Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neotřelá volba pro automobilové labužníky: Ssangyong Rexton

  12:37
Na první pohled vás tento asijský obr ničím neohromí. Naopak, spíš vzbuzuje nedůvěru. Má zastaralý design, interiér z 80.let minulého století a prapodivnou cenu. Ale stačil jeden týden a naše předsudky šly stranou. Tento exot má totiž dobrý podvozek, famózní dvoulitr a nakonec i skvělou cenu.
Ssangyong Rexton

Ssangyong Rexton | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro mě osobně je to největší překvapení posledního roku. Když testovací auto přivezl kolega, nevěřil jsem ssangyongu ani minutu. Zastaralý design, legrační křídlo pátých dveří na způsob tuningu z tržnice i mírný závan plastů z interiéru či jejich občasné nezačištěné hrany (na místech, kam není vidět), to rozhodně nebudilo dobrý dojem. A taky ten divný název.

Po týdnu soužití jsem však úplně obrátil a všechny mé obavy se ukázaly jako bezvýznamné. Hlavní je, že auto velikosti Toyoty LandCruiser nebo Jeepu Grand Cherokee má skvělý motor, fajn podvozek a v měřítku třídy i výbornou cenu.

Ssangyong Rexton

Když jsem jen zběžně nahlédl do ceníku, vyděsil jsem se: 820 tisíc korun za vůz neznámé značky, byť skoro 4,8 metru dlouhý ? Za ty peníze přece koupím třeba renomovaný Hyundai Santa Fe ve slušné výbavě. Jenže jak se ukázalo, rexton je jiné auto. Je to totiž offroad na poctivém rámu, stejně jako třeba Jeep Wrangler nebo Nissan Pathfinder.

Rám se ovšem kombinuje s tuhou zadní nápravou jen v nižší ze dvou výbav, v naší vyšší už je osmiprvková zadní náprava, takže funguje překvapivě dobře i na silnici. Vepředu má rexton lichoběžníková ramena, což je pro offroad lepší než klasické zavěšení McPherson. Redukční převodovka zase zaručí možnost pomalé jízdy s dostatkem "krouťáku" i v terénu, kde oceníte i hodně nadprůměrnou světlou výšku 26 centimetrů.

A rozbité cesty? Ty rexton doslova miluje. Na svých obřích kolech přeskáče všechny díry jako pravý offroad. Čím rychleji, tím více plujete jako na polštáři.

Ssangyong Rexton
Ssangyong Rexton

To vše zcela mění pohled na jeho cenu. Rexton je totiž minimálně o 200 tisíc levnější než zmíněná konkurence nebo velká terénní SUV jako třeba VW Touareg. A přitom motor tohoto stroje si s turbodiesely VW nezadá. Reklamám automobilek obvykle nevěřím, ale tady bych věřil i tomu, že motor skutečně ladili tak, aby měl skvělý zátah v nízkých otáčkách (prý kvůli jihokorejským silnicím, plným serpentin a ostrých stoupání).

On totiž funguje vážně výborně. Z klasického objemu dvou litrů vytěžili konstruktéři nadprůměrných 114 kilowattů, které auto vystřelí jak z praku a hravě jej přinutí jet maximální povolenou rychlostí. Při ní točí motor 2 800 otáček, lehce jede i stošedesátkou (3 000 ot.).

Plně naložený sedmimístný rexton se nezadýchá ani v dálničních stoupáních. Když přišlápnete, jednoduše prostě táhne dál.

Korejci překvapivě nelžou o spotřebě jako jiné značky. Slibují průměrných 9,4 litru, jezdili jsme za 10. To je na takového mastodonta celkem fajn.

Temperament netlumí ani pětistupňový automat od Mercedesu. Počtem rychlostí se sice nemůže rovnat moderní konkurenci, funkčně však nezaostává v ničem. Řadí tak hladce, že o tom vůbec nevíte. A hlavně: devět z deseti mechaniků, kteří se na převodovky specializují, vám na něj bude přísahat, co se týče kvality provedení a výdrže.

Interiér je, pravda, trochu de mode. Ale nic strašného to není. Typický je pohled na palubní desku, uprostřed níž trůní klasické digitálky v samostatném rámečku, přesně jak to dělávali Japonci před patnácti lety. A chybí i palubní počítač, stejně jako donedávna v japonských vozech. Tlačítka ovládání rádia na volantu jsou jako z "osmdesátek", ale jde o moc hezké retro. Malinko horší je pouze výškově stavitelný volant, ale problém najít ideální pozici za volantem jsme v praxi neměli.

Ssangyong Rexton

Daní za rámovou konstrukci je trochu stísněný interiér na místě řidiče i vzadu. Dvě sklápěcí sedačky v kufru jsou dobré jen pro děti, dospělí nemají kam dát nohy. Zato se sedí hodně vysoko, to je pro rámové offroady také typické, stejně jako větší náklony v zatáčkách. Ale opět žádná hrůza. V rextonu vůbec nehledejte elektronické funkce typu hlídače jízdních pruhů, ale třeba vyhřívání sedaček ani USB port pro přehrávání hudby nechybí.

Ssangyong Rexton

motor: turbodiesel 2.0 l
max. výkon: 114 kW/3 400-4 000 ot.
max. točivý moment: 360 Nm/1 500-2 800 ot.
prům. spotřeba: 9,2/10 l/100 km
rozměry: 4 755/1 840/1 900/2 835 (délka/výška/šířka/rozvor v mm)
světlá výška: 260 mm

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...