Normální auta ještě nevymřela. DS veze styl, BMW emoce

  • 1
Automobilovému světu zdánlivě vládne masová elektrifikace a přechod na obří SUV. Jaro přináší několik úplně normálních novinek, některé jsou obyčejné, jiné sportovní či luxusnější. Bez ústupků to není, ale pořád bude z čeho vybírat.
Autosalon

Evropští politici plánují, jak budeme brzy kupovat jen auta do zásuvky, výrobci se zase snaží nárůst nákladů na vývoj a produkci maskovat přechodem na co nejmohutnější vozy, které si vytrvalý nárůst cen subjektivně snadněji obhájí. Přesto se najde dost novinek v tradičních kategoriích. Kdo potřebuje prostorný rodinný vůz nebo hledá něco ostřejšího, stále si vybere, ekologickým útlakům navzdory.

Kategorie MPV ještě není mrtvá, i když k tomu dlouhou dobu spěje. Ford naopak díky citlivé modernizaci drží svoji dvojici dále ve hře a v nabídce motorů si to svoje najde každý. Přichází také několik nových výkonných hatchbacků, jakkoliv tyto lehce zbytné varianty se nabízí jako první k odstřelu. Přesto u nich svižné svezení není vykoupeno elektrifikací. Tedy s jednou výjimkou, navrátivší se DS 4 může být plug-in hybrid. Ale taky nemusí, záleží, co si zákazník zvolí.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.

BMW 128ti

BMW 128ti

Zcela nový typ BMW se představil loni na podzim a právě nyní míří k prvním zákazníkům. Jde o vůbec první klasický hot hatch v nabídce mnichovské automobilky – dosud výkonné verze nejmenšího modelu nabízel nejdříve s šestiválcovým motorem podél, v nové generaci M135i pak jako čtyřkolku s extrémně silným dvoulitrem (225 kW). Typ 128ti má výkon dvoulitru snížen na 195 kW, přes osmistupňový automat ho směřuje výhradně na přední kola.

Zkratka „ti“ odkazuje na starší atypické modely BMW – řadu 3 Compact, kterou tato zkratka zdobila, a především sportovní sedan a hatchback z přelomu šedesátých a sedmdesátých let (1600 ti, 2002 ti a 2002 ti). Výlučnost nového modelu je podtržena kombinací paketu M Sport s černými a červenými detaily exteriéru.

Podvozek je proti běžným verzím řady 1 snížen o 10 mm a využívá některé díly z M135i. Naladění je specifické, zohledňuje fakt, že 128 ti s pohonem předních kol je o 80 kg lehčí než vrcholná verze. Z M135i pochází i mechanický samosvorný diferenciál Torsen, který má však s ohledem na specifické ladění podvozku nepatrně snížený stupeň svornosti. Sekundují mu výkonné brzdy a specifické ladění stabilizačního systému, které umožňuje jízdu blízko přetáčivému smyku. Základní cena je 1,102 milionu korun, o 152 tisíc méně než u M135i.

Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross

Citroën postupně mění svůj design od čisté hravosti k ostřeji řezaným tvarům. Modernizace crossoveru, který je vlastně módní náhradou malého MPV, C3 Aircross proto přichází s výrazněji tvarovaným předním nárazníkem a menšími světlomety, vzadu dojem vylepšují zatmavená koncová světla s novou optikou. Novému designu byla přizpůsobena i upravená paleta barevných kombinací.

Novinkou uvnitř jsou sedadla Advanced Comfort, která mají speciálně tvarované opěradlo i sedák a přidanou 15mm vrstvu měkké pěny. Citroën je dosud nabízel ve větších typech C4 Cactus a C5 Aircross. Zvětšil se také dotykový displej, který má nově úhlopříčku 9 palců a k němu přibyla bezdrátová nabíječka telefonů.

Naopak nabídka motorů se nemění. Atmosférický základ vypadl už v roce 2019, po modernizaci tak C3 Aircross startuje opět přeplňovaným 1,2 PureTech o výkonu 81 kW. Alternativou k němu je silnější verze o výkonu 96 kW spárovaná s automatem. Pokračují i oba diesely 1,5 BlueHDi, slabší 81 kW s manuálem a silnější 88 kW s automatem.

DS 4

Značka DS se po tříleté pauze vrací mezi luxusní kompaktní hatchbacky. Pojmenování nového modelu je opět DS 4 a vedle standardní verze bude v nabídce také provedení „Cross“ v podobném stylu jako někdejší DS 4 Crossback. Modulární platforma CMP znamená spřízněnost s Citroënem C4 a chystanými novými generacemi Peugeotu 308 a Opelu Astra. Proti starší verzi téže platformy je 70 % dílů nových.

Zajímavostí je, že výrobu nové DS 4 dostal na starosti hlavní závod Opelu v německém Rüsselsheimu. V této továrně se v současnosti vyrábí Insignia a Zafira, chystá se však na změnu výrobního programu – po DS 4 se sem přemístí i produkce nové Astry. Podobné logistické hrátky budou zřejmě ještě častější, skupina PSA stále vytrvale hledá úspory plynoucí ze spojení značek.

Nabídka motorů kopíruje dražší řady koncernu PSA. Základ obstará tříválec o výkonu 96 kW, alternativou je stejně silný diesel. Hlavní slovo bude mít benzinový čtyřválec 1,6 PureTech ve třech verzích: 133 kW, 165 kW a plug-in hybrid odvozený od silnějšího provedení. Standardem bude vždy osmistupňový automat.

Ford S-Max a Galaxy Hybrid

Navzdory spekulacím se velká MPV od Fordu do důchodu nechystají a naopak přichází s obměnou nabídky motorů. Dosavadní benzinový čtyřválec 1,5 EcoBoost nahrazuje hybridní pohon s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem, výkonným elektromotorem a automatickou převodovkou. Jde o klasický hybrid bez dobíjení, přičemž baterie s kapacitou 1,1 kWh našla místo pod podlahou zavazadlového prostoru. Nijak tím není dotčena možnost mít tři řady sedadel (u Galaxy standard), nemění se ani udávaný objem kufru.

Ford Galaxy Hybrid a S-MAX Hybrid

Hybridní pohon o výkonu 140 kW s cenou od 799 900 Kč stojí přesně o sto tisíc víc než nejlevnější provedení s dvoulitrovým dieselem (110 kW) a manuální převodovkou. Kdo by měl zájem o diesel s automatem, připlatí si proti hybridu dalších 140 tisíc, za to však dostane silnější provedení (140 kW) a standardně pohon všech kol. 

Díky této cenové politice se z hybridu v případě S-Maxu a Galaxy stává plnohodnotný střed nabídky. Stejné pohonné ústrojí mimochodem nedávno zamířilo i do SUV Kuga, kde doplňuje dobíjecí verzi a navíc dostává pohon 4x4.

VW Golf GTI Clubsport 45

Je zavedenou tradicí, že každé kulatiny a půlkulatiny Golfu GTI slaví Volkswagen speciální edicí. Pandemii i zběsilé elektrifikaci navzdory se na tom nic nemění, kdy si německá značka připomíná již 45 let od uvedení prvního GTI. V této souvislosti VW připomíná, že původně se mělo GTI vyrobit v počtu 5 000 kusů, v osmi generacích jich ale dodnes vzniklo na 2,3 milionu.

Základem nové jubilejní edice je na podzim uvedené GTI Clubsport. Přívlastek Clubsport se původně objevil na předchozím výročním modelu před pěti lety, v současné generaci ale provedení tohoto jména nepřímo nahrazuje GTI Performance. Změna názvu odkazuje na nárůst výkonu benzinového dvoulitru na 221 kW, tedy rovných 300 koní. Tomu se v rámci Golfů GTI vyrovná právě jen předchozí Clubsport a víc nabídne jen Golf R s pohonem všech kol.

Clubsport 45 už technicky mnoho navíc nepřidává – má vylepšené chlazení motoru, zadní křídlo pro zvýšení přítlaku a zdvojený výfukový systém. Navíc jsou zde drobné designové úpravy, ozdobné plakety a především paket Race, zahrnující černo-červená kola o průměru 19 palců, výfuk Akrapovič a omezovač rychlosti posunutý na 270 km/h. Cena výročního modelu je o 128 tisíc vyšší než u GTI Clubsport a činí 1,101 milionu korun.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.


Autonovinka roku