Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím

Příběhy zachycené na černobílých snímcích ve vzpomínkách Ivana Hanouska neblednou. Archivní fotografie rodinného alba zachycují tři aerovky a jednu elegantní dámu. Jeho maminku. „Nic víc můj otec nefotografoval raději,“ přemítá. Však jí to za volantem krásného prvorepublikového vozu náramně slušelo. A pokračuje ve vyprávění.
Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím

Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím | foto: archiv Ivan Hanousek

Druhá půlka třicátých let. Horská chata vysoko v rakouských Alpách. A před ní parádní vůz Aero, který sem vystoupal při svatební cestě manželů Hanouskových, mých rodičů. Zájem o něj byl obrovský. Když novomanželé vyšli po obědě z restaurace, z hroznu lidí kolem vozu padaly dotazy, co je to za auto. Také prosby, aby pan řidič otevřel dlouhou kapotu, a zájemci se tak mohli pokochat motorem. Aero jako by z oka vypadlo anglickým sporťákům.

„Acht Zylinder?“ Táta kroutil hlavou. „Zwölf Zylinder?!“ stoupaly odhady. Otec Antonín galantně usadil ženu Marii a usedl za volant. Pokynul zvědavým turistům přátelsky na rozloučenou a rozjel se na plný plyn z kopce dolů. Celý hlouček určitě ustrnul, když se ozval typický zvuk aerovky – dvoutakt a dvouválec.

Otec byl nadšený motorista a také fotograf se solidním vybavením. A tak jsem nedávno na půdě objevil nečekanou spoustu jeho fotografií. Zemřel bohužel už dávno a teď tu hrozně chybí, aby těm snímkům dodal informace a také šťávu – což uměl skvěle.

Dvě životní lásky

Jak ukazují zachovalé snímky, měl otec dvě hlavní lásky: ženu Maru a vůz Aero. A právě tyto dva „objekty“ jeho snímky převážně zachycují – a to společně. Zatímco mou mámu měl jen jednu, aerovky měl přinejmenším tři.

První snímky ukazují malé, původní aerovky. Nejspíš pro dvě osoby, a to hlavně pro mládence, co se spolu s podobnými setkávali na srazech a zřejmě jezdili i nějaké soutěže. Na pár snímcích jsem našel pečlivě aranžovanou „opravu havarovaného vozu“, kde šlo o výměnu předního kola…

Pak přišla doba vážné známosti s královéhradeckou dívkou, studující na učitelku – a také vážného vztahu k nové aerovce. Obě známosti často otci pózovaly spolu, slečna za volantem, i když sama nikdy neřídila. Velké nablýskané snímky byly, myslím, dělány přímo pro reklamu firmy Aero.

Táta vždy, když měl mluvit o svých autech, právě tento vůz, kterému říkal „litr“, považoval za vůbec nejlepší. Jeho éra však skončila ještě před válkou, protože život si žádal vůz sice samozřejmě také otevřený, s plátěnou střechou srolovanou za zadními sedadly, ale víc než pro dva.

Svezly se i slepice

Aero 30 bylo pro čtyři lidi, ale jak pamatuji, vešlo se do něj víc, a to nejen lidí, často dětí, mých kamarádů. Také psů, koček, a dokonce slepic, které jsme ve výběhu za domkem chovali ještě v 50. letech. A cestovaly s námi i na chaty. Byl to – a zůstal – jediný aerovůz, kterým jsem se s rodiči všude vozil a posléze ho i sám řídil.

Když jsem se narodil, vypukla heydrichiáda a aerovka stála na špalcích v garáži. Na silnice se vrátila až v roce 1945. Nejčastější cesta měřila 180 kilometrů a vedla z pražské Ořechovky až k polským hranicím pod Vrchmezím, kde po roce 1946 vedl chatu Čihalka matčin bratr Sláva. Jezdili jsme tam několikrát za rok – a že těch roků bylo až do začátku let sedmdesátých!

Dnes nechápu, jak to bylo možné, když se v sobotu pracovalo do 14 hodin – teprve pak rodiče auto naložili a jelo se. Prakticky vždy jsme po cestě tam i zpátky spravovali pneumatiku. Všichni jsme vystoupili, auto na hever, výměna kola, obvykle to bylo lepení duše a někdy třeba třikrát při jedné cestě.

Znamenalo to v zimě příjezd do hor až za tmy, a to jsme museli do závěrečného zasněženého kopce vystoupit, tlačit auto a pod přední kola podkládat „speciální“ deku, aby se pneumatiky (už bez původního vzorku) neprotáčely ve sněhu marně. A v neděli večer zpátky, v zimě už zase za tmy.

V létě jsme jezdili na chatu ke Kačáku, 30 kiláků od Prahy. Nádherný srub s krbem u splavu u Dědkova mlýna jsme brzy museli prodat a pamatuju si dobře cenu. Bylo to pět tisíc korun, ale ve staré měně, tedy před rokem 1953. Otec za to koupil čtyři nové pneumatiky a ještě zbylo pár stovek na vepřové maso z volného trhu, bez potravinových lístků… Ten oběd byla fakt událost!

Hřebíky u krajnice

Dodnes si pamatuji, jak otec vysvětloval, proč jezdí po silnici uprostřed, když dělicí čáry ještě neexistovaly. Jednak prý proto, že tak má vždycky kam se protijedoucímu vozu uhnout, a taky, že vpravo u krajnice leží často hřebíky. Pozor dával na kraji každé obce před kovárnami.

Pamatuji, že jsme spravovali a pak hustilkou nafukovali pořád právě pravá kola… Až když jsem později řídil třicítku sám, přišel jsem ještě na něco. Volant totiž neměl žádné posílení a ve středu silnice, která byla na obě strany klenutá, jelo auto rovně bez řidičovy neustálé námahy.

Aero 30 mělo tachometr do 130 km/h. Ale reálným vrcholem byla stovka, která ovšem chtěla rovinu, nejlépe ještě trochu z kopce… Dnes už mi to přijde divné, ale fakt je, že jsme pořád jezdili na trojku. Dvojkou hlavně do kopce, tam měla aerovka i s těžkým nákladem velkou sílu.

Teď už řídím já

A pak „třicítka“ nakonec skončila u mě. Táta dostal od svého bratra octavii a mně dal starou aerovku. Na nic jsem nečekal a rychle si pořídil řidičák. Zrovna jsem dokončil „vejšku“, a tak nastal správný čas.

Jezdit jsem se s ní naučil brzy a táta mi vůz stále šteloval a všelijak opravoval. Jednou jsme měli sraz u kolegy někde na statku a tam jsem půjčil aerovku Honzovi Vyčítalovi, který se s ní proháněl po šikmé louce kolem dokola. Vrátil mi ji s tím, že na ten meziplyn by si nikdy nezvykl. Ovšem ani aerovka si s muzikantem moc nerozuměla, zpátky do Prahy dělala drahoty. Celou cestu jsem se šinul třicítkou a doufal, že dojedu až domů.

Otec to prozkoumal a opravil předstih – tedy něco, o čem jsem ani netušil. Auto zase šlapalo jako dřív. Chtělo to také různé mazání kloubů a dotahovat brzdy, které byly jen na drátech, takže někdy jsem brzdil dlouho, než to zabralo.

Jezdili jsme i na Moravu, až za Telč a Jemnici. A pořád to šlapalo. Až pak najednou bác – tátu si našla mozková příhoda a náhle zemřel. A tím pro mě skončil i příběh aerovek. Přesedl jsem do jeho škodovky, pak do další a nakonec skončil u první a pak i druhé hondy. Naštěstí zbyly fotky, nejstarší jsou staré devadesát let.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...