Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

aktualizováno 
Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do Evropy, jsme prozkoumali mezi prvními.

Triumph Rocket 3 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Historie tohoto vždy unikátního stroje sahá až do roku 1998. Ovšem reálnou podobu získal až v sezoně 2004, kdy tento nejnabušenější borec motocyklového světa poprvé opustil výrobní linku. 

Legendární silák v době svého vzniku dostal do vínku ve své době největší motor a s ním pořádnou porci krouťáku a koní. Konkrétně obří tříválec o objemu 2 294 kubických centimetrů a krouticím momentem 200 Nm při dvou a půl tisících otáček.

Triumph Rocket 3

Hlavním úkolem britského pořízka tehdy bylo dráždit dominující americké cruisery, což se beze všech pochybností povedlo. K velkému smutku jeho příznivců byl v roce 2017 stále přísnějšími evropskými normami přinucen opustit scénu. Nicméně jeho tvůrci nesložili ruce do klína a po dvou letech vývoje vyráží na silnici znovu v plné síle a ještě lepší kondici než kdykoli předtím. Nově pod označením Rocket 3 R a GT.

Triumph Rocket 3 v číslech

  • motor: řadový tříválec, vodní chlazení, DOHC 2 458 ccm
  • vrtání x zdvih (mm): 110,2 x 85,9 mm
  • max. výkon: 123 kW / 167 k při 6000 otáčkách
  • maximální točivý moment: 221 Nm při 4000 ot./min
  • sekundární převod: kardan, kuželový převod
  • spojka: hydraulická s asistentem 
  • převodovka: 6 rychlostí
  • celohliníkový rám 
  • přední/zadní pneumatika: 150/80 R17 V / 240/50 R16 V
  • výška sedla: 773 mm
  • světlá výška: 134,9 mm
  • suchá hmotnost: 291 kg
  • objem nádrže: 18 l
  • základní cena: 558 tisíc Kč

Základním požadavkem při stavbě aktuálního modelu se stala maximální použitelnost a ovladatelnost. Oproti svému úspěšnému předchůdci zeštíhlel legendární svalovec o těžko uvěřitelných čtyřicet kilogramů. Navzdory této brutální odtučňovací kúře, však všechny ostatní parametry narostly o téměř 11 %. Tak například hodnota krouticího momentu nyní nabízí býčích 221 Nm při čtyřech tisících otáček nebo 167 koní, ovšem až na hranici šesti tisíc. Abychom těchto hodnot dosáhli, je třeba roztočit jak jinak než pro Triumph typický tříválec, nyní již s objemem válců atakujícím dva a půl tisíce kubíků. Ovšem něco za něco. Z původní kategorie cruiser se osvalená mašina přesunula spíše do skupiny, kterou nejlépe vystihuje označení super naked.

Rocket 3 je nyní k dispozici ve dvou verzích. Ta sportovněji orientovaná má označení R, zatímco turistický speciál nese na podsedlových panelech písmena GT. 

Erko nabídne jezdci vyšší, sportovní posaz, minimalistický větrný štítek a vše se zde točí zejména kolem pohodlí jezdce. Stroj s označením GT je pak určen pro delší cestování i ve dvou. Zatímco jezdci je určeno rozměrné, do větší hloubky probrané sedlo, jistotu spolujezdci dodává pohodlná polohovatelná opěrka.

Mezi další komfortní výbavu patří například vyšší větrný štítek, vyhřívané rukojeti nebo předkopnuté stupačky jezdce. Mimochodem, komu by ležérní posaz nevyhovoval, může díky měnitelné pozici stupaček zamířit více do sportovna. Nižší pozice jezdce je docíleno skutečně pouze probráním sedla. 

Většinu nese motor

Konstrukce motocyklu zůstává pro obě provedení stejná. Bez zajímavosti není, že motocykl v podstatě nemá rám. Jeho základem je majestátní agregát, na který je navěšen zbytek stroje. Odvod výfukových plynů obřího motoru a s ním spojenou nezbytnou zvukovou kulisu, zajišťuje mohutné výfukové potrubí svedené do třech koncovek hodných parníku.

Triumph Rocket 3

Triumph Rocket 3 vyznává jednoduchou filozofii, že co je velké, je dobré. Obří motor, monstrózní výfuk, ale také například pneumatiky. Tak například přední pneumatika, jejíž šíři 150 mm obouvá většina motocyklistů spíše na opačný konec stroje. 

To kovaná jednostranná zadní kyvná vidlice nese jiný materiál. Zde se otáčí válec o rozměrech 240/50 R16, za který se nemusí stydět ani sportovní automobil. Zastavit letící masu mají na starosti špičkové brzdy Brembo. Vpředu dvojice kotoučů o průměru 230 mm svíraná radiálními čtyřpístkovými monobloky M4.30 Stylema, na zadním kole rovněž čtyřpístkový monoblok, tentokrát ovšem s 300mm kotoučem a brzdičem Brembo M4.32.

Moderna

Jak bylo zmíněno, nový Rocket 3 je od základu zcela nový motocykl. Opravdová revoluce se však udála i tam, kde to není na první pohled patrné. Stroj je nyní prošpikován desítkami metrů kabelů, které nesou informace k armádě elektronických pomocníků. K dispozici je tak kromě obvyklého ABS a kontroly trakce také asistent rozjezdu do kopce, zdokonalený systém cornering ABS nebo systém kontroly trakce reagující na průjezdy zatáčkou. 

Nad zrychlováním i brzděním bdí ještě inerciální měřicí jednotka (IMU), která v reálném čase optimalizuje funkce ABS i kontroly trakce. V palubním menu nalezneme též čtyři jízdní režimy. Silniční, sportovní, nezbytný dešťový, ale i režim Rider (jezdec) do kterého lze nakonfigurovat a uložit každý parametr zvlášť podle potřeb uživatele. Bezklíčkový přístup se pomalu, ale jistě stává samozřejmostí i ve světě jednostopých strojů a nejinak je tomu i v případě nového obra od Triumphu. Telefon lze dobíjet vestavěnou zásuvkou USB.

Jízdní údaje jsou zobrazovány na členitém TFT displeji nové generace s optimalizovanou viditelností za všech světelných podmínek. Třešničkou na dortu je pak možnost zobrazování údajů z navigace, popřípadě notifikace na telefonní hovory a SMS zprávy nebo seznam skladeb uložených v telefonu. K tomu je však potřeba sáhnout do dlouhého seznamu volitelné výbavy pro Bluetooth modul a včlenit jej do elektroinstalace motocyklu.

Triumph Rocket 3

Nutností je také instalace aplikace do telefonu. Lhostejno, zda Android či iOS. Instalací modulu získá uživatel také možnost ovládání akčních kamer GoPro přímo z řídítek motocyklu nebo dokonce hlasovými povely.

Hovoříme-li o doplňkové výbavě, pak její seznam čítá více než padesát položek. V nabídce jsou všemožné kufry, brašny, tankvaky, sedla různých tvarů, ale také sportovní větrný štítek, stále populárnější rychlořazení nebo i prostředky pro uzamčení zaparkovaného stroje. Pro snadnější orientaci v košaté nabídce bylo příslušenství uspořádáno do takzvaných inspiračních sad, které nabízejí různé konfigurace doplňků podle zaměření uživatelů.

Stroj Triumph Rocket 3 byl vždy určen individualistům a kdekoli jej zaparkujete, bude vždy vyčnívat z řady. Za výjimečnost je však také zvykem platit. Základní verze provedení R tak na českém trhu vyjde na 558 tisíc korun včetně DPH. Milovníci turistiky pak za model GT připlatí dvacet tisíc. Ale ten pocit, že pod vámi duní mohutný bas motoru, který strčí do kapsy většinu těch současných automobilových, je k nezaplacení.

Autoři:
Témata: motocykl, Brembo, ABS
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Piaggio Medley: s italským všeumělem jste králové ulic

Medley znamená v angličtině směsici hudebních skladeb; taky směs různých jídel na bufetovém stole a konečně i plaveckou...

Bauhaus na dvou kolech. Drsňácké neoretro vzdává hold technice

Kreativní kombinace retro klasiky a výrazných moderních prvků, minimalistické, ale nápadné rysy. Takový je designový...

OBRAZEM: Závodnická špička osedlala v Brně Babetty, byl to lítý boj

Kdo je nejrychlejší? Jezdci MotoGP, závodníci z trialu, šikovný mechanik nebo herec s láskou k cestování v jedné stopě?...

Česká premiéra pouličního rváče z Itálie, Ducati Streetfighter má 208 koní

Svatostánek italských dvouválců kousek od křižovatky pražské Jižní spojky a Průmyslové ulice si odbyl premiéru. Nový...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...