Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

  • 15
Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí a bezpečnost autonomního řízení. Nové trendy v obou těchto oblastech se už několik let prezentují hlavně na výstavě elektroniky CES v Las Vegas. A vše se promítá i do oblasti motorek.

Letošní ročník CES přinesl první opravdu velký sériový elektrický motocykl Harley-Davidson, dále první koncept opravdu samořiditelného velkého motocyklu BMW a nakonec i společný systém vzájemné komunikace mezi automobily a motocykly ve spolupráci značek Audi, Ducati a Ford. Vedle toho se zde prezentovala i celá řada nejrůznějších elektrických kříženců jízdního kola a elektromotorky, které jsou v USA populární díky možnosti provozování na silnici i bez řidičského oprávnění a registrační značky.

Harley-Davidson: Livewire představil výrobní parametry

Zahájení sériové výroby modelu Livewire pošle na trh první „opravdovou“ velkou sériovou elektrickou motorku. Na trhu už sice několik let existuje řada elektrických značek, ale výrobci a projekty v této oblasti rychle vznikají a stejně rychle zanikají. Až dosud zde chyběli opravdu velcí hráči s dlouhodobou historií a zázemím velkého koncernu.

Značka Harley-Davidson loni představila svoji budoucnost jako dvě souběžné větve, jedna s klasickými dvouválci a návazností na historii, druhá s elektrifikací jednostopé oblasti. LiveWire se začne vyrábět v srpnu a je úvodním modelem ve slibovaném portfoliu elektrických motocyklů H-D. Po projektu elektrického maxiskútru od BMW je Harley-Davidson Livewire prvním velkým elektrickým cruiserem renomované značky, který letos půjde do sériové výroby.

Údaje v podobě zrychlení 0-100 km/h za 3,5 sekundy a dojezdu 177 kilometrů v městském provozu vypadají hodně sebevědomě, ovšem podobně sebevědomá je cena ve výši 27 860 eur (cca 710 tisíc korun) bez DPH. Hodně lákavý je údaj o nabíjení – doma v garáži si ze zásuvky nabijete motocykl přes noc, ale z rychlonabíječky Level 3, která bude k dispozici například u všech delaerů H-D, se motocykl dokáže nabít na 150 kilometrů dojezdu za necelou půlhodinu. A to už je doba, která u motocyklu dává smysl i na cestách.

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.
Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Koncepty Harley-Davidson, užitný skútr a terénní stroj

Do roku 2022 značka H-D nabídne kromě velkých cruiserů i první užitkový skútr s nízko posazenou baterií, kterému jako by designéři místo stupaček přidělali dvě lyže. Nad baterií přitom nechává dost místa na uložení zavazadla či další vestavby příslušenství. Jednoduchá konstrukce by mohla být zajímavá i pro rozvojové země, kde podobné stroje slouží jako hlavní dopravní prostředek na kratší vzdálenosti.

Americký výrobce H-D potřebuje k motorkám přitáhnout víc lidí, a na to jsou elektrické stroje ideální. Jednoduché ovládání s rozjezdy bez spojky a řazení by mohly ve stále hustším městském provozu oslovit řadu zájemců – ve městě i mimo něj.

Druhým konceptem v expozici H-D je proto kříženec mopedu a horského kola, přestože při bližším pohledu chybí pedály. Ale podoba s konstrukcí jízdního kola do terénu je natolik zřejmá, že si toto označení koncept Harley-Davidson zaslouží.

Koncepty Harley-Davidson
Koncepty Harley-Davidson

Koncepty Harley-Davidson

Samořiditelný motocykl BMW R1200GS

Motorky to mají s robotizovaným řízením podstatně složitější než auta, protože změny směru souvisí s udržováním vzpřímené polohy a stejně důležité jako práce s řídítky je práce s celkovým těžištěm. BMW na výstavě v Las Vegas předvedlo ukázku samostatné jízdy modelu BMW R1200GS. Samotná motorka elegantně krouží po parkovišti a na povel se vrátí k svému majiteli. Na rozdíl od podobných předváděcích akcí jiných značek je jízda BMW plynulá a sebejistá, ani stopy po nějakém vrávorání nebo opravách směru na poslední chvíli, prostě stejně jako se zkušeným jezdcem za řídítky.

Samořiditelných jednostopých vozidel se asi ještě dlouho nedočkáme, protože na rozdíl od aut chování jezdce v sedle podstatě ovlivňuje i řízení. Podobné projekty na autonomní jízdu neobsazeného stroje jsou však hodně důležité, protože posouvají možnosti elektroniky a asistenčních systémů, které třeba mohou jezdci vyřešit nebezpečnou situaci při průjezdu zatáčkou. Automatické nouzové brzdění v situaci, kdy jezdec přehlédne stojící překážku, u motocyklů vyžaduje perfektní a hlavně rychlé zvládání udržování stability.

Ducati a komunikační systém Qualcomm

V dnešní době a úrovni konektivity už není problém technicky zajistit, aby o sobě dvě vozidla „věděla“. Problém ovšem je nastavit standard, ke kterému by se připojili všichni výrobci a časem zavedli komunikaci všem vozidel v provozu. A k tomu všemu se ještě v provozu pohybují rychlé motocykly, které mají omezenější možnosti automatických zásahů do řízení i informování řidiče.

I proto se motocyklová značka Ducati spolu s automobilovými značkami Audi a Ford zapojila do spolupráce s platformou Qualcomm C-V2X pro přímou komunikaci mezi vozidly. Na výstavě Consumer Electronic Show se ukázal motocykl Ducati Multistrada 1260 a na uzavřené trati předvedl interakce s automobily Audi a Ford.

Vozidla vybavená technologií C-V2X spolu začínají komunikovat pomocí mobilních sítí 3G a 5G a GPS na vzdálenost 300 metrů a cílem je omezit nebezpečí na křižovatkách a výjezdech a předejít přehlédnutí či chybě řidiče.

Ducati C V2X a komunikační systém Qualcomm při interakci s vozem Audi
Ducati C V2X a komunikační systém Qualcomm

Ducati C V2X a komunikační systém Qualcomm při interakci s vozem Audi