Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jawa Yezdi v Indii

Slavná česká motocyklová značka Jawa se po pádu železné opony a ztrátách odbytišť dostala do agónie, z které se snaží dostat dodnes. Méně známý je příběh indické Jawy, která se dokázala udržet až do roku 1998.

Yezdi Roadking | foto: Yezdi

Vše začalo exportem Jaw do Indie po druhé světové válce, který byl realizován mimo jiné prostřednictvím rodinné firmy Irani z Bombaje.

Indická vláda však v polovině padesátých let chtěla podpořit domácí výrobu, a tak dovoz některých výrobků včetně motocyklů zakázala.

Rodina Irani se tedy rozhodla zavést v Indii licenční výrobu některé ze světových značek. Zástupci rodiny kvůli tomu osobně projeli všechny tehdejší motocyklové velmoci: USA, nahoru se deroucí Japonsko, Itálii, Spojené království, Německo i Československo.

Jako ideální byla vybrána právě Jawa, a tak roku 1966 společnost Ideal Jawa India Limited rozjela licenční výrobu nejprve jawáckých dvěstěpadesátek.

Licence vypršela v roce 1968. Indové však pokračovali ve výrobě dál, pod značkou YEZDI – název je údajně odovozován od zvolání českého mechanika, který pomáhal kompletovat první exempláře: "Jezdí!“

Ročně se průměrně vyrábělo 30 000 Jaw/Yezdi. Jak dobře si indická fabrika vedla, dokazuje fakt, že značka přežila tvrdý nápor japonských výrobců během šedesátých a sedmdesátých let – na rozdíl od mnoha tradičních evropských (na samotnou týneckou Jawu dopadla tato realita sice díky skleníku jménem RVHP se zpožděním, ale stejně tvrdě a v našlapané konkurenci si hledá své místo dodnes).

Nakonec však došlo i na indické Jawy – výroba byla ukončena roku 1998 kvůli problémům s emisemi dvoutaktních motorů a celkovou zastaralost.

Indické Jawy/Yezdi si získaly oblibu zejména pro svou nenáročnost, příznivou cenu a konstrukční jednoduchost, která se odráží i v jednoduché údržbě.

Však také značka Yezdi na tom postavila svůj stejně jednoduchý marketing, jehož základem byl slogan "The Forever Bike Forever Value“ – česky třeba "Věčná motorka svou hodnotu nikdy neztratí.“

V dobách největší slávy čítal výrobní sortiment dvou továren, ležících na jihu indického poloostrova nedaleko Bangalore (někdy také Bengalúr) slušnou paletu modelů: od 50/60 ccm mopedu Yezdi Colt a licenčního Pionýra, přes 175tky a 250tky až po modely s 350 ccm.

K nejpopulárnějším typům patřily dvěstěpadesátky Roadking, vycházející ze stroje, na kterém závodil vicemistr světa v motokrosu Jaroslav Falta, a dále typ Yezdi 250 Classic.

Ve své době se také s úspěchem zúčastňovaly indických rally závodů, kde mají na kontě několik vítězství.

K jejich soupeřům patřily vedle nastupujících japonských značek také Royal Enfieldy s podobným příběhem a s prozatím šťastnějším koncem, neboť jsou vyráběny dodnes…

Indie však není jedinou asijskou destinací, kde si Jawy získaly věhlas. Dodnes je asi nejpopulárnější značkou na tureckém venkově. Ve střední Anatolii dokonce existuje továrna, vyrábějící již na staré Jawy náhradní díly, které se pro změnu dnes dovážejí k nám.

A samozřejmě Čína. Znovuzahájení výroby new Pionýra ve spolupráci s českým partnerem je celkem známé – ale v Číně se dodnes vyrábí relativně věrná kopie Jawy 250 typ 353.

Značka Xingfu ze Šanghaje vedle základního modelu produkuje také verzi s kapotáží. Potenciál pekelných ďábelských čínských inženýrů dokazuje verze Sport, s výkonem vyšponovaným na 22 koní.

Původní jednoválec z modelu Pérák z padesátých let jich měl přitom 14…

Xingfu 250

Autoři:
  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...