Když do pekla, tak bez brzd. Jak přežít americký flat track

  10:00aktualizováno  10:00
Americké motorky už dávno nejsou stroje jen pro rebely nebo starší pány. Mezi motocykly Harley-Davidson najdeme i silné sportovní DNA, které navazuje na závodní minulost. Jednou z opanovaných disciplín je flat track, který jsme si zajeli vyzkoušet na závodní ovál.

Když jsem dostal možnost otestovat flat trackový stroj, neváhal jsem ani chvíli. Harley Davidson nechal v anglickém Northamptonshiru přestavět několik standardních strojů HD Street Rod 750, které dovezl do Chorvatska, kde poblíž Splitu postavili trať doslova na zelené louce.

Ze strojů zmizelo několik nepotřebných dílů jako světla, blatníky, zrcátka, standardní tlumič výfuku, několik krytů, ABS, velké sedlo včetně pomocného podsedlového rámu, standardní airbox a přední brzda. Vyměněny byly i tlumiče a vzduchový filtr. Po seznámení s motorkou mě nejvíc děsila právě absence přední brzdy.

Fotogalerie

Ve Spojených státech má flat track dlouhou historii a obrovskou popularitu. K nám se tato disciplína dostává pomalu a nesměle až v posledním desetiletí. Je tu silná podoba s klasickou plochou dráhou, ale jezdí se na upravených produkčních strojích (tedy výrazně těžších) a menší je i samotná dráha. 

Harley je k tomuto účelu jedním z často používaných strojů. Nevyrábí sice přímo speciál určený k těmto závodům, ale existují firmy, u kterých je možné objednat kit nebo jednotlivé doplňky.

Myslím si, že i v České republice vám na přání většina dealerů této značky stroj ochotně upraví. Zatímco u většiny ostatních motocyklových výrobců přicházíte podobným zásahem do motocyklu automaticky o záruku, u Harley-Davidson tomu tak není, což je velkou výhodou těchto strojů. 

Pokud se vám líbí tento styl, ale chcete zůstat s motocyklem na značkách a jezdit v běžném provozu, může vám být inspirací stroj plzeňského zastoupení Harley-Davidson, který byl postaven do soutěže Battle of the Kings a byl inspirován flat trackovými stroji.

Show bez přední brzdy

Hned od začátku bylo jasné, že jízda na tomto stroji bude oříšek. Harley-Davidson nám dal naštěstí k dispozici nejen motocykl, ale i instruktora. A nebyl to ledajaký učitel, ale legendární španělský závodník s bohatými zkušenostmi z WSBK i Moto GP Ruben Xaus. Velký bouřlivák, který je prvním Španělem, který kdy zvítězil v závodě mistrovství světa superbiků. Ruben nám nejprve názorně předvádí, jak se na lopatu sedá. V jeho podání vypadá všechno lehce a samozřejmě.

Připevňuji si kovovou podrážku na botu a usedám na stroj. Hned po první rovince přichází úvodní úskalí - zastavit stroj na udusané hlíně bude těžké. Přední brzdu nemám a zadní na hlíně moc nebrzdí. Při intenzivnějším použití zadní brzdy si velmi snadno „zašlápnu“ zadní kolo a s ním i motor. Raději ji tedy používám jen velmi lehce a spoléhám na brzdění motorem a smykem.

Jenže můj nájezd kontrolovaným smykem do zatáčky má, k tomu co nám předváděl Ruben, hodně daleko. Pokud nakloním stroj příliš a opřu se o nohu, mám strach, že motocykl neudržím. Když však nakloním motorku málo a nemám váhu na vnitřní noze, kola se velmi snadno kousnou a já poletím před motocykl. 

Dalším úskalím je brzdný bod. V případě, že brzdím brzy, skoro zastavím před zatáčkou. Při promeškání brzdného bodu letím zatáčkou rovně a mám strach, že se do ní nevejdu. Ruben mě zastavuje a vysvětluje mi, ať se nesnažím vystrkovat nohu z motocyklu, naopak ji nechám u stroje a počkám, až se noha od motocyklu vzdálí sama náklonem ve smyku.

Nájezd do zatáčky

Nájezd do zatáčky

A přichází další neméně důležitá věc. Alfou i omegou rychlého kola je výjezd ze zatáčky. Pokud přidáte plyn příliš brzy, stroj vás z ní vynese ven a vy budete muset znovu ubrat a srovnat motocykl, čímž ztratíte spoustu času. Takže se snažím být trpělivý a přidávat plyn až po srovnání na rovinu. Těch důležitých věcí je na mě nějak moc a celý trénink je navíc fyzicky velice náročný, vzduch kolem trati je plný prachu. Mám obavy, že se to nikdy nenaučím. Trpělivost Rubena, jeho dobré rady a schopnost motivovat nás, přináší naštěstí ovoce a postupně se zlepšuji.

Po několika trénincích nás čeká turnaj. Jede se vyřazovacím způsobem jednoho proti jednomu. Tím nabírá celá akce úplně nový náboj a adrenalin stoupá. Nervy pracují, ale daří se mi prokousat do semifinále, kde nestačím na polského jezdce. V další jízdě mám šanci zabojovat alespoň o třetí místo. Ruben ke mně na startu přichází a radí mi, ať jedu hlavou. Jenže nervy i výborný výkon druhého jezdce mě definitivně odsouvají pod stupně vítězů. To nic nemění na tom, že jsem si ježdění maximálně užil.

Pokud chcete zažít adrenalin na motocyklu, není lepší možnost, než jízda na uzavřené trati daleko od ostatních účastníků silničního provozu. Na rozdíl od mnoha jiných motocyklových disciplín je flat track finančně méně náročný a hodně záleží především na jezdeckém umění.

Street Rod 750 v úpravě pro flat track

Street Rod 750 v úpravě pro flat track

Autoři:

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

VIDEO Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

VIDEO Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role...

Apríl mezi motory: Trump znárodnil Harley, Škoda oprášila staré hvězdy

Donald Trump a Harley-Davidson

Prvního dubna je dovoleno si z okolí trochu vystřelit, aprílové vtípky se objevily i ve světě aut....

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Jandu v Lucerně platily i střední Čechy, z peněz na živelné katastrofy

Dalibor Janda

Na březnový koncert Dalibora Jandy v pražské Lucerně přispěl i Středočeský kraj dotací 200 tisíc...

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

VIDEO. Čechoslováci byli světová extratřída na motocyklových tratích

Na pražském Jarově se potkaly legendy motocyklového sportu

Setkání bývalých motocyklových jezdců, které se konalo v showroomu Auto Jarov, bylo velkolepé a zastoupené mnoha...

Stařec a motorka. Jeho tři sta kilometrů za hodinu dosud nikdo nepřekonal

Motocyklová legenda Burt Munro

Před 120 roky se na Novém Zélandu narodila motocyklová legenda Burt Munro. Muž, který ve svých sedmašedesáti letech, s...

Najdete na iDNES.cz