Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Adaptivní tempomaty mohou zhoršovat dopravní zácpy, zjistili na ČVUT

aktualizováno 
Vědci z ČVUT se rozhodli ověřit, jak se chovají adaptivní tempomaty v běžném provozu. Na náhodném vzorku vozů dobrovolníků při testu na letišti v Mnichově Hradišti zjistili, že stejně jako lidský řidič, ani adaptivní tempomat nereaguje ideálně, a to způsobuje dopravní zácpy či zpomalení provozu.

Vědci z ČVUT provedli test chování adaptivních tempomatů | foto: ČVUT

Že lidský řidič v provozu často nereaguje adekvátně situaci a z toho vznikají zbytečné dopravní komplikace, je známá věc. Moderní elektronické asistenty se často chlubí, že některé situace vyřeší za řidiče. Ale otázkou je, zda to zvládnou lépe než průměrný šofér. 

Odpověď na tuto otázku, alespoň v oblasti adaptivních tempomatů (takzvaných ACC), se rozhodl najít tým výzkumníků pod vedením docenta Zdeňka Huráka z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Fotogalerie

A zjistil, že ani adaptivní tempomaty nejsou z hlediska přizpůsobení rychlosti z hlediska plynulosti provozu zásadním přínosem. Ani ony nereagují ideálně, což může vést ke vzniku zdánlivě bezdůvodných komplikací provozu.

Experiment byl vcelku jednoduchý. Na letišti v Mnichově Hradišti se sešlo celkem 12 různých aut s adaptivními tempomaty. Jejich řidiči se přihlásili na veřejnou výzvu vědců, čímž došlo k výběru v podstatě náhodného vzorku vozů s adaptivním tempomatem.

Průběh pokusu vypadal takto: na dvoukilometrové ranveji letiště se seřadilo 12 vozů se zapnutým ACC za sebe, vedoucí vůz se rozjel na rychlost 60 km/h, pak mírným a krátkým brzděním zpomalil na 50 km/h a opět zrychlil na původní cestovní rychlost. Vědci měřili, jak zpomalují ostatní auta v koloně, přičemž ta měla adaptivní tempomat nastavený na rychlost 80 km/h.

Výsledek? V podstatě podobné chování jako u lidského řidiče. Auta, která kolonu uzavírala, za pomoci adaptivního tempomatu zpomalila až na 30 km/h, pak zase zrychlila až na nastavené maximum 80 km/h a teprve postupně se ustálila na původní cestovní „šedesátce“. Tempomaty tedy brzdily vždy o trochu více, než kolik bylo nutné, a následně opět zrychlovaly výrazněji, aby kolonu vůz „dohnal“.

Vědci z ČVUT provedli test chování adaptivních tempomatů

Graf nahoře ukazuje průběh rychlostí jednotlivých vozů, dole pak průběh vzdálenosti k vedoucímu vozu

Tento jev se nazývá řetězová nestabilita a je zcela běžný, když vůz řídí člověk. Ten často zpomalí o trochu více než před ním jedoucí auto. Z hlediska bezpečnosti provozu je to v podstatě logické, ale způsobuje to obvyklé komplikace, kdy auta „poskakují“ v dopravní zácpě bez zjevné příčiny. 

Podle odborníků by přitom právě adaptivní tempomaty mohly pomoci řetězovou nestabilitu eliminovat. Experiment však prokázal, že tomu tak alespoň prozatím není. „U náhodného vzorku vozů na českých silnicích dochází ke kvalitativně stejnému chování jako u lidských řidičů,“ píše se ve zprávě vědeckého týmu z ČVUT.

Vědci upozorňují, že jejich experiment nebyl porovnáním. Nezjišťovali tedy, zda adaptivní tempomaty reagují lépe, či hůře než lidé, nezkoušeli stejnou situaci pouze s lidským řidičem a vypnutým tempomatem. „Ve prospěch adaptivních tempomatů obecně mluví spolehlivost, přesnost a rychlost strojového rozhodování, v jeho neprospěch však neschopnost předvídat,“ naznačují vědci z ČVUT, že výsledek v takovém případě nelze jakkoli předjímat.

Jednoduše – adaptivní tempomaty by mohly být lepší, tedy způsobovat menší zácpu, ale zároveň klidně horší. Zároveň nedocházelo k porovnání adaptivních tempomatů jednotlivých vozů, kde by se ukázalo, jak který reaguje a tedy jak který vůz v režimu ACC k dopravním komplikacím přispívá.

Naděje, že by přeci jen adaptivní tempomaty v budoucnu mohly dopravní komplikace zmírňovat, tu je. Vězí v jejich dalším vývoji. Budoucností jsou podle vědců takzvané kooperativní adaptivní tempomaty (CACC). To jsou řešení, která získávají právě trochu té předvídavosti: například umí rozpoznat rozsvícená brzdová světla jednoho či více vozů před sebou a tudíž reagovat rychleji, lepší reakci by měla zajistit také vzájemná komunikace automobilů mezi sebou, kdy by brzdící vůz vysílal varování autům za sebou. 

Takové situace se již testují, a to i v Česku. Řešení pro komunikaci vozů testuje projekt C-Roads. Obecně jsou však vyspělejší kooperativní adaptivní tempomaty zatím jen hudbou budoucnosti, která je momentálně ve vývoji.

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut...

Krev, řev a transparenty. Aktivisté vzali útokem autosalon v Bruselu

Aktivisté světového ekologického hnutí Extinction Rebellion se o víkendu vydali na tradiční bruselský autosalon. K...

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Autofotka týdne: Ze slavné dodávky je surfařský karavan i s vinotékou

Snad každý, komu někdy hlavou projela myšlenka na život na cestách, by po tomto autu sáhl. Britská společnost...

TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet
TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet

Ročně je v České republice ošetřeno okolo 350 tisíc úrazů u dětí do 14 let. Mnohé z nich si do života odnášejí trvalé následky. Naučte své děti, jak nebezpečí předcházet.

Najdete na iDNES.cz