Úvod do kufrologie: tabulkový objem nemusí odpovídat reálnému

Cihličky, kuličky, míčky. Kdo by si myslel, že objem kufru měří automobilky pomocí speciálních programů, je na omylu. Nejlepší je to opravdu vyzkoušet. Do nového Fordu Escape se vejde skoro 60 tisíc pingpongových míčků, kdy jeden má objem přibližně jako velký panák alkoholu.
Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong

Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong | foto: Ford

Čím větší, tím lepší. U českých stěhovavců platí toto pravidlo bezezbytku. Kolik toho může český kutil, zahrádkář a cestovatel nacpat do kufru, zajímá mnoho zájemců o nové auto víc než volba motoru.

Jenomže, když se v kolonce "objem zavazadlového prostoru" píše, že se do něj vejde 500 litrů (to je magická hranice, kterou kdysi zavedla první generace Škody Octavia s 528 litry), neznamená to ještě, že se tam pět set litrů paštiky v plechovkách nebo mulčovací kůry opravdu dá naložit. Typickým příkladem jsou sedany, "litrově" jsou na tom skvěle, jenže malým otvorem se tam pětisetlitrová krabice prostě ne a nenacpe.

Sedany mívají kufry o velkých objemech, ale malým vstupním otvorem do nich větší náklad nenaložíte.

Kapsa na mobil, do které se mobil nevejde

"Náš tým přeměřuje spoustu věcí od iPadů po horská kola a kolečková křesla, abychom se ujistili, že se vejdou do našich aut, a že je bude kam dát," popisuje práci na různých odkládacích prostorech i kufru Sejal Shreffler, vývojářka od Fordu.

Jenže dost aut má schránky a různé odkládací prostory tvarované tak nešikovně, že do nich zrovna stále větší a větší mobilní telefony nenacpete. Do kapes ve dveřích se vejde jen malá lahev s pitím a desky nebo mapy formátu A4 z nich vypadávají.

Je také dobré se dívat na tvar kufru. Lepší je, když má rovné boky. U kombíků je sice sešikmené zadní okno stylové, ale ubírá to z vnitřního prostoru.

Všímejte si také vstupu do kufru. Někdy do něj zasahují světla tak nešikovně, že nakládání kočárku je úkon pro kouzelníka. Není vůbec od věci si ten kočár do autosalonu přivézt a vyzkoušet to. Test čtěte ZDE

Velká zrada se ukrývá ve spodní nákladové hraně. Auta mají často práh hodně vysoko, protože tam je schovaná vzpěra, která zvyšuje tuhost karoserie, jenže až přes ní budete tahat čtyřicetikilový pytel cementu z hobbymarketu, budete ji proklínat.

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster má asi nejvyšší práh kufru z moderních aut. Má to být ale stylový sporťák, takže se mu to dá odpustit. Navíc má aspoň hodně velké víko zavazadlového prostoru.

Osvědčené cihličky

Výrobci při udávání objemu kufru nejčastěji respektují německou metodiku VDA, nebo také podle dnes už zrušené normy ISO 3832 z roku 1994, které udávají objem v decimetrech krychlových. Takový objem se měří měří normovanými cihličkami, které se skládají do kufru tak dlouho, až jich tam dostanou co nejvíc.

Protože litr vody zabírá přibližně decimetr krychlový, zvykli si výrobci udávat objem kufru ve "vodních" litrech. Je to údaj, který si možná dokážeme představit o něco lépe, ale ve své podstatě to je jedno: 573 dm³ je 573 litrů.

Takové hodnoty udává každá slušná automobilka jako objem podle normy VDA.

Čarování s litry

Nejsledovanějším parametrem je základní objem kufru, tedy ten, když jsou zadní sedadla v takové poloze, že na nich mohou sedět cestující. Situaci komplikují polohovatelná sedadla moderních aut, která lze všelijak posouvat, měnit sklon opěradel a podobně. To bývá v tabulkách uvedeno,  ale automobilky se samozřejmě rády pochlubí co největším číslem, takže udají hlavně rozměr, kdy jsou sedadla co nejvíc odsunutá vpřed.

Tento základní objem se měří pod kryt zavazadlového prostoru (pod roletku nebo plato). Automobilky pak ještě rády "čachrují" s objemy schránek schovaných pod podlahou, kde je obvykle usazená rezerva.

V případě měření maximálního objemu kufru je situace jednodušší, prostě se sklopí zadní sedadla a auto se nacpe pomyslným nákladem až po střechu.

A existují případy, kdy se údaj objemu kufru u stejného auta měnil. Vývojářům se zkrátka někdy podaří cihly naskládat do kufru lépe.  "Máme dřevěné cihličky rozměrech 20 ×10 × 5 centimetrů (přesně podle specifikace VDA - pozn. red) a skládáme je do kufru, dokud není plný," vysvětloval při uvedení stávajícího Opelu Astra kombi Georg Schulz z vývojového centra automobilky. Skládají je tam podélně i na výšku a zkoušejí to několikrát.

Opel Corsa

Francouzi musí mít něco extra

Automobilky se velikostí kufru rády chlubí. A u kombíků dvojnásob. Třeba takový Peugeot 508 RXH odveze 400 ale i 428 litrů nákladu. Záleží na tom, jestli se na to díváte po německu nebo po francouzsku.

Konkurenční boj je ale nelítostný a marketing je jeho výbornou zbraní. Ve Francii tak před lety vymysleli dokonalý trik. Když objem v litrech, tak v litrech, řekli si a zkusili změřit  objem kufru i s nejzazšími zákoutími. Ucpávat auta, aby vám z něj něco nevyteklo je složité, ale malé balónky (spíš kuličky) umí vodu, která se dostane opravdu všude, nasimulovat skvěle. Ty "natečou" nebo spíš se nacpou všude. A tak mají třeba peugeoty papírově hodně velké kufry. V tabulkách technické specifikace je pak poznámka, že je objem měřen "metodou tekutin".

Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong

Speciální postup měření si vymyslel také Ford. Objem kufru a různých odkládacích prostor a schránek v interiéru nového Fordu Escape měřil pomocí ping-pongových míčků. Vejde se jich tam 56 778.

Myšlenka je podobná jako u peugeotího postupu. Pingongáče zalezou i do menších škvír, kam se velká cihla nevejde. Inženýři Fordu pak ještě propočítali objem volného prostoru, který vznikne mezi dotýkajícími se míčky. Ty na sebe totiž nedolehnou celou plochou jako kvádry.
 
"Míčky jsou přesnější než metr pro měření objemu nepravidelných prostor, jako třeba schránky před spolujezdcem," vysvětluje Eric Jackson, vývojář Fordu.

Jeden pingpongáč má objem přibližně dva krychlové palce krychlové, to odpovídá přibližně 33 mililitrům. Pro srovnání, velký panák je dnes 40 ml. Do kufru a různých schránek v novém SUV escape, určeném pro americký trh, tedy lze odvézt celkem 1873 litrů věcí.

Jacksonův tým zjistil, že dva lidi nezměří měřidlem daný prostor nikdy stejně, u míčků se shodují lépe. Je to jednoduché a přesné, libují si u Fordu.

Sejal Shreffler, jedna z vývojářek interiérů fordů ale prozrazuje, že zjistit objem prostoru mohou i přesněji. S pomocí 3D scanneru přenesou prostor do počítačových dat v programu typu CAD a pak přesně spočítají jeho obsah.

Tak to dnes dělá hodně automobilek, ale cihličky jsou prostě zažitá klasika.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po čtyřiceti letech definitivní konec. Vyrobili poslední motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.