Auto za 28 milionů: z výfuku jde jen pára

aktualizováno 
Sundala jsem nohu z brzdy a auto se začalo tiše rozjíždět, jako když saně letí po sněhu. A stejně sněhobílé bylo i to, co vycházelo z výfuku. Žádné škodlivé plyny, jen lehká pára. Tak jezdí auto na vodík.

BMW řady 7 čepuje i vodík | foto: BMW

Snažím se nemyslet, jak šíleně drahé auto řídím. Je to jeden ze sedmnácti německých exemplářů, které pohání vodík, prý čisté palivo bez jakýchkoli emisí. Výroba tohoto luxusního BMW Hydrogen 7 stojí sotva představitelný milion eur (asi 28 milionů korun).

"Tak co, cítíte nějaký rozdíl?“ ptá se mě můj průvodce Peter. "Ne, žádný necítím. Jede krásně,“ odpověděla jsem bez dechu obklopená počítači a nejrůznějšími tlačítky, jako kdybych byla v kokpitu letadla.

Takový je první dojem řidiče, který sedí ve voze budoucnosti, jež je však zahalena nejistotou. Auta na kapalný či plynný vodík zatím nejsou schopna plnit požadavky na spolehlivost a pohodlí. A hlavně, jsou extrémně drahá. Například poslední odhad automobilky General Motors je, že zákazníci si na běžně dostupné auto bez emisí počkají až třicet let.

„Moje“ luxusní vozítko vypadalo na první pohled zcela standardně. Jenže na jednu nádrž vodíku ujede jen tři sta kilometrů. Dost málo na to, že například v Berlíně jsou zatím jen dvě veřejné čerpací stanice, kde můžete toto palivo zakoupit. Sama speciální izolovaná nádrž pak zabírá velkou část zavazadlového prostoru, sotva byste tam vtěsnali větší kufr.

A proto BMW přišlo s kombinovaným typem vozu, který má u volantu tlačítko umožňující přeskočit na normální benzinový motor. A právě to jsem zkušebně řídila.

Také tankovací stanice vypadá na první pohled normálně. I tady řidič auta na hydropohon zastaví, vypne motor a vsadí hrdlo hadice do otvoru od nádrže. Zařízení je uvnitř uzpůsobeno tak, aby nebyl porušen tlak a zejména teplota, která se pohybuje kolem -253 °C.


BOJ SE ZMĚNAMI KLIMATU

Německá kancléřka Angela Merkelová vyzývá amerického prezidenta, aby se dohodli na "novém Kjótu“. Georgi W. Bushovi se ta myšlenka příliš nelíbí, budoucnost vidí v čistých technologiích. Ty jsou však zatím většinou příliš drahé.


Říkám si, jak skutečně bezpečné vozítko na vodík je. Obsluha u pumpy ucítila mé obavy. "Není to tak nebezpečné, jak si myslíte. Benzin nebo nafta nám přijde normální, ale jsou to hodně vznětlivé látky,“ poznamenala. To však neznamená, že rizika nejsou. V případě hydrogenového auta například existuje podle expertů větší riziko výbuchu v garáži.

Hlavní potíž vodíkového paliva je jeho výroba. V současné době se získává z pevných paliv. Některé studie prokázaly, že celý proces získání vodíkového paliva až po jeho natankování do vozidla vyprodukuje více uhličitých emisí, než vzniká při spalování benzinu či nafty v autě.

"Vše závisí na tom, jestli jsme ochotni investovat do dalšího výzkumu, pak můžeme tyto náklady snížit,“ říká Klaus Bonhoff z organizace Partnerství pro čisté energie, zahrnující německou vládu a několik výrobců automobilů.

Evropská komise před pár vyhlásila postprůmyslovou revoluci, která by měla zvrátit změny klimatu. Odklon od běžných paliv je jedním z hlavních směrů. Už teď je jasné, že například automobilky nesplní závazek snížit do roku 2008 snížit emise na 140 gramů CO2 na kilometr.

Evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas soudí, že dnešní náklady jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, co by lidstvo čekalo bez výrazných změn chování. "Lidé by měli začít vnímat změny klimatu jako válku, která by mohla vést k smrti milionů lidí,“ říká komisař.

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR NOVÝCH TECHNOLOGIÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz