A ta elektrárna nemusí spalovat uhlí nebo plyn, když není uzavřený obvod? Tu spouští až když se obvod uzavře? Bohužel musí a musí tam být dost rezerva, navíc si připočtěte ztráty dané dlouhým vedením, množství energie potřebné k výrobě pár milionů sloupů, drátů, množství energie k vožení těžkého elektromotoru když pojede náklaďák tam kde dráty nejsou a zjistíte, že na jeden takový ujetý kilometr bude množství CO2 desetkrát vyšší.

Chce to uvažovat i v lehce širších souvislostech. Jinak zasuvka mi sama o sobě elektřinu nespotřebovává, ale ta elektrárna musí fungovat a něco spalovat i když nic nezapojím, což je jako náklad zohledněno v ceně za kilowatthodinu kterou jak já tak i vy zaplatíme. Nebo nemám pravdu?;-)

+3/−1
7.5.2017 21:31

J28i45ř87í 45E31r93b40e67n 1453674606937

Trolejový náklaďák konstruoval n. p. Škoda Ostrov už v 60. letech. Nic nového pod Sluncem, akorát že tyto nové vozy budou muset mít systém autonomního řízení pro udržení se pod trolejemi (škodovácký náklaďák měl normální smykací botky na tykadlech jako standardní trolejbus)...

0/0
7.5.2017 15:16

K81a29r74e39l 31L31a20n25g24r 2612907420808

A víte proč tomu tak bylo? Dříve neměly naftové motory takový výkon narozdíl od elektromotorů. Problém byl s výjezdem strmých kopců, z toho důvodu byly v Praze trolejbusy budovány v těch místech kde byla strmá stoupání. Počítalo se tak i s nákladními vozy co by zásobovaly firmy v takovýchto lokalitách.

0/0
7.5.2017 15:37

J34i48ř90í 20E20r25b61e74n 1343444386127

Neřekl bych, že pro sedmitunu Škoda 706 RT (ze které ten trolejbusový projekt vycházel) by její originální stošedesátikoňový dvanáctilitr nějak výkonově slabý ;-)

0/−1
7.5.2017 18:37

K36a28r48e19l 83L55a78n43g73r 2312497390858

Názorný příklad byl v Praze ulice Na Václavce a Klikatá. Tu dokázaly autobusy tehdejší doby vyjet jen obtížně za dobrých podmínek, nákladní vozy pro Motorlet jezdily jinudy, nebo se materiál zavážel na vagonech. Z tohoto důvodu tam byla postavena trolej, kterou zrušili když výkon motorů šel nahoru. Dneska si říkám, proč... Současné vraky mají stejný problém jako autobusy kdysi, řveto a jedeto krokem.

0/0
7.5.2017 19:27
Foto

J68a56n 89Č13e79r37m13á16k 4209818135307

dle mého názoru by bylo účelnější všechen transit nahnat na speciální vlaky S-J, V-Z + exponované trasy typu Praha-Ostrava a silnicím i městům by se nádherně ulevilo...Máme nové a rychlé trati, tak proč je nevyužít...

0/−1
7.5.2017 14:31
Foto

J57a30n 15Č85e69r47m89á72k 4139138825117

a v Německu jistě mají podobné trasy také...

0/0
7.5.2017 14:32

M40i67r82e57k 68K59o84n19e14č50n63ý 6347585935964

Vzhledem k tomu, že se zavázali odstavit jaderky, tak to moc efektivní nebude. Resp. bude jen v době, kdy bude foukat vítr a svítit slunce. Protože použít elektriku vyrobenou z fosilního paliva s menší účinností než má spalovací motor moc výhoda není.

0/−1
7.5.2017 12:24
Foto

M40a31r91t53i25n 28P61i62š50t92o72r35a 8408758366829

To je přece typický příklad spotřebiče, u kterého stačí být v provozu, jen když je k dispozici elektřina skoro zdarma z nepravidelného zdroje. Za předpokladu, že je to bez řidiče a že to není nějaká urgentní přeprava.

0/0
10.5.2017 21:54

M85i55r58o44s96l79a44v 56G34r72o98s79s92m94a56n90n 8722169684

"Auto se k trolejím připojuje pomocí dvojice „tykadel“ podobných těm u trolejbusů."

Ve skutečnosti se jedná pantograf jako třeba u tramvají, pouze je evidentně dvoupólový.

"Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh."

Senzory zjevně spíše umožňují držet pantograf správně na troleji, zatímco samotné vozidlo se může v jízdním pruhu příčně pohybovat.

+5/0
7.5.2017 11:56

T80o58m87á63š 48K76u27č88e83r42a 5287182827302

Zajímavý nápad. Když už existují hybridní trolejbusy.. tak proč ne kamiony.

+2/0
7.5.2017 11:48

H63e17d75v23i95k26a 95O74c67h80t25á48b67c67o92v11á 5104299710

Němci mají přebytek elektřiny jen když fouká vítr, takže to vlastně budou plachetnice.

+5/−1
7.5.2017 11:34
Foto

M94a76r94t31i16n 81P27i18š94t11o37r25a 8888778256859

No a proč ne. Ty měly také malou spotřebu. Stačí nespěchat.

0/0
10.5.2017 21:56

D29a43v93i55d 19Z92a23j77d71á25k 8795192330871

A elektrina do tech dratu vyroste na stromech. Uzaviraji vsechny jaderne elektrarny.

+3/−2
7.5.2017 11:26

P82e23t56r 23M16i34k41e11š 4920941876304

to jsem zvědav čim je chtěji napájet když si jaderný elektrárny zrušili ;-D;-D

+5/−1
7.5.2017 11:26

M94i46r51o90s47l32a81v 47M59e16d 3544206

já tedy nevím... Tak nějak mi připadá, že když kamion jede po dálnici, nadělá z hlediska ekologie mnohem menší paseku (relativně rychle projede určitou vzdálenost bez brzdění a rozjíždění), než když se motá po okreskách a městech kde vyprodukuje víc zplodin. Takže dle mého elektrifikace dálnic řeší ten menší problém a už vůbec neřeší to, že kamiónů jezdí obrovská kvanta, dálnice a silnice jsou přetížené (rychlejší opotřebení vozovky, hluk, prach, vibrace...). Navíc bych řekl, že je zbytečné elektrifikovat dálnice, když většina železnic elektrifikovaná už je. Můj názor je takový, že jediná rozumná cesta je nákladní dopravu "vyhánět" ze silnic a dálnic na koleje.

+7/−2
7.5.2017 11:20

Najdete na iDNES.cz