Fešácký koncept Ssangyongu má namířeno do výroby

aktualizováno 
Jihokorejský SsangYong se na autosalonu ve Frankfurtu vytáhl s malým SUV, který je přímým konkurentem Škody Yeti. Zajímavě vyhlížející auto má sportovní švih a velmi futuristický interiér jako z pouti. Svítí, až zrak přechází.

Rozhodně zajímavý a nápaditý SsangYong XIV-1 je sice pouhým konceptem, ale velmi blízko sériové produkce. Auto patří do stále rostoucí skupiny malých SUV s délkou do 4,3 metru. Konkurenty tak bude hledat třeba mezi Suzuki SX4, Kiou Soul, Nissanem Juke, ale i populární Škodou Yeti. Autíčko je to nevelké, má rozměry 4,1 x 1,83 x 1,6 metru. Opticky ale vypadá větší.

SsangYong XIV-1

Vzhledově má nejblíž k soulu, s kterým má podobně vysoký ponton karoserie, nižší zasklení a spíš ostřejší hrany. Podobný styl vyznává i mnohem dražší a luxusnější Range Rover Evoque. Předku dominují úzké a vysoko posazené světlomety a mohutný nárazník s velmi malou maskou chladiče. To je zajímavý designérský prvek, kterým se tento koncept značně odlišuje od mnohé konkurence, která naopak sází na obří masky chladiče velikosti žraločí tlamy.

Velmi zajímavě tvarovaná záď má výrazně sklopené zadní okno a především kontrastně provedené páté dveře. Vystavený oranžový koncept je měl v černém lesklém laku a s mohutným typovým označením konceptu. V kontrastu s nimi jsou koncová světla velmi malá. Celkově auto působí sportovním dojmem a jeho částečné mimosilniční určení naznačují mohutné šedivé plasty okolo boků a na spodku zádi.

Vnější vzhled je akceptovatelný i pro sériově vyráběný vůz a do produkční podoby by nemusel ze svého stylu mnoho ztratit. Otázkou je, jestli sériovému modelu zůstanou protisměrně otvírané dveře, ale i ty už dnes najdeme u konkurence v sériové produkci. Výrobně ale bude těžké zajistit pevnost karoserie bez B sloupku. To je pravděpodobně jen řešení pro vystavený koncept.

I základní tvary interiéru vypadají jako připravené pro sériovou výrobu. Ale v detailech je to koncept se vším všudy. Platí to především pro šílené modré podsvícení celé palubní desky včetně jejích obrysů a podobně osvícené výplně dveří. Osvětlení vypadá jak z dílny šíleného tunera. Většina funkcí konceptu se ovládá přes dva displeje na středové konzoli. Ten horní vypadá jako tablet iPad, ale podobnost to může být jen čistě náhodná.

SsangYong XIV-1

Že je SsangYong XIV-1 připravený pro sériovou výrobu naznačují informace o plánovaných agregátech a převodovkách. Auto mají pohánět čtyřválce s objemem 1,6 litru, spalující benzín i naftu. Jejich výkonové parametry ale automobilka ještě neuvádí. Pohon všech kol nebo jen přední nápravy zajistí šestistupňová převodovka. Na výběr bude manuální i automatická. 

Značka SsangYong je i u nás docela dobře známá, minimálně s dřívější produkcí šíleně vyhlížejících SUV Actyon, Kyron a Rodius. Po velkých finančních problémech, kdy SsangYong stál na pokraji krachu, koupila automobilku indická skupina Mahindra. A SsangYong opět začal vyrábět a prodávat auta, tentokrát již v mnohem stravitelnějším designu. Aktuálně je na našem trhu v prodeji poněkud nenápadný ale povedený model Korando.

Zahájení produkce nového modelu zatím značka neohlásila, ale vše nasvědčuje tomu, že se tak stane už příští rok. Je ale možné, že nejdříve představí finální podobu sériového provedení na nějakém dalším autosalonu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Najdete na iDNES.cz