Když peníze nejsou problém: 10 nejdražších supersportů světa roku 2018

  • 32
Pokud jsou pro vás miliony na kontě zanedbatelným číslem a Rolls-Royce značka pro chudé, existuje mnoho způsobů, jak se peněz zbavit. Jedním z nich je nákup exotického superauta s absurdním výkonem, technikou a ještě nesmyslnější cenou. Vybrali jsme deset nejdražších.

Ferrari Pininfarina Sergio

Úroda drahých supersportovních aut roste i díky elektrifikaci tak rychle jako počet videoklipů začínající popové hvězdy. Hodnota těch nejdražších modelů se odvíjí od specifikace budoucího majitele, nicméně při sestavování našeho seznamu jsme vynechali individuální kusy malých automobilek s těžko ověřitelnými cenami, takže Zenvo TS1 nebo Iconu Vulcano Titanium tady nehledejte. 

Před naši mušku se dostali zakladatelé segmentu a tvořitelé historických milníků, jakými jsou například Lamborghini, McLaren, Ferrari, Bugatti, Pagani nebo švédský Koenigsegg. Posuďte sami, jestli jde o klenoty automobilového průmyslu nebo hračky po zhýralé milionáře.

Maybach Exelero

Bugatti Veyron

Pagani Huayra BC

10 Koenigsegg Regera: 43 milionů korun

Zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg vstoupil na trh jako vizionář, který vložil do svých kreací vydatnou porci technických inovací a vysokou dávku osobního zainteresování. Stejně jako u většiny výrobců extrémních vozů se i v případě Koenigseggu odvíjí konečná faktura podle jednotlivé specifikace.

Regera je vybavena pětilitrovým dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem, který ve spojení s elektromotory vyprodukuje kombinovaný výkon přesahující 1500 koňských sil a 2000 Nm točivého momentu. Pokud natankujete místo benzinu bioetanol E85, budou hodnoty ještě o něco vyšší. Auto navíc nemá převodovku, síla je přenášena přes hydraulickou spojku.

Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera

9 Ferrari LaFerrari Aperta: 50 milionů korun

Ferrari LaFerrari s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu se ukázalo světu v roce 2013 na ženevském autosalonu a sklízelo obdiv spolu s modely Lamborghini Veneno a McLaren P1.

V roce 2016 mohli návštěvníci pařížského autosalonu na vlastní oči spatřit nejdražší produkční Ferrari bez pevné střechy, které kdy bylo vyrobeno, tedy Ferrari LaFerrari Aperta. Motor 6,3 litru V12 zastavěný vzadu disponuje kombinovaným výkonem 963 koní, samotná spalovací jednotka je naladěná na 800 koní, ovšem do akce se zapojuje ještě systém HY-KERS z Formule 1, který přidává 163 koní. Absence střechy znamená vyšší hmotnost, proto má vůz kvůli přítlaku přepracovaný přední nárazník, chladiče natočené dolů a klíny ve tvaru L na čelním skle, které snižují kompresi na zadní straně kabiny. Motýlí dveře se otevírají v jiném úhlu než u klasické verze se střechou a dvoumístný supersport má také předělané blatníky.

Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta

Ferrari LaFerrari Aperta

8 McLaren P1 GTR: 58 milionů korun

McLaren P1 GTR už na trhu není a vlastně ani nikdy nebyl, automobilka ukončila produkci a prodala všech 35 vyrobených kusů, které nemají silniční homologaci, úpravce Lanzante však později několik kusů přestavěl a dostal na značky.

Okruhový speciál vznikl pod taktovkou speciálního oddělení McLarenu k oslavám dvacátého výročí vítězství značky v závodě Le Mans. Unikátní model má výkon 1000 koní, hybridní technologii ze sériového McLarenu P1, který běžně nabízí několik jízdních profilů a elektrický „boost“. Ořezaná verze GTR přijíždí s fixní světlou výškou, odpružením nastaveným na okruh, pevným zadním křídlem, redukcí přítlaku a závodním výfukovým systémem. Maximální rychlost přesahuje 360 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na sto zvládne P1 GTR těsně pod 2,5 sekundy.

Mc Laren P1 GTR
Mc Laren P1 GTR

Mc Laren P1 GTR

7 Pagani Huayra BC: 63 milionů korun

Pokud jste si mysleli, že neexistuje extrémnější sériově vyráběné auto než Pagani Huayra, pravděpodobně neznáte verzi BC – nejdražší exemplář značky vůbec. Písmena BC jsou iniciály italského investora Bennyho Caiola, který vlastní jednu z nejlepších sbírek ferrari na světě a také je blízkým přítelem i mentorem zakladatele automobilky Horacia Paganiho.

Vylepšená Huayra zní stejně jako „základní“ model, využívá totožnou pohonnou jednotku AMG 6,0 litru V12 naladěnou na 801 koní a 1100 Nm točivého momentu. Všechna radost putuje skrze speciální klikové hřídele vyvinuté u prototypu pro závod Le Mans na zadní nápravu. Řazení obstarává elektrohydraulicky řízený sedmirychlostní automat s karbonovými synchrony. Jedna technická zajímavost, sériová Huayra přeřadí za 150 milisekund, BC k tomu stačí polovina času. Pro srovnání převodovka ZF v Land Roveru Discovery potřebuje ke změně kvaltu 200 milisekund.

Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC

Pagani Huayra BC

6 Bugatti Chiron: 65 milionů korun

Když Ferdinand Piech, bývalý předseda dozorčí rady skupiny Volkswagen a vnuk Ferdinanda Porsche, požadoval, aby automobilka Bugatti vyrobila nejrychlejší sériový vůz na světě, inženýři ve francouzském Mulsanne se zamysleli a vyrazili všem dech leteckou a kosmickou technikou zabudovanou v autě. Bugatti Veyron s motorem W16, čtyřmi turbodmychadly a výkonem přes 1000 koní mohl jet teoreticky rychlostí až 431 kilometrů za hodinu. Během let vzniklo také několik verzí včetně roadsteru. Jeden z významných milníků našeho století je však pryč.

Jeho místo zaujal Chiron, dražší, rychlejší, vymakanější a silnější Bugatti. Pýcha značky využívá podobný čtyřikrát přeplňovaný osmilitrový šestnáctiválec do W jako Veyron, nabízí však výkon přes 1500 koní a z bezpečnostních důvodů omezenou maximální rychlost na 420 kilometrů za hodinu.

A proč patří Chiron k nejdražším autům světa? Je totiž ručně vyráběný ve speciálním ateliéru automobilky. Auto zaujalo kladenské techniky společnosti Lego natolik, že za 13 438 hodin postavili z více než milionu dílků Lego Technic plně pojízdnou repliku Chironu. Rodina Bugatti se rozšířila také o Divo, dražší, pomalejší, ale lépe zatáčející Chiron. Vzniklo pouhých čtyřicet kusů a všechny se na soukromé prezentaci prodaly, co kus, to 125 milionů korun.

Bugatti Chiron

5 Ferrari Pininfarina Sergio: 67,5 milionů korun

Na světě existuje jen šest kusů extrémně drahých modelů založených na Ferrari 458 Spider. Skvosty vznikly jako symbol pocty zesnulému slavnému synovi zakladatele studia Pininfarina. Auto bylo představeno v 2013 jen jako koncept, tlak na Ferrari však nakonec vyústil v šest unikátních kousků. Díky rámu z uhlíkových vláken je ručně vyrobené Sergio o 150 kilogramů lehčí než původní předloha. Standardní Ferrari 458 Spider nemá jen střechu, Sergio nemá ovšem ani čelní sklo a boční okna. Tím pádem si řidiči užijí sílu přirozeně dýchajícího benzinového 4,5litrového vidlicového osmiválce ještě více.

Ferrari Pininfarina Sergio
Ferrari Pininfarina Sergio

Ferrari Pininfarina Sergio

4 Aston Martin Valkyrie: 67,5 milionu korun

Cena epického Astonu zatím nebyla oznámena, ale spolehlivé zdroje tvrdí, že se při nákupu vejdeme do třech milionů amerických dolarů. Až donedávna jsme „valkýru“ znali jako Aston Martin-Red Bull AM-RB 001. Vůz je prozatímním vrcholem vizionářského prezidenta Andyho Palmera, který transformoval značku do nového věku prosperity s významným portfoliem silničních zabijáků. A Valkyrie je největším z nich.

Palmer se spolu s Andrianem Neweyem a Christianem Hornerem z Red Bull Racing domluvili na stavbě auta v hospodě nad pintou piva. Aston tak získal aerodynamické schéma, se kterým tým Red Bull úspěšně válí ve Formuli 1. Víte, proč nemá Valkyrie žádné spoilery? Skrze šasi vedou vzduchové kanály, které generují potřebný přítlak. Pohonnou jednotkou sériového vozu bude atmosférický 6,5litrový vidlicový dvanáctiválec vyvinutý ve spolupráci s Cosworthem s magicky vyváženým poměrem hmotnosti a výkonu 1:1.

Valkyrie nebude podle designéra Marka Reichmana supersportem pro všechny, dostane totiž hybridní soustavu od Rimacu a výkon okolo 1000 koní. 

Aston Martin Valkyrie
Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

3 Lamborghini Veneno Roadster: 74 milionů korun

Právě se koukáte na Lamborghini Veneno Roadster, nejdražší silniční model značky vůbec, který je dokonce o cirka 11,2 milionu korun dražší než verze s pevnou střechou. A to je spousta peněz za otevřené nebe nad hlavou. Monokok pochází z Aventadoru LP700-4 a je vyroben z uhlíkového vlákna. Hned za ním pracuje 6,5litrový agregát V12 napumpovaný silou 750 koní spárovaný se sedmirychlostní jednospojkovou automatizovanou převodovkou.

Klenot z uhlíkových vláken přesahující cenu soukromého tryskáče disponuje adaptivním odpružením, stálým pohonem všech čtyř kol a hmotností 1490 kilogramů bez řidiče, nákladu a provozních kapalin.

Lamborghini Veneno Roadster
Interiér Lamborghini Veneno Roadster

Lamborghini Veneno Roadster

2 Lykan HyperSport: 76,5 milionu korun

První legitimní arabské superauto vyrábí automobilka W Motors sídlící v Libanonu. Hlavní diodové světlomety Lykanu HyperSport jsou osazeny celkem 420 patnáctikarátovými diamanty, nicméně podle zástupců výrobce si mohou zákazníci zvolit i rubíny, žluté diamanty nebo safíry.

Tak či onak je kvůli tomu Lykan tak drahý. Uprostřed najdete dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec typu boxer s objemem 3,8 litru, výkonem 791 koní, zrychlením z nuly na sto za 2,8 sekundy a maximálkou skoro 400 kilometrů za hodinu.

Lykan HyperSport
Lykan HyperSport - interiér

Lykan HyperSport

1 McLaren P1 LM: 83 milionů

Pomyslné zlato vyhrává McLaren P1 LM, jenže medaile by měla putovat spíše do Lanzante Motorsports, kde upravili sériovou P1 na téměř perfektní superauto. Úpravce se inspiroval modelem P1 GTR a slavným McLarenem F1.

LM se může pochlubit stejně jako F1 pozlaceným motorovým prostorem, který obklopuje 3,8litrový osmiválec se dvěma turby. Ten spolupracuje se třemi elektromotory umístěnými mezi spalovacím motorem a zadními koly, což znamená opět dosažení heroického milníku jednoho tisíce koňských sil. Výkonný vůz po tuningu od Lanzante ožívá především na trati, kdy přepracované křídlo a přední difuzor generují o 40 % větší přítlak oproti P1 GTR.

Mc Laren P1 LM
Volant v supersportu Mc Laren P1 LM

Mc Laren P1 LM

* Čestná zmínka

Supersport Maybach Exelero za cirka 180 milionů korun sdílí podvozek s luxusní limuzínou Maybach 57 a byl navržený a vyrobený pro testování vysokorychlostních pneumatik Fulda Carat Exelero už v roce 2005. Existuje pouze jediný kus, disponuje motorem V12 Bi-Turbo naladěným na 712 koní a nejvyšší rychlostí 351 kilometrů za hodinu.

Exelero jste mohli vidět i v německém seriálu Kobra 11, kde ho (a budete se divit) Semir Gerkhan nerozbil. Škoda, že se auto nedostalo do sériové produkce, šlo by jistě o zajímavou konkurenci tehdejšímu debutujícímu králi supersportů, kterým byl Bugatti Veyron.

Maybach Exelero
Maybach Exelero

Maybach Exelero


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit