Nové motorky z Paříže: nejrychlejší supersporty

aktualizováno 
Hromadné představení motocyklových novinek pro rok 2008 se v letošním roce odehrává na podzimních salonech v Paříži a v Miláně. Pařížská výstava otevřela své brány minulý týden, a tak se pojďme podívat, co si přichystali výrobci v nejprestižnější kategorií supersportů.

Pařížský Motosalon | foto: Archiv

Většina novinek byla k nalezení na stáncích Velké Japonské Čtyřky - Italové a některé evropské značky si svá tajemství schovávají do Milána, které se bude konat o měsíc později.

Opravdové překvapení si připravilo BMW. HP2 Sport je čistokrevná okruhová mašina, ovšem chlazená vzduchem! Pohon obstarává tradiční boxer s výkonem 130 koní, suchá hmotnost činí 178 kg.

BMW HP2 SportBMW HP2 Sport





Ostrému určení stroje odpovídá racingově vyhlížející přístrojová deska, pozoruhodná novota s označením powershift sídlí v převodovce, která umožňuje řazení všech 6 stupňů pod plynem.

Technika podvozku opět stojí na původních BMW systémech Telelever a Paralever, doplněných nastavitelnými tlumiči Ohlins.

Nechybí ani aktuální racingové nezbytnosti, jako je hromada karbonu nebo radiální brzdy. Trochu raritou je u takto orientované motorky možnost doplnění ABS, které však lze pro okruhové řádění vypnout.

Americký Buell ukázal avizovaného sportsmena 1125 R. Rozpaky trochu budí objem motoru (viz číslovka v názvu), kterým se předem diskvalifikuje z účasti na nám v Evropě známých závodech.

Výkon motoru Rotax je 146 k při 9800 otáčkách, suchá váha pak solidních 170 kg. Nejvíce upoutá opravdu netradičně široká přední kapota, která však dodává novému "bulikovi“ osobitost.

Buell 125RBuell 125RBuell 125R



Buell 125RBuell 125R





Jen o trochu méně nápadné jsou rekordně dimenzované brzdy: přední kotouče s průměrem 375 mm téměř kopírují obvod ráfku a do nich se zakusují nevídané osmipístkové třmeny.

Naproti tomu neviditelná je palivová nádrž ukrytá v rámu, která pojme skoro o polovinu více, než je u supersportů zvykem – přes 21 litrů.

Honda veřejnosti poprvé ukázala novou generaci své legendy CBR1000RR Fireblade, na našich silnicích hojně zastoupené.

Konstruktéři Hondy slibují celkově větší radikálnost, přesto se nepouští do nějakých zásadních výbojů. Nový design patří mezi supersporty k těm serioznějším.

Honda CBR1000RR Fireblade Honda CBR1000RR Fireblade Honda CBR1000RR Fireblade



Honda CBR1000RR Fireblade Honda CBR1000RR Fireblade Honda CBR1000RR Fireblade




Přední blinkry se přestěhovaly do zrcátek, jezdecká pozice je o něco ostřejší s nezvykle dlouhým a relativně prostorným sedlem. Výkon je na výši doby: 178 koní při 12 000 ot. (červené pole začíná ve 13 000), krouticí moment 113,8 Nm při 8500 ot., trojici základních dat doplňuje pohotovostní hmotnost 199 kg – to trochu brání srovnání s konkurencí, která většinou udává suchou hmotnost bez náplní (což pravda bývá někdy předmětem spekulací, co to ta suchá hmotnost vlastně je).

Kawasaki patřičně modernizovala svoji supersportovní chloubu ZX-10R Ninja, která má pověst jednoho z nejagresivnějších biků současnosti.

Kawasaki Ninja ZX-10RKawasaki Ninja ZX-10RKawasaki Ninja ZX-10R



Kawasaki Ninja ZX-10R






Technická data prozatím nebyla k dispozici, takže se spokojme s konstatováními designových změn – výfuk nyní trombonovitého tvaru se přestěhoval zpod sedla napravo, ubylo boční kapotáže, zvláštní je umístění předních blinkrů na stopkách zrcátek, každopádně pro ježdění na okruhu by měly jít demontovat snadno dohromady.

Zvláště mezi mladšími ročníky asi vzbudí rozruch Ninja 250R (malé u nás prodávané supersporty měly zatím maximální objem 125 ccm).

Kawasaki Ninja 250RKawasaki Ninja 250RKawasaki Ninja 250R




Vypadá dospěle a ostře a její dvouválcový motor se dokáže rozohnit až na 32 koní při 11 000 otáčkách/min. Suchá hmotnost 151 kg není sice o mnoho nižší než šestistovka, ale k frajeření po městě stačí.

U Suzuki letos vyšel dvouletý modernizační interval na dvojičku GSX-R 600/750. Vnějškové změny jsou patrné především na přední kapotáži s novým světlem.

Suzuki GSX-RSuzuki GSX-R






Uvnitř strojů se nyní nalézá přeprogramovaná mapa vstřikování s nejnovějším vynálezem S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector), umožńující i během jízdy volit z 3 přednastavených režimů jízdy podle chuti jezdce.

Výkonové parametry zatím nejsou známy, zajímavé je, že nepatrně vzrostla suchá hmotnost obou motocyklů na 163/165 kg - zdá se tedy, že anorektický trend posledních let se zastavil.

O něco podstatnějších změn se dočkala superrychlá třístovková Hayabusa, ty však Suzuki už prezentovala před čtvrt rokem, takže jen telegraficky: aktualizovaný design, zvýšený objem na 1340 ccm, radiální brzdové třmeny, SDMS (vysvětlení o něco výše), lepší ergonomie, výkon zatím není znám, pravděpodobně někde kolem 200 koní, hmotnost 220 kg.

Suzuki Hayabusa

Abecedně poslední japonský výrobce Yamaha ukázal naostro další generaci R6. Vzhledové změny jsou spíše kosmetické, nejvýraznější z nich je ještě o něco agresivnější vizáž přídě se zvětšeným otvorem sání.

Yamaha R6Yamaha R6Yamaha R6



Yamaha R6Yamaha R6




Z technických inovací patří k nejzásadnějším nová antihoppingová spojka pro omezení rázů do zadního kola, zvýšení kompresního poměru na 13,1:1, elektronický systém proměnlivé délky sání YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake), titanové ventily… Za maximální výkon se není třeba stydět – 135 koní @ 14 500.

Úplná novinka je určena mladým sportovcům – malorážková sestřička R1 a R6 se jmenuje R125 a na první pohled nabízí nejefektnější a nejrychlejší vzhled mezi svou zatím nepříliš početnou konkurencí.

Yamaha R125Yamaha R125Yamaha R125



Yamaha R125Yamaha R125





Mezi ní počítejme etalon třídy CBR125 a čerstvě i výše představenou Kawasaki Ninja 250, která si zase může troufat díky většímu objemu.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Italská sexbomba je všeumělka, nevšední techniku kombinuje s modernou

Na silnici je motor trochu nudný a postrádá sportovní emoce.

Prodeje motocyklů v posledních letech táhnou dvě kategorie. Velká cestovní endura po vzoru automobilových SUV, a pak...

Najdete na iDNES.cz