Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. srpna 2022 Roman

Když do pekla, tak bez brzd. Jak přežít americký flat track

  10:00
Americké motorky už dávno nejsou stroje jen pro rebely nebo starší pány. Mezi motocykly Harley-Davidson najdeme i silné sportovní DNA, které navazuje na závodní minulost. Jednou z opanovaných disciplín je flat track, který jsme si zajeli vyzkoušet na závodní ovál.

Když jsem dostal možnost otestovat flat trackový stroj, neváhal jsem ani chvíli. Harley Davidson nechal v anglickém Northamptonshiru přestavět několik standardních strojů HD Street Rod 750, které dovezl do Chorvatska, kde poblíž Splitu postavili trať doslova na zelené louce.

Ze strojů zmizelo několik nepotřebných dílů jako světla, blatníky, zrcátka, standardní tlumič výfuku, několik krytů, ABS, velké sedlo včetně pomocného podsedlového rámu, standardní airbox a přední brzda. Vyměněny byly i tlumiče a vzduchový filtr. Po seznámení s motorkou mě nejvíc děsila právě absence přední brzdy.

Ve Spojených státech má flat track dlouhou historii a obrovskou popularitu. K nám se tato disciplína dostává pomalu a nesměle až v posledním desetiletí. Je tu silná podoba s klasickou plochou dráhou, ale jezdí se na upravených produkčních strojích (tedy výrazně těžších) a menší je i samotná dráha. 

Harley je k tomuto účelu jedním z často používaných strojů. Nevyrábí sice přímo speciál určený k těmto závodům, ale existují firmy, u kterých je možné objednat kit nebo jednotlivé doplňky.

Myslím si, že i v České republice vám na přání většina dealerů této značky stroj ochotně upraví. Zatímco u většiny ostatních motocyklových výrobců přicházíte podobným zásahem do motocyklu automaticky o záruku, u Harley-Davidson tomu tak není, což je velkou výhodou těchto strojů. 

Pokud se vám líbí tento styl, ale chcete zůstat s motocyklem na značkách a jezdit v běžném provozu, může vám být inspirací stroj plzeňského zastoupení Harley-Davidson, který byl postaven do soutěže Battle of the Kings a byl inspirován flat trackovými stroji.

Show bez přední brzdy

Hned od začátku bylo jasné, že jízda na tomto stroji bude oříšek. Harley-Davidson nám dal naštěstí k dispozici nejen motocykl, ale i instruktora. A nebyl to ledajaký učitel, ale legendární španělský závodník s bohatými zkušenostmi z WSBK i Moto GP Ruben Xaus. Velký bouřlivák, který je prvním Španělem, který kdy zvítězil v závodě mistrovství světa superbiků. Ruben nám nejprve názorně předvádí, jak se na lopatu sedá. V jeho podání vypadá všechno lehce a samozřejmě.

Připevňuji si kovovou podrážku na botu a usedám na stroj. Hned po první rovince přichází úvodní úskalí - zastavit stroj na udusané hlíně bude těžké. Přední brzdu nemám a zadní na hlíně moc nebrzdí. Při intenzivnějším použití zadní brzdy si velmi snadno „zašlápnu“ zadní kolo a s ním i motor. Raději ji tedy používám jen velmi lehce a spoléhám na brzdění motorem a smykem.

Jenže můj nájezd kontrolovaným smykem do zatáčky má, k tomu co nám předváděl Ruben, hodně daleko. Pokud nakloním stroj příliš a opřu se o nohu, mám strach, že motocykl neudržím. Když však nakloním motorku málo a nemám váhu na vnitřní noze, kola se velmi snadno kousnou a já poletím před motocykl. 

Dalším úskalím je brzdný bod. V případě, že brzdím brzy, skoro zastavím před zatáčkou. Při promeškání brzdného bodu letím zatáčkou rovně a mám strach, že se do ní nevejdu. Ruben mě zastavuje a vysvětluje mi, ať se nesnažím vystrkovat nohu z motocyklu, naopak ji nechám u stroje a počkám, až se noha od motocyklu vzdálí sama náklonem ve smyku.

Nájezd do zatáčky

A přichází další neméně důležitá věc. Alfou i omegou rychlého kola je výjezd ze zatáčky. Pokud přidáte plyn příliš brzy, stroj vás z ní vynese ven a vy budete muset znovu ubrat a srovnat motocykl, čímž ztratíte spoustu času. Takže se snažím být trpělivý a přidávat plyn až po srovnání na rovinu. Těch důležitých věcí je na mě nějak moc a celý trénink je navíc fyzicky velice náročný, vzduch kolem trati je plný prachu. Mám obavy, že se to nikdy nenaučím. Trpělivost Rubena, jeho dobré rady a schopnost motivovat nás, přináší naštěstí ovoce a postupně se zlepšuji.

Po několika trénincích nás čeká turnaj. Jede se vyřazovacím způsobem jednoho proti jednomu. Tím nabírá celá akce úplně nový náboj a adrenalin stoupá. Nervy pracují, ale daří se mi prokousat do semifinále, kde nestačím na polského jezdce. V další jízdě mám šanci zabojovat alespoň o třetí místo. Ruben ke mně na startu přichází a radí mi, ať jedu hlavou. Jenže nervy i výborný výkon druhého jezdce mě definitivně odsouvají pod stupně vítězů. To nic nemění na tom, že jsem si ježdění maximálně užil.

Pokud chcete zažít adrenalin na motocyklu, není lepší možnost, než jízda na uzavřené trati daleko od ostatních účastníků silničního provozu. Na rozdíl od mnoha jiných motocyklových disciplín je flat track finančně méně náročný a hodně záleží především na jezdeckém umění.

Street Rod 750 v úpravě pro flat track

Autoři:

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Aprilia Tuareg nadchne ovladatelností. Potěší mazáka, pomůže zelenáči

Italové přicházejí s cestovním endurem Tuareg 660, které využívá motor o objemu 660 ccm z modelu Tuono. Novinku jsme...

Ducati vzpomíná na Dakar a devadesátky. Motonovinku roku už jsme zkusili

Exkluzivně Cestovní enduro od Ducati není na první pohled žádnou novinkou, protože Italové nabízí už dlouhou dobu několik verzí...

Kličkování na skútru v dopravní zácpě? Jen na vlastní riziko

Město na pokraji kolapsu, všechny objízdné trasy zablokované, všichni podráždění a vy jste se v rozpáleném autě za půl...

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...