Yamaha FZR 1000 Exup žádá zkušenost

  12:09aktualizováno  12:09
- Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Yamaha můžete koupit
na www.automodul.cz

Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk. Zvyšuje tím kroutící moment a umožňuje plynulou a klidnou jízdu i při třech čtyřech tisících otáčkách, zatímco nejeden jiný nadupaný stroj má ve stejném režimu nespokojeně nervózní chod,aby potom v šestitisícovém kvapíku vycenil zuby,vyrazil jako střela a motocyklistovi naplnil oči hrůzou.

Yamaha FZR 1000 byla ve výrobě v letech 1987 až 1995 a zařadila se k nejoblíbenějším sportovně-cestovním strojům. Rozšířená je i v tuzemsku, kde se v nejstarších ročnících nabízí už za částky kolem 80 000 korun. Odborníci však radí preferovat motorky od ročníku 1989, kdy typ dostal zmíněnou výhodu Exup a které lze pořídit od 90 000 korun. Maximálně ještě jednou tolik se platí za stroje ze závěru výroby. Motocykl, který lze využít stejně dobře k divočejším vyjížďkám pro radost jako k cestě na dovolenou, má kvalitou vyhlášený rám a výborné jízdní vlastnosti. Také dvacetiventilové motory bývají bezproblémové. K přednostem patří kapotáž. Před ročníkem výroby 1992 všechny a později většina ze zmíněných motocyklů se na zdejší silnice dostala jako jeté a mnohdy havarované ze zahraničí. V tom také spočívají největší rizika koupě starší Yamahy FZR 1000 Exup. Může být nebezpečně opravený rám, někdy se na něm dají najít dokonce trhliny. Stopy havárií mívají i kola a přední vidlice. Podezřelé samolepky na kapotáži mohou krýt rovněž více či méně zdařilé opravářské úsilí. K bolestem stroje pak patří snad už jen hlučnější motory u starších modelů. Do ročníku 1990 měly zmíněné stroje primární řetězy,které majitelé obvykle zapomínali měnit a součástka o sobě po letech provozu dává vědět nepřeslechnutelným rachotem při volnoběhu. Na funkci motoru to vliv nemá, leč nepříjemný zvuk zřejmě novopečeného majitele přiměje k výměně dílu, což včetně práce stojí 3000 až 3500 korun. Motocykl, který se začal vyrábět se dvěma kulatými světlomety,zaznamenal v průběhu let tyto zásadnější změny - 1989: nový rám, širší zadní pneumatika, zvýšení obsahu motoru z 989 na 1002 cm 3 , systém Exup, 1990: nový výfuk, seřiditelná přední vidlice,1991: nový eliptický reflektor, nová konstrukce plastů, 1994: změna přední části kapoty, kde se objevila dvě světla v podobě mandlových očí.

+ Výborné výkony a jízdní vlastnosti
+ Trvanlivý motor
+ Klapka Exup
+ Účinná kapotáž

- Rizika neodborných oprav po haváriích
- Hlučné motory u starších typů
- Hlučný primární řetěz u strojů do ročníku 1990

Technické údaje

Motor čtyřdobý čtyřválec
Objem 1002 cm 3
Výkon 106,6 kW
Chlazení kapalinou
Max. rychlost 270 km/hod
Převodovka 5 rychlostí
Průměrná spotřeba 8 l/100 km
Nádrž 19 l
Výška sedadla 776 mm
Hmotnost 214 kg


Yamaha FZR 1000 Exup

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak univerzálně použitelná...

Monstrózní chrám BMW X7. Je v něm místo pro chůvu i tajemníky

BMW X7

Je to opravdový obr, největší osobní BMW v historii. Model X7 je vlastně ekvivalentem ředitelské řady 7, ovšem v...

První kilometry s BMW Z4. Je to univerzál pro radost, sportování i výlety

BMW Z4

Sníh roztál a listí je zpátky na stromech. Nejlepší čas svléknout střechu a přivítat jaro, řekli si v BMW. Na český trh...

Najdete na iDNES.cz