Yamaha FZR 1000 Exup žádá zkušenost

  12:09aktualizováno  12:09
- Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Yamaha můžete koupit
na www.automodul.cz

Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk. Zvyšuje tím kroutící moment a umožňuje plynulou a klidnou jízdu i při třech čtyřech tisících otáčkách, zatímco nejeden jiný nadupaný stroj má ve stejném režimu nespokojeně nervózní chod,aby potom v šestitisícovém kvapíku vycenil zuby,vyrazil jako střela a motocyklistovi naplnil oči hrůzou.

Yamaha FZR 1000 byla ve výrobě v letech 1987 až 1995 a zařadila se k nejoblíbenějším sportovně-cestovním strojům. Rozšířená je i v tuzemsku, kde se v nejstarších ročnících nabízí už za částky kolem 80 000 korun. Odborníci však radí preferovat motorky od ročníku 1989, kdy typ dostal zmíněnou výhodu Exup a které lze pořídit od 90 000 korun. Maximálně ještě jednou tolik se platí za stroje ze závěru výroby. Motocykl, který lze využít stejně dobře k divočejším vyjížďkám pro radost jako k cestě na dovolenou, má kvalitou vyhlášený rám a výborné jízdní vlastnosti. Také dvacetiventilové motory bývají bezproblémové. K přednostem patří kapotáž. Před ročníkem výroby 1992 všechny a později většina ze zmíněných motocyklů se na zdejší silnice dostala jako jeté a mnohdy havarované ze zahraničí. V tom také spočívají největší rizika koupě starší Yamahy FZR 1000 Exup. Může být nebezpečně opravený rám, někdy se na něm dají najít dokonce trhliny. Stopy havárií mívají i kola a přední vidlice. Podezřelé samolepky na kapotáži mohou krýt rovněž více či méně zdařilé opravářské úsilí. K bolestem stroje pak patří snad už jen hlučnější motory u starších modelů. Do ročníku 1990 měly zmíněné stroje primární řetězy,které majitelé obvykle zapomínali měnit a součástka o sobě po letech provozu dává vědět nepřeslechnutelným rachotem při volnoběhu. Na funkci motoru to vliv nemá, leč nepříjemný zvuk zřejmě novopečeného majitele přiměje k výměně dílu, což včetně práce stojí 3000 až 3500 korun. Motocykl, který se začal vyrábět se dvěma kulatými světlomety,zaznamenal v průběhu let tyto zásadnější změny - 1989: nový rám, širší zadní pneumatika, zvýšení obsahu motoru z 989 na 1002 cm 3 , systém Exup, 1990: nový výfuk, seřiditelná přední vidlice,1991: nový eliptický reflektor, nová konstrukce plastů, 1994: změna přední části kapoty, kde se objevila dvě světla v podobě mandlových očí.

+ Výborné výkony a jízdní vlastnosti
+ Trvanlivý motor
+ Klapka Exup
+ Účinná kapotáž

- Rizika neodborných oprav po haváriích
- Hlučné motory u starších typů
- Hlučný primární řetěz u strojů do ročníku 1990

Technické údaje

Motor čtyřdobý čtyřválec
Objem 1002 cm 3
Výkon 106,6 kW
Chlazení kapalinou
Max. rychlost 270 km/hod
Převodovka 5 rychlostí
Průměrná spotřeba 8 l/100 km
Nádrž 19 l
Výška sedadla 776 mm
Hmotnost 214 kg


Yamaha FZR 1000 Exup

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Najdete na iDNES.cz