Elektroskútr Racceway Century jsme testovali v létě 2020. V Praze se osvědčil,...

Elektroskútr Racceway Century jsme testovali v létě 2020. V Praze se osvědčil, horší to bylo na silnicích, kde je třeba přidat. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Fešácký elektroskútr jezdí skoro zadarmo. Za městem mu dochází dech

  • 42
Motorismus zažívá elektroboom. Jestliže je to s bateriovým pohonem u aut na rozsáhlou diskuzi, skútry jsou pro elektřinu jako stvořené. Za nula peněz vás svižně převezou kamkoli po městě, vyřeší problém parkování i kolony. Jeden takový jsme otestovali. Racceway je krasavec, který přitáhne pohledy. Za obcí mu však dojde dech.

Nabít doma v zásuvce, baterii vložit pod sedadlo a vyjet. Žádné tankování, prakticky žádný servis, žádný hluk a žádné emise. Skútry jsou segment, kde má elektromotor smysl. Jezdí se s nimi převážně po městě, zvládnou rychle prokličkovat kolonami a parkovat se s nimi dá téměř kdekoli.

Skútrům se daří v „době covidové“, kdy se lidem nechce tlačit s druhými v MHD, ale zároveň se jim nezamlouvá sypat peníze do benzinu a každé ráno absolvovat cestu do práce v husté dopravě. Když do toho všeho započítáte směšnou cenu za provoz na elektřinu, zní to jako win-win řešení. V redakci jsme se tedy rozhodli elektroskútr projet. Testovali jsme Racceway Century.

Retro design, který zaujme

Racceway Century je na první pohled seladon a lovec žen. Překvapil nás povedeným retro designem a překvapoval vzhledem i kolemjdoucí. Nejednou se stalo, že mne především ženy zastavily a přišly se zeptat na značku, nebo „motorku“ pochválily. „To je krásná vespa !“ znělo také často.

Tady singapurský výrobce opravdu zabodoval. Century je proslulé Italce, konkrétně retro modelu PX, v mnohém podobný. Zaoblené tvary, příjemný posez na koženkovém sedle, kovová kulatá zrcátka připomínající tykadla vosy i kulatý světlomet, gripy sladěné do stejné barvy se sedlem i kovové madlo pro spolujezdce, to jsou zkrátka detaily, na kterých záleží.

Volit můžete bílou barvu, kterou jsme projeli, matnou stříbrnou, matně černou, červenou nebo pampeliškově žlutou. Novinkou je mátově zelená a bledě modrá.

Toliko první pohled. Fajnšmekrům by mohl vadit plast, který je kromě řídítek, zrcátek a madla pro spolujezdce všude. Provedení s sebou nese zároveň velkou výhodu, kterou ocení především ženy, Century je lehký. Pracujete jen s osmdesáti kilogramy hmotnosti a v případě, že na spanilou jízdu naložíte spolujezdce, skútr slibuje nosnost do 150 kilogramů.

Pomalu a kousek

Vzhled je největší deviza elektroskútru, pak už Racceway Century nabízí specifické vlastnosti, které nejspíš ocení jen jeho ideální uživatel. A tím je člověk, který potřebuje jezdit po městě na krátké vzdálenosti a který chce šetřit za provoz.

Racceway Century v číslech

  • Motor: 2000 W
  • Baterie:
    - kapacita: 20 Ah s indikací nabíjení a stavu baterie
    - napětí: 60 V
    - typ: Lithiová, výjimatelná
    - váha: 7,5 kg
  • Stoupání: 20 stupňů
  • Doba nabíjení: 5 - 6 hodin
  • Přední brzda: hydraulická kotoučová
  • Zadní brzda: hydraulická kotoučová
  • Celková hmotnost: 81 kg
  • Nosnost: 150 kg
  • Maximální rychlost: 45 km/h
  • Dojezd: 50 km/1 baterie
  • délka x šířka x výška (mm): 1870 x 770 x 1240
  • řídítka (šířka x výška): 70 x 1040 mm
  • Sedlo (výška): 780 mm
  • Velikost kol: 10"/10"
  • Řidičský průkaz: AM
  • Počet osob: 2
  • Volitelné příslušenství: přední nosič, zadní nosič, kufr na zadní nosič, druhá baterie.
  • Cena: 59 900 korun

Racceway Century dosáhne nejvyšší rychlosti 45 kilometrů v hodině, což se na mnoha místech ukáže jako nedostačující, například v momentě, kdy jsme chtěli vyjet kousek za Prahu. Nebo na silnicích, kde je povolená vyšší rychlost. Tady už fešákovi dochází dech, ostatní vás předjíždí, zdržujete a nic není platné, že tachometr přemlouváte očima, aby vydal více. Nevydá.

Elektroskútr standardně pořídíte s jednou baterií s životností až 1 500 nabíjecích cyklů, tedy přes 60 tisíc kilometrů, která vám na jedno nabití zajistí v ideálních podmínkách dojezd 50 kilometrů. To není nijak závratné číslo. V reálu s protivětrem, kopečky a ne příliš plynulou jízdou počítejte spíše se čtyřiceti kilometry. Pokud si přejete dojezd zdvojnásobit, dá se vedle baterie pod sedlo do dalšího slotu umístit ještě jedna a v případě potřeby je možné zdroj přehodit.

V základu kastlík a háček

Lithiová baterie od LG má 7,5 kilogramu a je vybavena vlastní kontrolní řídící jednotkou, která na jedno stisknutí ukáže reálný stav. Jakmile je pod padesáti procenty, lze jí opět dobít na maximum. Skútru nevadí ani déšť a mrazy, v takových podmínkách je nutné udržovat baterii nabitou. Doba nabíjení je 5 až 6 hodin.

Racceway Century má pod sedlem sloty na dvě lithiové baterie.

A tady musíte zvážit další specifikum, skútr má pod sedlem baterie, chybí tedy úložný prostor. Tašku s malým nákupem odvezete na háčku umístěném před koleny jezdce, drobnosti vložíte do uzamykatelného kastlíku na pravém boku stroje, tím končíte. Dokoupit se však dá třicetilitrový kufr na přilbu a přední nosič.

Tiše a ochotně

Specifikum elektroskútru je jeho bezhlučnost. Tento frajer toho s vámi zkrátka příliš nenamluví a vy s tím musíte počítat. Ať už při rozjezdu, kdy neslyšíte nastartování a poklidné brumlání klasického motoru, ale po pootočení plynu zkrátka bez varování vystřelíte vpřed, tak na přechodech pro chodce a u chodníků, kdy o vás lidé zkrátka neví, protože vás neslyší, a tak mohou do silnice nečekaně vyrazit. S tím je třeba počítat.

Elektrický motor skútru má výkon 2 kW a je dostatečně svižný na plynulé rozjezdy na křižovatkách i na kličkování v kolonách. Přední i zadní kotoučová brzda zajistily plynulé a spolehlivé zastavení.

Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná: kromě tachometru a voltmetru na ní najdete ukazatele předního světlometu a směrovek. Na levém řídítku ovládáte zadní brzdu, přepínač dálkových a potkávacích světel a klakson. Na pravém pak vypínač motoru, spínač klaksonu a předního světlometu a brzdu.

Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná.

Příjemným překvapením je dálkové ovládání, které vám skútr nastartuje bez nutnosti použití klíčku, ale také stroj zamkne na alarm a v případě potřeby podle zvuku vyhledá na parkovišti.

Pořizovací cena elektroskútru Racceway Century je pro sezonu 2020/2021 59 900 korun a sednout na něj můžete od patnácti let s řidičským průkazem typu AM, nebo pak od osmnácti let s klasickým osobákovým řidičákem (B).

Starejte se o baterku, servis skútr nepotřebuje

Prodejce Pavel Koželuh radí, co řešit na konci sezony

  • Lze se skútrem jezdit i v zimě? Ano dá se, skútr je na vodu a nečistoty připravený, jen v zimě a mrazech nezapomeňte udržovat baterii nabitou. Vybitá baterie nesmí být na mrazu.
  • Co je potřeba se skútrem udělat před jeho zazimováním? Zde se mezi motorkáři, prodejci a servisáky názory hodně liší. Ze své zkušenosti vím, že stačí skútr umýt, nafouknout gumy klidně na 3,5 ATM, vytáhnout baterii a postavit ji do sucha. A až budu chtít vyrazit, tak jen zkontrolovat pneu, nasadit baterii a hurá do provozu.
  • To není potřeba absolvovat žádné servisní prohlídky? Výrobce servisní prohlídky považuje za zbytečné. Ze své zkušenosti vím, že záleží  na tom, kde jezdíte. Pokud je to jen po městě, tak skútr opravdu nepotřebuje nic. Pokud se však vydáte do přírody, na polní cesty a podobně, tak není na škodu po sezoně namazat pohyblivé části a zkontrolovat a dotáhnout viditelné šrouby.
  • Jak je vhodné zazimovat baterii? Do sucha a pokojové teploty. Pokud v zimě přestanete jezdit, tak doporučuji dát si někam upomínku, že 1x za 3-5 týdnů je důležité baterii dobít.
  • A co je potřeba zkontrolovat, než se se skútrem vydáme do ulic na jaře? Jen zkontrolujte tlak v pneumatikách, vyzkoušejte účinnost kotoučových brzd a trošku to opláchněte od prachu.