Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Italský Opel Combo: dodávka, ve které se rodina nemusí stydět

Opel Combo je skvělá volba pro rodinu, která potřebuje velké auto. A rozhodně se nemusí stydět, že je to vlastně původem dodávka. On to vlastně opel není. Fiatáři totiž v malém užitkovém voze poznají dobló.

Opel Combo | foto: Opel

Dobló jezdí ve stávajícím provedení od roku 2010, v přestrojení za opel od loňska. To ale ještě není výčet identit povedené italské dodávky která umí zahrát dobře i roli MPV. Model vyráběný v turecké fabrice Tofas má nakročeno i na severoamerický trh, kde se bude prodávat pod značkou RAM, patřící Chrysleru, jehož vlastníkem je dnes Fiat.

Opel Combo

Opel Combo v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4 390 (nebo 4 740) x 1 832 x 1 845 (nebo 2 100) x 2 755 (nebo 3 105) mm
  • objem zavazadlového prostoru: 800 - 3 200 litrů
  • motor 1,3 CDTI (1248 ccm)
  • max. výkon: 66 kW/90 k
  • max. točivý moment: 200 Nm
  • max. rychlost: 156 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km
  • základní cena: 390 000 Kč

V osobním provedení vám nic nechybí a hlavně, nemáte v interiéru "dodávkový" pocit. Šťouravějším povahám bude vadit možná jen plech, který místy prokukuje v interiéru, hlavně v kufru a kolem oken.

Zakulacená krabice

Tvary karoserie jsou pravidelné, ctí maximální praktičnost, ale není to na úkor líbivosti. Je to obrovská krabice s pravidelnými boky. To oceníte při parkování a všude tam, kde je potřeba najíždět s centimetrovou přesností. Sedíte  výš a jako na židli, řidič má navíc skvělý výhled ven. I bojácná řidička si pak troufne na šoférování zdánlivě velké dodávky.

Posádka si užívá prostoru. Hlavně ke dveřím je to vepředu hodně daleko. Sedadla jsou i z důvodu bezpečnosti posunuta víc ke středu. Řidiči padne do ruky řadící páka hezky na vyvýšeném místě.

Líbí se velké, doširoka otevírané dveře vepředu, za nimi jsou pak posuvné boční dveře. Ty jsou šikovné pro nastupování v úzkých prostorech. Nevýhodou je jejich hmotnost. Slabší jedinec se musí hodně namáhat, aby je otevřel, a zavřít je zevnitř vyžaduje ještě víc síly.

Parádní je spousta odkládacích prostor, schránek, poliček a přihrádek. Pochvalu zaslouží, že mají všechny bez výjimky vždy lem, takže z nich věci za jízdy neutíkají. Řidič se spolujezdcem jich kolem sebe mají obrovské množství a pak ještě najdou velikánskou polici nad hlavami, uchycenou vepředu pod stropem.

Přeborník ve stěhování

Zadní, vždy asymetricky dělená sedadla, se dají překlopit dopředu. Schovat je do podlahy jako u moderních MPV nejde, ale jdou vyndat. To je v mnoha situacích výhodnější řešení.

Opel Combo

Zavazadlový prostor je obrovský, má pravidelný tvar a nízko položenou podlahu i nákladovou hranu. Naložíte tam  kočár tak, že ho nemusíte ani složit. Kutilové si velikost prostoru představí líp, když vědí, že se do něj vejde europaleta. Líbí se dokonale rovná podlaha. Pokud budete vozit hodně dlouhé věci, připlaťte si dvanáct stovek za sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.

Podvozek překvapí

Jízdní vlastnosti jsou na mohutné a vysoké auto, které není určené k závodění, překvapující. Na radostné řezání zatáček to není, ale není to ani utrpení. Naopak, podvozek je pohodlný, ale stále jistý a nehoupavý. Že se v zatáčce kvůli vyššímu těžišti hodně nakloní, je jasné. Na dodávku nezvykle sofistikovaná zadní náprava šlechtí jízdní vlastnosti. Na nerovnostech neodskakuje a v zatáčce vykrouží oblouk s jistotou. Není to ale na úkor užitkovosti: možné zatížení je 710 kilo, za necelé dva a půl tisíce příplatku můžete mít užitečné zatížení 800 kilo.

Řízení dobře poslouchá, a protože není nepříjemně moc posílené, je přesné a citlivé. Pro znalé: je rozhodně příjemnější než ve většině dnešních fiatů.

Je tu sice řeč o autě od Opelu, ale kromě znaku na čumáku a volantu na něm nic russelheimského nenajdete. Na roletce kryjící kufr jsme dokonce u testovaného exempláře našli samolepku s logem Fiat.

Malý snaživec

I pod kapotou jsou motory z produkce Fiatu. V nabídce auta takového zaměření samozřejmě hrají prim diesely. Ten nejsilnější je dvoulitr o 135 koních.

My jsme vyzkoušeli na pohled dost "šílené" základní provedení s turbodieselem 1,3. Známý fiaťácký multijet (u comba označený po opelovsku CDTi) se na první pohled zdá jako motorizace, která s velkým autem nemůže pohnout.

O to víc v combu překvapí. Po ranním nastartování řidiče nemile přivítá hrubým hlasem, ale když se zahřeje, je to lepší.

Opel Combo

Dokud ale combo poháněné devadesátikoňovým motorem nenaložíte, je nečekaně svižné. Do městských rychlostí se dokonce i dá říct, že je živé. Zhruba nad devadesátkou elán motoru uvadá, ale i přesto se dá na německé dálnici combo rozdovádět až někam k tachometrové stošedesátce. Samozřejmě, čím víc budete praktický opel plnit nákladem, tím víc bude jeho elán uvadat. Ale přesto nemůže nikdo objektivní říci, že by ve verzi 1,3 combo vůbec nejelo.

Kouzlo i zrada zároveň se skrývají v převodovce. Aby se combo s malým a slabým motorem neloudalo, má hodně nakrátko poskládanou převodovku. Takže na pětku jedete 130 km/h na dálnici s 3,5 tisíci otáčkami a za nemalého hluku. Proto ty svižné rozjezdy na křižovatkách. Ale když narazíte na prudký kopec ve městě, to abyste řadili jedničku.

Kromě hlučení to má ještě jeden nemilý důsledek. Spotřeba 6,6 litru na 100 kilometrů při ježdění hlavně po městě a dálnicích není na tak velké auto vůbec špatná. Ale kdyby převodovka dostala do skříně šestku, bylo by hluku od vytočeného motoru méně a spotřeba by šla snad o kousek dolů. Nutno uznat, že i s "pětikvaltem" se rozumný řidič, který se s motorem sžije a nebude plnit combo po střechu těžkým nákladem, k šesti litrům přiblíží. Pod pět, které slibují tabulky výrobce, se ale dostane jen těžko.

Pokud máte hubený účet, nejste rozvážková služba najíždějící spousty kilometrů a potřebujete velké auto, zkuste namísto dieselu základní benzinovou čtrnáctistovku Fire. Pojede asi tak podobně jako nafťák, ale je skoro o čtyřicet tisíc levnější a nebudete se bát o přeci jen choulostivější naftový motor.

Pokud po dieselu toužíte, volte raději silnější verzi 1,6, která je  k mání s 90 anebo 105 koňmi.

Opel Combo

Ceník pro pilné studenty

Combo je stejně jako dvojče dobló k mání v mnoha verzích: dlouhé, krátké, vyšší, zaplechované dodávky, osobní verze, fiat je k mání i jako valník. Když budete pátrat po osobních verzích, objevíte dva základní ceníky, jeden pro combo tour, druhý pro combo combi. Nejlacinější rodinné combo stojí 390 tisíc korun s daní bez ohledu na provedení. Nejlevnější naftové vyjde na 426 tisíc.

Fotogalerie

Největší rozdíl mezi combi a tourem je ve volbách velikosti karoserie. Combi můžete mít se základním anebo prodlouženým rozvorem (275 cm nebo 311 cm). Ale vždy je výhradně pětimístné. Kratší je dlouhé 439 centimetrů, o 15 tisíc dražší (cena bez DPH) má 474 cm. Tour je vždycky jen v kratším provedení, zato je na výběr ze dvou výšek střech (185 cm nebo 210 cm) a k tomu můžete mít za příplatek 22 tisíc sedmimístné provedení. Bohužel se ale provedení nedají prokombinovat. Velký model s dlouhým rozvorem, vysokou střechou a sedmi místy tedy prodejce nabídnout neumí.

V základním provedení dostanete jen nejnutnější výbavu: dva airbagy, ABS, posilovač řízení, centrální zamykání bez dálkového ovládání, elektricky ovládaná přední okna. ESP je u verze combi za příplatek. Přikoupit můžete už jen boční airbagy, víc bezpečnostních vaků nenabízí. U základních provedení je třeba doplácet třeba čtyři tisíce za lakované nárazníky a dvanáct stovek za venkovní teploměr.

Opel Combo

Vyplatí se připlatit 3 300 korun za asymetricky dělené dvoukřídlé zadní dveře namísto základních dost těžkých a výklopných vzhůru. Klimatizace je v balíčku s mlhovkami a rádiem za 30 tisíc. Kdo uvažuje o dieselu, měl by si připlatit za vyhřívaný palivový filtr za 3 300 korun.

Výbavy touru jsou na pohled komplikovanější, ale základní sestava se liší jen v detailech: musíte třeba připlácet za kryt zavazadlového prostoru a v nabídce chybí testovaná naftová verze 1,3. Zase výhradně pro Tour je k mání benzinová 1,4 Turbo, upravená pro spalování zemního plynu.

Ve výsledku bych tak combo z nabídky Opelu bral radši než možná stylovější a vzhlednější zafiru. Jako velkoprostorový vůz pro praktické disciplíny poslouží mnohem lépe. A jezdit umí jako osobák.

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do elektroaut lidi netlačíme, ukazujeme jejich výhody i nevýhody, říká šéf Škody

Premium Byl to velmi dobrý rok ojetin a servisu, hodnotí loňskou bilanci českého zastoupení Škody Auto jeho šéf Jiří Maláček....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Kombinace jemnosti, síly a rychlosti. Luxusní Rover snese i trochu bahna

Premium Luxusní SUV se silným zážehovým motorem je stále znamenitý recept pro toho, kdo se chce přemisťovat jinak než obyčejně....

Aristokratický rebel s opulentním W12. Kabriolet od Bentley je továrna na zážitky

Premium Nejrychlejší sériové Bentley s dvanáctiválcem pod kapotou zvládne i s plátěnou střechou uhánět 335 km/h a přináší i...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...