Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otestovali jsme novou řadu KTM. Mezi offroady opět kraluje

Pokud to myslíte s jízdou v terénu vážně, potřebujete k tomu adekvátní techniku. Motorka pro těžký terén musí být lehká, výkonná, odolná a dobře ovladatelná. A právě takové stroje dělá také rakouská KTM. Na jejich nejnovější generaci jsme se vydali svézt do slovenské Kopernice.
Na trati nás prověřily i umělé překážky.

Na trati nás prověřily i umělé překážky. | foto: Martin Matula

KTM na rozdíl od většiny konkurence na svých strojích stále pracuje a dává prioritu závodům. Většina mistrů světa v offroadových disciplínách tak získala svůj titul právě na stroji KTM. Poznatky ze závodů se pak přenášejí i k běžnému zákazníkovi, kterému se tak dostává do ruky motorka na úrovni té závodní.

Rakouská značka obměňuje svou modelovou řadu ve dvouletých cyklech. Aktuální modelová řada tak dostala zcela nové plasty, světlo s halogenovou žárovkou, nový uzávěr nádrže a další detaily, které můžeme vidět na první pohled.

Nový design poznáte na první pohled. Navíc světlo lépe svítí a blatník se...

Ale nepracovalo se jen na zevnějšku. Dvoutaktní stroje mají nový startér, přepracovaný spalovací prostor a nový airbox. U čtyřtaktů je to dokonce celý nový motor u modelu 250, přepracovaná převodovka u modelu 450 a 500 a nový výfuk u 350ky.

V praxi

K dispozici jsme měli rozmanitou trať s prvky motokrosu, umělými překážkami i tratí v lese. V takových podmínkách bylo možné naplno otestovat jízdní vlastnosti nových strojů.

Jako první si beru motorku, která se stala už během prvního roku na trhu nejprodávanějším endurem od KTM. Jde o model 350, který v sobě spojuje lehkost a ovladatelnost malého objemu se silou a točivým momentem velkého motoru.

Na testování nechyběly ani brody.

Zábavu si s ní užije každý, jak rekreační hobby jezdec, tak i pokročilý, nebo závodník. Na nedostatek výkonu si rozhodně stěžovat nebudete. S motorem koresponduje i podvozek, který žehlí malé nerovnosti, ale zvládne i velké skoky nebo třeba přejezdy klád a překážek. Nový design plastů se projevil hlavně na ergonomii, jezdec se může bez problémů přesouvat na motorce a přenášet váhu, kam je zrovna potřeba.

Pokud vás láká spíše volné ježdění než závody, bude vám vyhovovat pětistovka, která je sice těžkopádnější než menší objemy, ale dokáže odpustit jezdci chybu a dovedu si na ní představit třeba výlety po rumunských horách.

Podobně je na tom i model 450, který však má především závodní ambice. Motor má dost síly od nejnižších otáček a sebeprudší výjezd tak zvládnete celkem hravě. Naopak více plynu a vyšší otáčky budete potřebovat u nejmenšího čtyřtaktu o objemu 250 kubíků, který má sice síly dost, ale přece jen až ve vyšším otáčkovém spektru.

Dvoutakty žijí dál

Zatímco ze silnice už dvoutaktní motory díky emisním limitům téměř vymizely, v endurech se mají čile k světu a zejména v extrémních závodech. KTM má v nabídce kompletní modelovou řadu od 125 ccm až po třístovku. Všechny dvoutakty jsme mohli vyzkoušet a stálo to za to.

Nová řada motocyklů KTM

Stopětadvacítka vyniká především ovladatelností, která je díky nízké hmotnosti příkladná a s motorkou si můžete v terénu dělat, co chcete. Ale motor je třeba mít stále ve vysokých otáčkách, jinak se nesvezete. O něco silnější je dvoustovka, která má více točivého momentu, ale pořád ji musíte pořádně vytáčet.

Hodně zajímavá je dvěstěpadesátka, která se za poslední generace hodně zkultivovala a nyní přináší plynulý nástup výkonu i točivého momentu.

Ještě dvojnásob to platí o modelu 300, který přináší téměř trialový charakter motoru. Zvládne jízdu od nejnižších otáček a plynule se vytáčí až k maximálnímu výkonu, který vám dokáže pořádně vytahat ruce. Připočtěte k tomu hmotnost pod metrák a máte nejschopnější terénní motorku na trhu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...