Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VW Polo 1.4 TDI - až na kufr výborný malý vůz

Výborné jízdní vlastnosti, úsporný a pružný tříválcový turbodiesel i solidní vnitřní prostor, to vše patří k velkým kladům malého Volkswagenu Polo 1.4 TDI. Naopak zápory vyjdou najevo hned po otevření kufru. Hrana nárazníku je poměrně vysoko nad zemí, takže nakládání zavazadel je méně praktické než u konkurentů. A ještě jeden neduh měl vůz v testu MF DNES: na nerovnostech vydával nový výrobek sérii záhadných zvuků odkudsi z přístrojového panelu.
Nejpříjemnějším překvapením testovaného auta se ukázal jeho tříválcový naftový motor s technikou čerpadlo-tryska, na který na pátých dveřích malých volkswagenů upozorňuje dvojice červeně probarvených písmen ve zkratce TDI. Rudé hlásky ve zkratkách označujících motory vždy značí, že typ patří mezi rychlejší v nabídce výrobní firmy. U Pola 1.4 TDI přitom větší dynamiku nesignalizuje zdvihový objem ani počet válců a na první pohled neomráčí ani pětasedmdesátikoňový výkon motoru. Za pružností stojí vysoký točivý moment zmíněného dieselu ve výši 195 Nm. Vyšší je ovšem také cena. Ačkoliv Volkswagen Polo 1.4 TDI nedosahuje - jak vyplynulo z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - zrychlení z nuly na sto kilometrů v čase slibovaném výrobcem, nezklame malý turbodiesel hlavně pružností, která představuje schopnost auta reagovat na sešlápnutí pedálu na vyšší převodové stupně. Výmluvně to dokazuje rovněž výsledek ze zkušebny ÚSMD: pružnost Pola 1.4 TDI při zrychlování na čtyřku i pětku je srovnatelná se čtyřválcovou Škodou Fabia 1.9 TDI s výkonem o 25 koní vyšším. Za čtyřválcovou turbodieselovou škodovkou však polo poněkud zaostává v kultivovanosti motoru. Hlavně v nízkých otáčkách provázejí tříválec malého volkswagenu lehké vibrace a o něco vyšší hluk. Když se však polo rozjede do vyšších rychlos tí, hluk se vytratí a ani v běžné dálniční jízdě nic nebrání posádce v tichém hovoru. Velkým kladem motoru 1.4 TDI je jeho nízká spotřeba nafty. Na testovacím okruhu, který vede dálnicemi, obcemi, především však obyčejnými "okreskami", polykal prověřovaný automobil 4,2 litru nafty na 100 kilometrů. Ani v nejnáročnějších městských pojížďkách se spotřeba nevyhoupla přes sedm litrů a někdy i ve městě klesala k 5,5 litru na 100 kilometrů. V tuzemsku se u nejprodávanější kategorie malých vozů tradičně sleduje vnitřní prostor. V případě Volkswagenu Polo toto hodnocení vyznívá jen průměrně v oblasti kolen pasažérů na zadních sedadlech, zato nadprůměrně je ve vozidle prostoru do šířky. Podle výsledků měření v ÚSMD předčí polo v šířce felicii. Zhruba stejně šířky nabízí fabia, ale užší je Fiat Punto, Peugeot 206 i Ford Fiesta. Sedadla pola patří k nejtužším, ale přesto k pohodlným. Podobně lze charakterizovat také bezpečný podvozek německého automobilu. Martin Kovář, který pro MF DNES posuzuje testované vozy jako řidič s tělesným handicapem, oceňuje u Volkswagenu Polo 1.4 TDI plynové vzpěry kapoty motoru, které usnadňují přístup k provozním kapalinám. "Ale do kufru se z vozíku dostávám k zavazadlům přes vysokou hranu velmi složitě," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,9
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9

Očima designéra
Ani poslední facelift nic nezměnil na tom, že Volkswagen Polo má konzervativní design. Přední část ve stylu vozů vyšších tříd zmohutněla a působí solidním a bezpečným dojmem, ale přesto mám právě k této části nejzásadnější výtky: ty tam jsou vyvážené tvary předchůdce, který si na nic nehrál a vcelku poctivě přiznal, že je z rodu malých automobilů. Modernizovaná příď je opticky výrazně těžší než zbytek karoserie. Interiér je tvarově velmi zajímavý,neokoukaný a plný atraktivních detailů. Výhrady mám snad jen ke gumově vyhlížejícím plastům.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Za bezmála čtvrtstoletí výroby se z malého pola stal větší vůz, který se ve své třetí generaci přiblíží hodnotou i takovým trvalkám, jako jsou golf či passat. Nejmarkantnější to bude - jak naznačuje poslední vývoj v Česku - u verzí s naftovými motory. A moderní úsporný diesel s vysokou životností, v tomto případě navíc netradičně malého objemu se třemi válci, může z pola učinit vůz málem nesmrtelný. Vzhledem k relativně vysoké pořizovací ceně si lze s jistou mírou nadsázky přát, aby Volkswagen Polo 1.4 TDI už byl starý. S časem se totiž zmíněný handicap změní a auto bude k mání za stabilní ceny. Po pěti letech průměrného provozu za zhruba 220 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

 

 

Volkswagen Polo

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...