Motocykly v dnešní době plní hlavně roli krásného motoristického koníčku a jen málokdo si je pořizuje jen jako „pracanta“.
Každý člověk má jiný vkus a přístup k životu, univerzální doporučení nového motocyklu prostě neexistuje. Přesto lze najít řadu základních tipů, jak po získání odpovídajícího řidičáku při výběru „té správné a jediné“ jednostopé společnice postupovat. Podobně jako u partnerských vztahů, motorka se musí majiteli hlavně líbit.
1 Superbike, naháč, enduro nebo radši cruiser
Váháte, jestli vás lákají spíš choppery, nebo naopak kapotované supersporty? Jeden den máte vybraný čtyřválec a za týden na showroomu prohlížíte jednoválce? Pak raději ještě chvíli vybírejte, sledujte články a recenze motocyklů a ujasněte si, jaký styl se vám líbí a co od své jednostopé krásky očekáváte. Podrobněji to rozebírat by bylo na dlouho, záleží na vašem životním stylu, osobních preferencích i zamýšleném způsobu využití.
Plánujete spíš kratší projížďky, občasné dojíždění do práce, nebo delší motorkářské dovolené? Sníte o zážitcích ze závodního okruhu? Budete jezdit sami, nebo ve dvou? Kamarádi vás budou lákat na dovolené do Maroka, nebo spíš na víkendové srazy? Osloví vás spíš spolehlivá němka, vášnivá italka nebo bezpečná japonka? Od toho všeho se bude odvíjet ta správná motorka pro vás.
2 Pro začátek je rozumné krotit menší stádo koní
Jasně, existují jezdci, kteří hned po prvních zkušenostech se starou jawou u dědy na vesnici zvládnou ukočírovat litrovou sportovní mašinu. Ale statistiky říkají, že s takovým přístupem máte dost velké riziko maléru. Proto je rozumné začínat od nižších objemů 125-300 ccm a až po jejich dokonalém zvládání postoupit dál na 500 ccm, než abyste riskovali, že zažijete nemocniční peklo a už se třeba na motorku nikdy neposadíte.
3 Jedna motorka a různé výkonové verze
Nechce se vám kupovat si každý rok o něco silnější motorku? Výrobci motocyklů u většiny modelů nabízejí i uměle omezenou verzi na 35 kW pro držitele omezeného řidičáku kategorie A2. To může být řešení pro zájemce o velkou motorku, který by pro začátek uvítal nižší výkon a nechce každý rok prodávat a kupovat další novou motorku.
U nového motocyklu si také můžete často objednat snížené sedlo nebo třeba kratší páčky, vhodné pro menší ruce. Nezapomeňte si také vhodným způsobem nastavit odpružení, i to může hodně ovlivnit charakter jízdy.
4 Skútr, motocykl s manuálem i s automatem
Ano, dnes už se i u motorek nabízí otázka, zda řadit, či ne. Zatímco dříve řada zájemců zůstávala u skútrů, protože měli respekt ze složitějšího ovládání motocyklu s klasickým řazením, v dnešní době už první výrobci začínají některé modely nabízet v provedení bez spojky. A v horizontu 2-3 let se dá očekávat růst nabídky velkých elektrických motocyklů, které se obejdou úplně bez převodovky.
5 Moderní elektroniku, nebo naopak klasiku
V dnešní době už si můžete pořídit motorku s desítkami elektronických asistentů, které za vás budou kromě povinného ABS hlídat i zvedání předního kola, prokluzování zadního kola, pomůžou s rozjezdy do kopce, umožní ostré „závodní“ starty bez regulace pomocí spojky a další a další elektronické funkce včetně vestavěné navigace a ovládání infotainmentu pomocí hlasových povelů z bezdrátově propojené přilby.
Ale paradoxně právě celá tato moderna a stále jednodušší řízení hodně lidí odvádí k retro klasickým modelům, které nejsou ani nejrychlejší, ani nejpohodlnější, ale i v nižších rychlostech už přinášejí zábavu a věrný dojem z jízdy. Jestli to chcete být opravdu JENOM VY, kdo skutečně řídí, v nabídkách hledejte hesla retro, café-racer nebo scrambler.
6 Někdy může jít o centimetry
Pro krásné zážitky z jízdy je důležité kromě řidičských schopností vzít v úvahu i vaše tělesné proporce. Jezdec s výškou 155 cm asi bude složitě nasedat na cestovní motorku s výškou sedla 90 cm, ale platí to i opačně.
Dvoumetrový kulturista se bude na menším modelu hrbit a při otáčení může narážet řídítky do kolen. Výška sedla motocyklů nad 300 ccm se pohybuje přibližně v rozmezí 70–90 cm, hodně ale záleží i na tvaru sedla a jeho vykrojení. Obecně platí, že by měla motorka odpovídat vašim proporcím, měli byste pohodlně dosáhnout na řídítka a po zastavení bezpečně došlápnout oběma nohama na zem.
7 Když to nezvedneš, tak to nekupuj
Jestli máte už na showroomu problém motorku vůbec zvednout ze stojánku a udržet ve vzpřímené poloze, asi byste měli jít do nižší váhové kategorie. Padesátikilová slečna sice může na naleštěném cruiseru vypadat efektně, jenže během sezóny se určitě dostane do situace, kdy je nutné s motorkou aspoň kousek couvnout do mírného kopečka.
Hodně věcí se dá nacvičit a existují chytré postupy třeba i na zvednutí velké motorky, která majiteli spadla na bok, na některé situace ale platí jen odpovídající síla.
8 Cena je důležitá, ale…
Při výběru motorky je důležité počítat s tím, že její provoz může být v přepočtu na kilometr ještě dražší než u automobilu. Není dobrý nápad si pořídit model, na který finančně sotva dosáhnete, a nezbude vám žádná rezerva na výbavu a na provoz. Zatímco do nového auta stačí přikoupit lékárničku a dálniční známku, u motorky vás čeká investice do přilby a bezpečného oblečení. K tomu časem také náklady na olej, pneumatiky, řetězovou sadu, brzdové destičky či servis, a jestli s motorkami začínáte, také kurz bezpečné jízdy.
9 Velkou roli hraje i servis
Při výběru motorky stojí za to vzít v úvahu i dostupnost a renomé servisu. U motocyklů totiž mnohem víc než u automobilů záleží na kvalitním servisu a dobré komunikaci. Jakýkoli technický problém, který by u auta znamenal většinou jen nepříjemnost, u motorky zavání průšvihem.
V dnešní době se firmy doslova přetahují o zkušené servisní techniky a vyplatí se zjistit, kdo bude váš motocykl mít na starosti při garančních prohlídkách a jakou má dealer vybrané značky pověst mezi motorkářskou komunitou.
10 Vlastní zkušenost nic nenahradí
Na konec ještě tu nejdůležitější pravdu při výběru motocyklu: Jak vaše motorka vypadá, není téměř nic proti tomu, jak nádherné jízdní zážitky vám bude přinášet. V dnešní době už není nutné vybírat motocyklu jen podle recenzí, fotek a technických parametrů. Domluvte si alespoň hodinovou projížďku na předváděcím stroji u některého z dealerů, i kdybyste do toho měli nějakou tisícovku investovat.
Při krátké projížďce na neznámé mašině toho moc nepoznáte, ale třeba při finálovém rozhodování mezi dvěma zvolenými modely si toho ujasníte mnohem víc než na showroomech. Uvidíte, jak vás motorka za jízdy osloví, jak se vám sedí a jak se vám mašina líbí z pozice jezdce.