Nový Golf GTI: hodně rychlosti, málo vášně

  • 28
Volkswagen Golf GTI je ikona. Přiostřená verze masového modelu, který patří v Evropě k nejprodávanějším, přijíždí v nové generaci. Stroj na emoce to není, ale okouzlí všestranností, příjemným ovládáním i zajímavou cenovkou.

GTI sedmé generace není víkendový sportovec v teplákách ani hardcorový hot-hatch. Je to perfektně namíchaný koktejl, skvělé odladěný nástroj pro zdolávání vlastních limitů, auto pro každodenní jízdu do práce i příjemný společník pro víkendové výlety s rodinou. Nebude sice moc adrenalinový pro piloty ani dost křiklavý pro pozéry, ale výtečný pro všechny ostatní. Je prostě přesně takový, jaký má být. Trochu nudný, ale hlavně velmi precizní.

Volkswagen Golf je historicky nejúspěšnějším evropským automobilem a "GTI" je jeho sportovní ikonou. Od roku 1976, kdy se golfy s dnes již legendárními iniciály na masce chladiče objevily poprvé, oslovil v šesti pokoleních téměř dva miliony zákazníků. Nová generace má všechny předpoklady svoji pozici na trhu ještě upevnit. Je silnější, rychlejší, obratnější, komfortnější, bezpečnější, úspornější... prostě v každém směru lepší než ta předchozí.

Volkswagen Golf GTI

V malém voze velký duch

Zvenku se změnilo od předchůdce jen málo. Nepatrné mezigenerační rozdíly v oblasti designu patří u golfu k tradičně diskutovaným tématům. Jenže právě v tom, že vypadá "pořád stejně", tkví jedna z jeho předností. Golf svým vzhledem nikdy nešokoval, nesnažil se zaujmout stylovým kabátem ani extravagantními prvky. Jeho design byl, je a bude vždy konzervativní, nadčasový a především lehce stravitelný pro široké masy uživatelů. Ostatně také díky vzhledu se stal synonymem třídy, kterou reprezentuje. To, že se hatchbackům nižší střední třídy obecně říká "golf-třída", asi mluví za vše.

Volkswagen Golf GTI v číslech

  • zdvihový objem (cm³): 1984
  • výkon (kW/koní): 162 / 220 (169 / 230 verze GTI Performance)
  • točivý moment (Nm): 350 (350 verze GTI Performance)
  • zrychlení 0–100 km/h (s): 6,5 (6,4)
  • maximální rychlost (km/h): 246 (250)
  • Průměrná spotřeba (l/100 km): 6,0 (6,4 s převodovkou DSG)
  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 4361 / 1799 / 1442 / 2637
  • objem nádrže (l): 50
  • zavazadlový prostor (l): 380 - 1270
  • pohotovostní hmotnost (kg):1351 (1382 FTI Performance)
  • pneumatiky: 225 / 45 R17
  • cena (Kč): od 613 900 (639 900 GTI Performance)

A "gétéíčko" se této strategie samozřejmě drží také. Ani sedmá generace nehlásá své schopnosti nijak výrazně, naopak od standardních modelů se navenek liší jen v detailech, a to i ve vyšším provedení GTI Performance, které se v ceníku objevuje vůbec poprvé. Kromě čtyř nápisů na karoserii ostrou verzi golfu poznáte podle výraznějšího předního nárazníku, dvojice kruhových koncovek výfuku, decentních prahových nástavců nebo diodových zadních světel s pozměněnou grafikou.

Pozornějším neunikne ani tradiční červená linka na přední masce, která plynule probíhá i skrze světlomety. Posledním vodítkem jsou sedmnáctipalcová kola se speciálním designem, větší brzdové kotouče a červeně lakované třmeny, u verze Performance s nápisem GTI.

Kostkovaná klasika

Zásadnější změny se neudály ani v interiéru. Příslušnost ke kultu GTI tu prozrazují hlavně skvělá sportovní sedadla s typickým kostkovaným vzorem a červeně prošívané čalounění, dále pak kovové pedály, sportovně tvarovaný volant a speciální řadící páka s hlavicí ve stylu golfového míčku. Tím výčet odlišností od standardních verzí končí a vlastně to vůbec nevadí.

Volkswagen Golf GTI

Sedmá generace golfu totiž nasadila svým interiérem laťku vysoko. Z hlediska zpracování a ergonomie ovládání se mu nedá téměř nic vytknout, prostorem se řadí někam do lepšího průměru a body k dobru získává i za velké množství odkládacích přihrádek a kapes. Řidiče jistě potěší i nadprůměrný rozsah nastavení sedadla a volantu a snadnější přístup do vozu díky novému systému aretace dveří. A co víc, "gétéičku" to uvnitř opravdu sluší. Hlavně v kombinaci alcantary s textilním potahem.

Rychlý a rychlejší

Pod kapotou moderní legendy buší dvoulitrové srdce TSI, které mezigeneračně prošlo poměrně zásadní evolucí. Ta se zdaleka netýkala jen zvyšování výkonových parametrů. Konstruktéři zapracovali na celkové efektivitě motoru. V souvislosti s tím došlo k upravení přímého vstřikování paliva, snížení tření, posílení ložisek klikového hřídele, integraci výfukového potrubí přímo do hlavy válců a modifikaci chlazení. Výsledkem je zhruba o šestinu nižší spotřeba paliva, plnění nejpřísnější emisní normy Euro 6, o 10 koní vyšší výkon (20 koní u provedení Performance) a hlavně mohutný nárůst točivého momentu. Ten má teď hodnotu 350 Nm a je k dispozici v rozmezí od 1 500 do 4 400 otáček (4 600 u Performance).

Volkswagen Golf GTI

Přeplňovaný čtyřválec uděluje třináct a půl metráků těžkému golfu mimořádnou dynamiku. Sprint na stovku zvládne za výtečných 6,5 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 246 km/h. Výkonnější provedení Performance je na stovce ještě o desetinu dříve a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. Jen pro zajímavost, na chlup stejné sportovní výkony před pár lety předváděl šestiválcový Golf R32.

Jednoduše skvělý

Asi největší devizou nového GTI je podvozek. Ostatně modulární platforma MQB, má lví podíl i na úspěchu golfu. Právě v oblasti jízdních vlastností urazilo nejdelší mezigenerační cestu i GTI. To předchozí bylo rychlé i stabilní, ale příliš neoslovilo komfortem ani citem pro sportovní zacházení.

Teď dokáže velmi dobře vyhovět nejen potřebám po sportovním svezení, ale slušně pokrýt i vyšší nároky na cestovní komfort. Jedna báseň funguje obzvláště s příplatkovým aktivním systémem tlumení DCC. Ten upravuje charakteristiku tlumičů na základě profilu trati a dynamiky a zároveň umožňuje řidiči vybrat jeden ze tří přednastavených režimů (Comfort, Normal, Sport). V závislosti na výběru se nemění jen vlastnosti podvozku, ale i reakce na pokyny plynového pedálu a charakteristika řízení, které je i díky konstrukci s variabilním převodem vynikající. Je mimořádně strmé, od dorazu k dorazu si vystačí jen se dvěma otáčkami, ale i nadprůměrně komunikativní a citlivé.

Zábava ve standardu, nuda za příplatek

Absolutorium zasluhuje také manuální šestistupňová převodovka, potažmo její exaktní ovládání. Sportovně tvarovaná řadící páka se pohybuje po krátkých drahách s chirurgickou přesností a s příjemným mechanickým odporem. Za příplatek je samozřejmě k dispozici i dvouspojkové samočinné ústrojí DSG, se kterým je řazení samozřejmě rychlejší a komfortnější, ale tak trochu odtažité.

Performance tvrdí muziku

Kromě standardní verze je nově v nabídce i dražší provedení GTI s označením Performance. To kromě výkonu zahrnuje i posílenou brzdovou soustavu s mohutnými kotouči s vnitřní ventilací na obou nápravách, ty vpředu narostly na sedmnáct palců. Hlavním argumentem pro verzi Performance je elektronicky řízená mechanická uzávěrka diferenciálu (VAQ) na přední nápravě. Ta má zajistit nejen lepší trakci, ale i omezit vrozenou nedotáčivost plynoucí z koncepce předního pohonu a motoru nad přední nápravou.

Volkswagen Golf GTI

Hodně rychlosti, málo vášně

Sedmou generaci kultovního hatchbacku v provedení Performance jsme důkladně protáhli v kopcích nedaleko Saint-Tropez. Funguje excelentně. Předně jde o motor. Ten sice nemá tak ryzí sportovní charakter, jak bychom si přáli, ale jde dobře za plynem, nechá se pěkně vytáčet a nabízí dostatek síly v širokém spektru otáček.

Výrazně víc dokáže vtáhnout do děje standardní mechanická převodovka, řadit s ní je totiž opravdová radost. Verze s DSG v tomto ohledu samozřejmě trochu ztrácí, řadí však rychle a logicky a hlavně umožní lépe se koncentrovat na řízení.

Znamenitou práci odvádí především podvozek. I při velmi ostré jízdě zůstává klidný a z rovnováhy ho příliš nevyvedou ani příčné nerovnosti. Nečekaně komfortní je s aktivními tlumiči i v režimu Sport a na příplatkovém osmnáctipalcovém obutí. Pokud rezignujete na dynamické svezení, stačí přepnout do módu Comfort a podvozek vyžehlí i větší nástrahy vozovky.

Nekoncentrovanou radost přináší také řízení a hlavně mimořádná ochota golfu k zatáčení. Vliv mechanického diferenciálu je cítit hlavně na klikatých tratích, kde spolehlivě smazává jakýkoliv náznak nedotáčivosti a zajišťuje excelentní trakci na výjezdu. Svou neuvěřitelnou schopností lepit se k asfaltu připomíná auto s pohonem všech kol.

Volkswagen Golf GTI

Mezigeneračně se "gétéíčku" výrazně zbystřily také reakce a smysly. Ovládání je stejně snadné při dálniční "střelbě" i při průletu serpentínami, protože jeho chování je vždy dobře čitelné.

Nové GTI je rychlé, pekelně rychlé, ale tak nějak bez emocí. Asi je to tím, že jako celek působí až příliš strojově. V jeho projevu chybí jistá neotesanost, dravost a chuligánství. To, že jeho ovládání neklade nějak vysoké nároky na řidičské schopnosti, je v dnešní elektronické době skoro běžné a vcelku předvídatelné.

Volkswagen Golf GTI

Alespoň u provedení Performance se mohli konstruktéři více spolehnout na řidiče a povolit alespoň úplnou deaktivaci stabilizačního systému. I tak "gétéíčko" dokáže chytit za srdce, jenom nepatří k autům, se kterým byste měli chuť projíždět celý den stejnou trať ve snaze vypilovat svoji závodní techniku.

Za pozornost stojí i mimořádná schopnost golfu izolovat posádku od vnější hluků. Zvuková kulisa od motoru a výfuku je spíš utlumená, takže neruší ani při dlouhých cestách. Ostatně ani by nebylo o co stát. S rostoucími otáčkami zvuk nerozkvétá do libozvučných tónů, jak by si kdekdo přál, ale více a více hlučí na stále stejné tónině. O trochu jadrnější projev nabízí GTI s "déesgéčkem" hlavně díky efektním meziplynům a občasnému prásknutí do koní... tedy do výfuku.

Příjemné překvapení

Nový Golf GTI ve třídveřovém provedení a s manuální převodovkou na českém trhu startuje na příznivých 613 900 Kč. Výkonnější verze GTI Performance stojí 639 900 Kč. Pětidvéřové provedení je o 28 tisíc dražší, 60 tisíc korun se připlácí za automatickou převodovku DSG.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit