Slavní konstruktéři Jawy: geniální nápady a improvizace

  • 0
V našem mapování historie českého výrobce Jawa by se nemělo zapomínat na nejvýznamnější konstruktéry továrny a jejich originální práci. I když ne všechny projekty se nakonec dostaly až do výroby. Videoseriál Svět Jawa pokračuje povídáním o nejvýznamnějších z nich.

Angličan G. W. Patchett (1901–1974)

První z nezapomenutelných odborníků, o nichž se v Jawě mluví s velkou úctou, byl anglický závodník a konstruktér George William Patchett. Psali jsme o něm jako o zachránci Janečkovy továrny a tvůrci druhého modelu značky, dvoudobé Jawy 175 Villiers (čtěte zde). Ovšem ne všechny jeho motocykly sklidily podobný úspěch, i když byly na svou dobu mimořádné. Šlo například o prototyp čtyřdobé třistapadesátky: „Po stránce technické to byl velice zajímavý stroj,“ seznámil nás s nerealizovaným projektem Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.

 „Motocykl měl rozvod SV, zadní kolo poháněla hřídel,“ vysvětloval. „Byl to luxusní stroj, dokonce s elektrickým dynamostartérem.“ Sám Patchett ho považoval za převratný. „Ale převrat to nebyl,“ pokračoval Nezmeškal, „protože v roce 1931 byla světová hospodářská krize a lidi nepotřebovali složitou a drahou motorku, potřebovali levný jednoduchý motocykl, aby na něj dosáhli finančně. Prototyp se tedy nakonec neujal.“

Rus Vsevolod Grečenko (1898–1948)

Inženýr Janeček si dovedl vybírat schopné spolupracovníky. Jawou prošla řada konstruktérů. Jedním z nich byl Vsevolod Grečenko, který utekl před bolševiky z Ruska a podařilo se mu zakotvit v Československu. „Grečenko u nás vystudoval techniku a za německé okupace se stal šéfem vývojového oddělení. Přišel se spoustou zajímavých nápadů. Jako byl například prototyp dvěstěpadesátky z roku 1941,“ vysvětlil Nezmeškal.

Arnošt Nezmeškal ukazuje prototyp dvěstěpadesátlky Vsevoloda Grečenka z roku 1941.

„Šlo o motorku poskládanou z komponentů sériových Jaw, která však měla řadu zajímavých myšlenek. Motor například disponoval pětistupňovou převodovkou. Největší novinkou bylo uchycení motoru v gumových silentblocích. Celá motorová jednotka se kývala v ose řetězového kolečka. „Toto řešení mělo odstranit přenos vibrací z motoru na jezdce,“ doplnil Nezmeškal. Ani tento projekt se nakonec nevyráběl.

Vsevolod Grečenko čelil po válce popotahování kvůli svému bělogvardějskému původu. I když se musel před Rudou armádou několik dní schovávat, NKVD ho zpátky do Ruska neodvlekla.

Josef Jozíf, hlavní konstruktér závodu Jawa (listopad 1953)

Čech Josef Jozíf (1906–1985)

Konstruktér Josef Jozíf pracoval už za války na legendárním Péráku (čtěte o něm zdě). Dvoudobá dvěstěpadesátka byla jedním z nejlepších světových motocyklů své doby, i když třeba částečně opisovala od jiných výrobců. „Použili přední teleskopickou vidlici, byl to trošku systém BMW,“ prozradil Arnošt Nezmeškal.

„Zadní teleskopické kluzáky byly podle německé BMW bezpochyby. Vypůjčili si také myšlenku patřící firmě DKW – elegantní řešení řadicí a startovací páky na společné souosé hřídeli.“ Jawa potom v padesátých letech čelila problémům s DKW ve Francii a Německu. Přišla tedy s originálním řešením společné startovací a řadicí páky.“


Svět JAWA