Značka nejošklivějších aut mění tvář. SSangYong chystá malé SUV

aktualizováno 
SsangYong si pro pařížský autosalon připravil dvě studie XIV. Předznamenávají menší SUV, se kterým se firma chce příští rok poprat s konkurencí v jednom z nejzajímavějších segmentů trhu. Otevřený Air ukazuje městskou variantu, Adventure tu odvážnější do terénu.

SsangYong XIV Adventure | foto: SsangYong

Jihokorejský SsangYong je sice malý a exotický výrobce převážně SUV, ale i u nás docela dobře známý. Jeho nedávná produkce nesla prapodivný design a některé modely se praly o titul nejošklivějšího auta. To už neplatí, aktuální ssangyongy jsou docela zajímavé a jejich vzhled už negativní vášně nebudí. Na druhou stranu ani není extrémně nápaditý. Oba koncepty se to však pokusí změnit.

Fotogalerie

SsangYong navíc přežil klinickou smrt, před pár lety se zmítal těsně před bankrotem, až ho zachránil indický koncern Mahindra. Pod jeho vedením se situace stabilizovala a SsangYong nyní produkuje šest SUV a jeden velký sedan, který jako by z oka vypadl Mercedesu třídy S. To není náhoda, SsangYong dříve s Mercedesem spolupracoval a i tento aktuální sedan používá pětilitrový osmiválec původem od Mercedesu.

Na českém trhu nejsou v prodeji všechny modely, aktuálně několik dealerů nabízí Korando, Rexton W a Rodius. Chystané novinky, zatím v podobě konceptů XIV-Air a XIV-Adventure, se v portfoliu značky zařadí pod Korando. Rozměrově budou výsledné produkční modely patřit mezi stále oblíbenější malá SUV, jako jsou Juke od Nissanu, aktuální hit Captur od Renaultu a mnoho dalších modelů.

Jméno XIV není římská číslice, je to zkratka z eXciting user-Interface Vehicle, tedy „auto se vzrušujícím uživatelským rozhraním“. Oba koncepty mají stejný základ, liší se stylingem. Air je spíš městské SUV, Adventure by mělo splnit, co slibuje jeho jméno. Není to nic neobvyklého, podobné rozdělení na městské a outdoorové provedení nyní nabízí i yeti.

SsangYong XIV-Air má otevřenou kabinu, což je však zcela jistě jen výstavní výstřednost. Důležitý je na konceptu styling nárazníků, přední a zadní části a dalších detailů. Pro oba koncepty je charakteristická střecha ve stylu Mini, druhé Fabie nebo nejvíce Suzuki Swift. Blatníky lemují výrazné křivky, které určují hlavní linku na bocích karoserie.

S délkou 4,2 metru a rozvorem 2,6 metru působí oba koncepty vyváženě a vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. To platí zatím jen pro publikované fotky, ve skutečnosti to může být jinak. SsangYong na jaře v Ženevě ukázal stejnojmenný koncept s hybridním ústrojím, který se oběma uvedeným konceptům podobá, ale byl větší a pojal až sedm pasažérů.

Jelikož bude novinka patřit mezi malá SUV, nepřekvapí, že o pohon se budou starat objemově menší agregáty. SsangYong zvolil rozumný kompromis, benzinový i naftový motor budou mít objem 1,6 litru. Diesel bude zcela jistě přeplňovaný, u zážehového agregátu si na detaily budeme muset ještě počkat.

Podle předběžných informací plánuje SsangYong i hybridní provedení, které by mělo mít v případě spalovacího motoru překvapivě diesel. Přestože na hybridu výrobce pracuje již delší dobu, zatím hotový není a těžko se objeví v nabídce souběžně se zahájením prodeje v příštím roce. Hybridní XIV dokonce SsangYong už představil letos na jaře v Ženevě (více zde).

Zákazníci budou mít na výběr provedení s pohonem jedné, nebo obou náprav, opět zatím bez detailnějších informací o typu pohonu všech kol. Na výběr má být i mezi manuální a automatickou převodovkou, pravděpodobně klasickou s hydrodynamickým měničem. Na tyto a další detaily si budeme muset počkat do zítřka, kdy začíná autosalon v Paříži.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Najdete na iDNES.cz