Němci útočí na Ameriku, okupaci zahájí BMW R18 s monstrózním motorem

  • 51
Napodobit legendárního Harleye a jeho velkoobjemové V-Twin dvouválce už se v historii snažila celá řada značek, ale všechny si na tom nakonec vylámaly zuby. Německé BMW na to jde úplně jinak a na trh posílá obrovský cruiser s monstrózním motorem s dvěma válci široko do stran.

Přitom stejně jako Harley sází na nízké otáčky, mohutný točivý moment a ležérní jezdeckou pozici s rukama nataženýma dopředu k řídítkům. A pomáhá  také odkaz na slavnou historii značky, kterou zdůrazňují bílé linky a odkrytá rotující hřídel kardanu jako u poválečných motocyklů.

U automobilů se retro vlna s modely navazujícími na slavné historické vozy setkává se střídavými úspěchy. Mini má stálou klientelu, Fiat 500 uhranul publikum hlavně roztomilým kukučem než čímkoliv ostatním a VW Brouk můžeme bez okolků označit za propadák ve všech novodobých vydáních. U motorek je to jinak, ty už v dnešní době přinášejí hlavně radost z krásného stroje zaparkovaného v garáži a nadšení z autentického pocitu z jízdy. 

A silný příběh, souznění s historií značky a odkaz na slavný model z minulosti v tom hraje velmi důležitou roli. Každý větší výrobce má dnes proto v nabídce několik retro modelů. Značka BMW s novým modelem R18 předvedla nádhernou oslavu slavné minulosti, datované od roku 1923, a legendárního modelu R5. Navíc ale v Berlíně postavili konstrukční základ, který si majitel může z originálních dílů přestavět téměř na jakýkoli styl!

Chcete mít v garáži klasický cruiser, nebo radši bobber, chopper, ape-hanger? Stačí si naklikat tu správnou konfiguraci, protože celá zadní část motorky i boční plasty se dají odstrojit, víka ventilů a kryty motoru jsou umístěné mimo olejovou vanu a lze je jednoduše vyměnit. 

Sedlo je jednomístné, což ke stylu cruiser patří.

I podsedlová část se dá sejmout a použít sedlo vytrčené dozadu „do vzduchu“. Konstrukce rámu z ocelových trubek totiž schovala zadní odpružení, motocykl vypadá jako poválečný model s pevně osazeným zadním kolem v rámu, přesně jako historická předloha R5.

Nová BMW R18 zaujme jednoduchou a čistou stavbou bez zbytečností a k tomu obrovským motorem, který si jezdec může zálibně prohlížet i za jízdy. Nový „Big Boxer“, jak ho berlínská fabrika nazývá, má zdvihový objem 1802 cm³ naladěný na 91 koní (67 kW) při 4750 ot/min. 

Obrovský motor do stran je také příslibem toho, že jízda na R18 bude hodně jiná než na cruiserech s véčkovými dvouválci. Jiné rozložení hmot a hlavně vzadu až za válci umístěné stupačky totiž neumožní ten typicky ležérní cruiserovsky zakloněný posaz. Nohy jsou posunuté hodně dozadu směrem k výfukům tvarovaným do retro laděné „ploutve“.

Nový „Big Boxer“, jak ho berlínská fabrika nazývá, má zdvihový objem 1802 cm3...

R18 je vyrobená z poctivého kovu a v duchu své kategorie je to pořádná váha. Stupnici vytlačí na 345 kilogramů provozní hmotnosti, včetně plné nádrže s objemem 16 litrů. Točivý moment přes 150 Nm v pásmu 2000 až 4000 ot/min s maximální hodnotou 158 Nm si rozhodně říká o nějakou kontrolu trakce, naštěstí tady má BMW z čeho vycházet a R18 dostává nejnovější elektroniku odvozenou od boxerů R1250. 

Kromě kontroly trakce má i tři jízdní režimy „Rain“, „Roll“ a „Rock“, jako doplňkovou výbavu pak asistenta couvání (elektrickou zpátečku) a asistenta rozjezdu do kopce. Již ve standardu je stabilizační systém ASC (AutomaticStability Control) s náklonovým ABS a kontrolou prokluzu, při podřazování zase bude vaše bezpečí hlídat systém regulace točivého momentu (MSR). 

Točivý moment přes 150 Nm v pásmu 2000 až 4000 ot/min s maximální hodnotou 158...

Po uvedení na trh bude R18 nějakou dobu v nabídce jen v exkluzivní verzi R18 First Edition s retro barvami, bílými linkami a chromy. Jednodušší jednobarevný standard bude k mání zatím jen na několika vybraných trzích mimo Evropu. Verze First Editon přitom vyráží na trh se základní cenou 589 tisíc včetně DPH. 

To na tuto kategorii a prémiovou značku vůbec není špatná cena. Jejím cílem bude přilákat hlavně příznivce cruiserů a nabídnout jim moderní německou klasiku jako alternativu k americkým strojům.

Vstup do nového světa

Petr Krajča, manager BMW Motorrad ČR

Po představení nového BMW R18 vstupujeme nejen do nového segmentu, ale i do jiného světa motorkářů, kde nejsou tak důležité technické parametry. V tomto světě hrají hlavní roli emoce. 

Zde se neřeší výkon nebo zrychlení. Vše je zde podřízeno designu, zvuku a hlavě pocitu z motorky jako takové. Každý si ji bude chtít upravit podle svého vkusu a my máme připravenou širokou nabídku originálního příslušenství, jakou jsme nikdy v historii neměli k žádnému jinému modelu.

Z R18 si tak jednoduše může majitel udělat jednosedadlový stroj ve stylu bobber nebo třeba dvoumístný  cruiser s vysokými řídítky. V našem online konfigurátoru je pro R18 kromě doplňkové výbavy nově obsaženo i příslušenství a je tak možné si online postavit svojí motorku na míru. Začátkem léta očekáváme příjezd první R18 do Čech