Nová éra Alfy Romeo startuje. Tonale frčí na elektru a naložila technologie

  • 46
Italové jsou fascinováni nejznámější povídkou Franze Kafky „Proměna“. Italský překlad „La Metamorfosi“ dal jméno celé premiéře Alfy Romeo Tonale. Italové v novém SUV vidí proměnu slavné urozené značky s nezaměnitelným sportovním duchem v automobilku dvacátého prvního století s elektrifikací pohonu a světem NFT.

Nová éra se má nést ve jménu konektivity a elektrifikace. Samozřejmě v italsky šikézním balení – nezaměnitelný design a špičková technika mají být samozřejmostí. Úkol je jednoznačný: uchovat sportovní charakter pro dvacáté první století. Ovšem v novém podání.

Tonale zaparkuje do nabídky značky z Arese vedle většího Stelvia. Značka zdůrazňuje italské kořeny, Tonale vyvinuli na Apeninském poloostrově a vyrábět ho budou v továrně Pomigliano d’Arco. I jméno zvolili „po italsku“, větší SUV značky si ho vypůjčilo po slavném alpském průsmyku, také Tonale znají všichni nadšení lyžaři.

Znalci alf najdou na designu s nezbytnými prvky genetiky značky odkazy na slavné modely minulosti.  Dlouhé je 4,53 metru, široké 184 centimetrů a vysoké 1,6 metru. Ráfky mají od 17 do 20 palců průměru.

Šéf značky Jean-Philippe Imparato při převzetí otěží zavelel k modernizaci. Dokonce sám uvedení modelu na trh lehce zbrzdil, aby Tonale vyladili ještě lépe a přidali moderní technologie. Na palubu se tak nastěhovala kupříkladu digitální asistentka Amazonu Alexa, samozřejmostí je plná konektivita (wi-fi síť až pro osm přístrojů) a aktualizace vozu na dálku.

Italská novinka bude mimo jiné prvním autem na trhu vybaveným NFT digitálním certifikátem, který bude zaznamenávat život vozu; to se bude hodit pro prokazování historie při prodeji ojetiny. „Tato technologie na bázi blockchainu představuje digitální certifikát, který se po zakoupení vozidla neustále doplňuje, aby zaznamenal používání vozidla během jeho životního cyklu. Hlavním cílem a výhodou NFT jsou ochrana zůstatkové hodnoty vozidla,“ vysvětluje Sylva Marounková z českého zastoupení značky.

„Dvě velké TFT obrazovky s celkovou úhlopříčkou 22,5“ představují to nejlepší v daném segmentu vozidel,“ doplňuje.

Imparato dal víc času konstruktérům především na ladění elektrifikovaných pohonů Tonale. K mání budou hned dvě provedení – klasické hybridní s pohonem předních kol a plug-in hybridní u 275koňového provedení s pohonem všech kol s 80koňovým dojezdem čistě na elektřinu. Plug-in Hybrid Q4 zvládá stovku za 6,2 sekundy.

Nový benzinový čtyřválec s objemem 1,5 litru osazený turbem, přímým vstřikováním (350 bar) a pracující v Millerově cyklu (dřívější uzavření sacích ventilů) spárovali u klasického hybridu se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. K mání budou dvě provedení: 130- a 160koňové (s turbem s variabilní geometrií), slabší s 240 Nm, točivý moment výkonnější verze prozatím Alfa neuveřejnila. V hybridní architektuře přidává 48V elektromotor 15 kW a 55 Nm a umožňuje čistě elektrický pohyb.

Plug-in hybrid má pod kapotou přeplňovanou benzinovou třináctistovku vybavenou specialitou Italů v podobě elektrohydraulického ovládání ventilů (technologie Multiair) pohánějící přední kola, ta zadní pak pohání elektromotor živený 15,5kWh akumulátorem.

V nabídce bude i diesel 1,6 litru s výkonem 130 koní a 320 kroutícími newtonmetry, spojený s šestistupňovou dvouspojkou.

Alfy Romeo chtěly vždy uhranout jízdními zážitky. Přední náprava je tradiční mcphersonovská, zadní víceprvková ustavuje každé z kol třemi rameny. Varianty s předním pohonem dostanou funkci simulující práci samosvorného diferenciálu, dalšími speciálitami jsou tlumiče Koni FSD (Frequency Selective Damping), které pracují ve dvou modech (ventil v tlumiči v závislosti na frekvenci pohybu kola přepíná automaticky mezi dvěma okruhy) nebo moderní systém „brzdění po drátě“, který se už osvědčil u větších modelů značky. 

Model Tonale bude možné objednávat od dubna, odstartuje v exkluzivním zahajovacím provedení „EDIZIONE SPECIALE“.