Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta jsou moc těžká. Lotus vymýšlí, jakou dietu jim naordinovat

Vývojáři Lotusu měli vždy rádi konstrukčně lehká auta. Jejich poslední studie ukazuje, že masově vyráběné vozy mohou být o více než třetinu lehčí a přitom podraží jen minimálně. Místo z oceli se budou dělat z hliníku a plastů.

Toyota Venza modelového roku bude o třetinu lehčí než současný model | foto: Lotus Engineering

Lotus prováděl studii týkající se dvou vozů různých architektur, které by měly přijít do výroby v roce 2017 a 2020. Jako referenční vůz zvolili technici Lotusu Toyotu Venza. Lotus Engineering se při svých propočtech snažil zachovat její rozměry.

U vozu, který se chystá do výroby dříve, by měla být úspora hmotnosti (bez hnacího ústrojí) asi 21 % a náklady na jeho výrobu by měly poklesnout asi o 2 %.

Při dietě pro rok 2020 by venza zhubla až o 38 %. Úspora kil se opět netýká pohonného ústrojí, takže celkové snížení hmotnosti bude někde zhruba kolem 30 %. Nárůst nákladů by měl být tři procenta.

Studie amerického ministerstva energetiky přitom ukázala, že zhruba třetinová úspora hmotnosti znamená snížení spotřeby o 23 %.

Nejvyšších úspor může být podle Lotusu dosaženo u karoserie, podvozku a odpružení ale také na elektrických rozvodech a vybavení interiéru. Úspory přitom mohou dosáhnout v jednotlivých kategoriích až 43 %. Použití lehčích materiálů a nových konstrukčních postupů přitom vůbec nemusí znamenat výrazné prodražení celého auta. V některých kapitolách jde ruku v ruce se snížením hmotnosti i snížení ceny.

Toyota Venza

Toyota Venza

Například karoserie současné Toyoty Venza sestává ze 400 dílů a je kompletně z oceli. U Lotus Engineering snížili počet dílů na 211 a podíl oceli smrskli na pouhých sedm procent. Nově by karoserie měla být ze 37 % z hliníku, 30 % hořčíku a 21 % kompozitních materiálů. Z 382 kilogramů tak hmotnost klesla na 221. Lotus také navrhuje použít nový způsob nízkoenergetického a nízkoteplotního svařování, které se používá třeba u rychlovlaků, některé spoje by se měly dělat lepením, které používá Lotus u svých sériových vozů.

U dveří a blatníků navrhují inženýři snížení hmotnosti ze 143 kilogramů u současného modelu na 84 u modelu pro rok 2020. Namísto oceli budou nově ze 33 % hořčíku, 21 % plastů, 18 % oceli, 6 % hliníku a 22 % z dalších materiálů.

V interiéru by se mělo výrazně uspořit rozsáhlou integrací ovládacích prvků a palubních systémů. Z lehčích materiálů by měla být třeba palubní deska. Ovládání automatické převodovky i parkovací brzy by měl mít na starosti dotykový displej, který obsluhuje i další palubní systémy. Tím jsou eliminována doposud nutná mechanická spojení, což snižuje hmotnost a uvolňuje místo v interiéru. Nové by mělo být uložení sedadel, jejich zcela nová konstrukce by měla snížit hmotnost o polovinu. Prvky interiéru by tak namísto 250 kilogramů měly vážit 153 kilo.

Nárazníky a výztuhy by měly být rovněž z nových materiálů a změnami by mělo projít i prosklení automobilu. Počítá se s novými materiály (polykarbonátová skla) především pro boční okna. K redukci hmotnosti mají přispět i elektrické rozvody a osvětlení. Kabeláž by měla mít tenkostěnnou izolaci a rozvody by měly být z mědi a oplášťované hliníkovými kabely. V osvětlení se počítá s rozsáhlým použitím LED diod a xenonových výbojek. Co se ovládacích prvků týče, inženýři Lotusu zkoumali, zda by nebylo výhodné použít pro některá spojení krátkodosahové bezdrátové technologie namísto klasických drátů.

Podvozek automobilu pak zhubl jaksi automaticky. S tím, jak výrazně klesne hmotnost celého vozu, také klesají nároky na nosnost a namáhání jednotlivých prvků. Jednotlivé součásti podvozku pak mohou být menší a lehčí.

Zda se automobilky Lotusem navrhovanou cestou vydají, to zůstává prozatím otázkou. Jisté je, že snižování hmotnosti automobilů bude v příštích letech hrát důležitou roli ve snižování spotřeby. Nové technologie pohonu totiž budou brzy narážet na své limity a nižší hmotnost bude další cestou jak dále pokračovat ve snížení spotřeby a emisí. Důkazy těchto postupů najdeme již dnes. Třeba nový Jaguar XJ je lehčí než jeho menší sourozenec XF. XJ je o 150 až 200 kilogramů lehčí než odpovídající BMW sedmičkové řady, nemá na něj ani Audi A8.

Je možné, že v tom mají také prsty inženýři od Lotusu. Jaguar s nimi totiž spolupracuje na několika vývojových projektech a XJ může být jedním z prvních výsledků.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...