Sobota 30. září 2023, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. září 2023 Jeroným, Ráchel

Adaptivní tempomaty mohou zhoršovat dopravní zácpy, zjistili na ČVUT

Vědci z ČVUT se rozhodli ověřit, jak se chovají adaptivní tempomaty v běžném provozu. Na náhodném vzorku vozů dobrovolníků při testu na letišti v Mnichově Hradišti zjistili, že stejně jako lidský řidič, ani adaptivní tempomat nereaguje ideálně, a to způsobuje dopravní zácpy či zpomalení provozu.

Vědci z ČVUT provedli test chování adaptivních tempomatů | foto: ČVUT

Že lidský řidič v provozu často nereaguje adekvátně situaci a z toho vznikají zbytečné dopravní komplikace, je známá věc. Moderní elektronické asistenty se často chlubí, že některé situace vyřeší za řidiče. Ale otázkou je, zda to zvládnou lépe než průměrný šofér. 

Odpověď na tuto otázku, alespoň v oblasti adaptivních tempomatů (takzvaných ACC), se rozhodl najít tým výzkumníků pod vedením docenta Zdeňka Huráka z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

A zjistil, že ani adaptivní tempomaty nejsou z hlediska přizpůsobení rychlosti z hlediska plynulosti provozu zásadním přínosem. Ani ony nereagují ideálně, což může vést ke vzniku zdánlivě bezdůvodných komplikací provozu.

Experiment byl vcelku jednoduchý. Na letišti v Mnichově Hradišti se sešlo celkem 12 různých aut s adaptivními tempomaty. Jejich řidiči se přihlásili na veřejnou výzvu vědců, čímž došlo k výběru v podstatě náhodného vzorku vozů s adaptivním tempomatem.

Průběh pokusu vypadal takto: na dvoukilometrové ranveji letiště se seřadilo 12 vozů se zapnutým ACC za sebe, vedoucí vůz se rozjel na rychlost 60 km/h, pak mírným a krátkým brzděním zpomalil na 50 km/h a opět zrychlil na původní cestovní rychlost. Vědci měřili, jak zpomalují ostatní auta v koloně, přičemž ta měla adaptivní tempomat nastavený na rychlost 80 km/h.

Výsledek? V podstatě podobné chování jako u lidského řidiče. Auta, která kolonu uzavírala, za pomoci adaptivního tempomatu zpomalila až na 30 km/h, pak zase zrychlila až na nastavené maximum 80 km/h a teprve postupně se ustálila na původní cestovní „šedesátce“. Tempomaty tedy brzdily vždy o trochu více, než kolik bylo nutné, a následně opět zrychlovaly výrazněji, aby kolonu vůz „dohnal“.

Vědci z ČVUT provedli test chování adaptivních tempomatů

Graf nahoře ukazuje průběh rychlostí jednotlivých vozů, dole pak průběh vzdálenosti k vedoucímu vozu

Tento jev se nazývá řetězová nestabilita a je zcela běžný, když vůz řídí člověk. Ten často zpomalí o trochu více než před ním jedoucí auto. Z hlediska bezpečnosti provozu je to v podstatě logické, ale způsobuje to obvyklé komplikace, kdy auta „poskakují“ v dopravní zácpě bez zjevné příčiny. 

Podle odborníků by přitom právě adaptivní tempomaty mohly pomoci řetězovou nestabilitu eliminovat. Experiment však prokázal, že tomu tak alespoň prozatím není. „U náhodného vzorku vozů na českých silnicích dochází ke kvalitativně stejnému chování jako u lidských řidičů,“ píše se ve zprávě vědeckého týmu z ČVUT.

Vědci upozorňují, že jejich experiment nebyl porovnáním. Nezjišťovali tedy, zda adaptivní tempomaty reagují lépe, či hůře než lidé, nezkoušeli stejnou situaci pouze s lidským řidičem a vypnutým tempomatem. „Ve prospěch adaptivních tempomatů obecně mluví spolehlivost, přesnost a rychlost strojového rozhodování, v jeho neprospěch však neschopnost předvídat,“ naznačují vědci z ČVUT, že výsledek v takovém případě nelze jakkoli předjímat.

Jednoduše – adaptivní tempomaty by mohly být lepší, tedy způsobovat menší zácpu, ale zároveň klidně horší. Zároveň nedocházelo k porovnání adaptivních tempomatů jednotlivých vozů, kde by se ukázalo, jak který reaguje a tedy jak který vůz v režimu ACC k dopravním komplikacím přispívá.

Naděje, že by přeci jen adaptivní tempomaty v budoucnu mohly dopravní komplikace zmírňovat, tu je. Vězí v jejich dalším vývoji. Budoucností jsou podle vědců takzvané kooperativní adaptivní tempomaty (CACC). To jsou řešení, která získávají právě trochu té předvídavosti: například umí rozpoznat rozsvícená brzdová světla jednoho či více vozů před sebou a tudíž reagovat rychleji, lepší reakci by měla zajistit také vzájemná komunikace automobilů mezi sebou, kdy by brzdící vůz vysílal varování autům za sebou. 

Takové situace se již testují, a to i v Česku. Řešení pro komunikaci vozů testuje projekt C-Roads. Obecně jsou však vyspělejší kooperativní adaptivní tempomaty zatím jen hudbou budoucnosti, která je momentálně ve vývoji.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky chválí kompromisní Euro 7, ale obávají se vysokých nákladů

Nově dohodnutý kompromisní návrh emisní normy Euro 7 znamená podle tuzemských automobilek výrazné zlepšení proti...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

Koncern VW přeplánoval výrobu. Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi zůstane

Představenstvo koncernu Volkswagen informovalo dozorčí radu německé skupiny o svých plánech alokace vozů pro značku do...

Formentor s pětiválcem Audi je sběratelský kousek i sporťák pro každý den

Vyrábět sportovní speciály v malých sériích není v koncernu Volkswagen samozřejmostí. Mladoboleslavští se podobné pocty...

Auto bez řidiče. Tatra Trucks vyvíjí vůz se systémem automatizovaného řízení

Advertorial Kopřivnická společnost Tatra Trucks se vedle vývoje a výroby standardních modelových řad nákladních vozů věnuje i...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...