Příprava na léto: první kilometry s Opelem GT

aktualizováno 
Pětatřicet let čekali fanoušci značky Opel na návrat legendárního modelu GT. Dnes už je jasné, že se dvoumístný sporťák opravdu povedl. My jsme ho byli vyzkoušet až v Kalifornii.

Úzkostlivě dodržujte rychlostní limity – i v poušti, kde vás to bude svádět k rychlé jízdě. Když už vás chytnou, při policejní kontrole nevystupujte z auta, nedělejte prudké pohyby, položte ruce na volant a čekejte, až přijde policista. Američtí policisté jsou přísní. Ale zase ne tolik - ona Kalifornie není tak úplně Amerika, takže občas dokáží přimhouřit oko.V Kalifornii však nejsme kvůli číslům, ale abychom vyrazili na několikasetkilometrovou testovací jízdu.

Taky buďte opatrní, v poušti se raději nevzdalujte od auta. A ještě drobnost: nekritizujte spotřebu paliva a malý kufr - tohle je fun car, auto pro radost!

Tak tyhle instrukce dostali motorističtí novináři z celého světa v chladném ránu pouštní oázy – kalifornského letoviska Palm Springs. Právě sem je sezvala automobilka General Motors na první pořádné seznámení se svou nově oživenou legendou: modelem Opel GT.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Dvousedadlový kabriolet, neboli roadster, představila už v roce 2006 v Ženevě jako studii; o necelý rok později můžeme usednout za volant auta, které (což samozřejmě ještě nevíme) za měsíc na ženevském autosalonu získá prestižní titul Kabriolet roku.

A Opel GT si to zaslouží. Jen málo aut dokáže zprostředkovat tak silný řidičský zážitek, kdy sedíte jen kousíček nad zemí, vlasy vám povlávají v teplém vzduchu, a když šlápnete na plyn, vyrazí vám dech 260 koní dvoulitrového benzinového turbomotoru.

Rychlost za přijatelné peníze

Z nuly na sto kilometrů v hodině (nebo 62 mil, abychom byli styloví) se dostanete za ohromujících 5,7 sekundy. Tedy, dokáže to jen málo aut, za něž nedáte ani milion korun.

"Gétéčko" totiž nemá být konkurencí supersportům, jako jsou ferrari či lamborghini.

Odlákat milovníky rychlosti má třeba od Audi TT, Alfy Romeo Spider nebo BMW Z4 - všechny poráží cenou 873 tisíc korun (Audi 1053, Alfa 1055, Z4: 930 tisíc), ale i zrychlením (Alfa 7; Audi 7,7; BMW: 8,2 sekundy – oba údaje platí pro obdobné dvoulitrové benzinové motory, jako má Opel).

Právě jeho "srdce" je ovšem doslova technický skvost: odborníci jistě ocení kombinaci přímého vstřikování benzinu do válců a přeplňování, nechybí časování sacích i výfukových ventilů.

I laika ohromí z toho plynoucí parametry – se 191 kilowatty (Audi 147, Alfa 136, BMW: 110 kW) je to jeden z vůbec nejvýkonnějších dvoulitrových motorů, jaké se sériově vyrábějí.

Přece jen "dvěstěčtyřicítka"

Třeba když se jeden z novinářů rozhodne přes všechna varování, o nichž byla řeč v úvodu, vyzkoušet, kolik že to "gétéčko" vlastně jede.

A na onom rovném pouštním úseku šlape na plyn tak dlouho, dokud policejní radar v autě za ním neukáže 150 mil v hodině.

A když vidí sirény, zastaví, jde se zeptat pánů policistů, co provedl, a sahá do kapsy pro doklady... No, dopadlo to dobře, makedonský kolega kontrolu přežil, a protože byl výmluvný, vyvázl ze šlamastyky jen s napomenutím – ovšem příště už půjde přímo před soudce.

Ale my díky němu víme, že těch 240 kilometrů v hodině Opel GT skutečně umí.

Dokonalá jízda v poušti i v horách

Z Palm Springs vede cesta kolem solného jezera Salton Sea (nadmořská výška -70 metrů), přes Anza-Borrego desert – opravdu nehostinnou kamenitou poušť, kde by se nikdo z nás nechtěl ztratit – až na klikaté silničky ve skalách, svíjejících se až k vrcholkům San Jacinto Mountains.

Tam, ve výšce necelých dvou tisíc metrů, se pro změnu můžeme ochladit zbytky sněhu pod obřími šiškami borovic. A samozřejmě, jsme tu kvůli autu – a že je na něm co zkoumat.

Jízdní vlastnosti jsou dokonalé, i díky rozložení hmotnosti téměř 50 na 50 mezi přední a zadní nápravou – ta je poháněná, motor je vpředu.

Ani jednou se nám nestane, že by roadster neposlechl pokyny milimetrově přesného řízení, neubrzdil před prudkou zatáčkou svými obrovskými kotoučovými brzdami nebo nezrychlil z jakékoli rychlosti a otáček.

Opel GT

Pružnost motoru je ohromující: kroutící moment 353 newtonmetrů (pro srovnání, dvoulitrové benzinové turbo v "ostré" Škodě Octavii RS má 280 Nm) je k dispozici v širokém pásmu 2500 až 5000 otáček.

Ani spotřebu nakonec není třeba kritizovat: výrobce udává 9,2; my jsme jezdili o půl litru úsporněji.

Aerodynamické turbulence při sklopené střeše mírní prolisy za sedadly, s nataženou plátěnou střechou se pak dá jet až rychlostí 230 kilometrů v hodině – to jsme však nezkoušeli.

Lepidlo na asfalt představují osmnáctipalcová kola s 24,5 centimetrů širokými pneumatikami, které drží auto v serpentinách tak, že ani vypínatelný stabilizační systém ESP nemusí vůbec zasahovat.

A stabilitu neztratí ani řidič se spolujezdcem (a víc lidí se do auta nevejde) díky vynikajícím sportovním sedadlům, která nejenže výtečně podrží tělo, ale rovněž skvěle vypadají v kombinaci černé a rudé kůže.

Ostatně jako celý interiér, minimalisticky jednoduchý a maximálně přehledný a funkční.

Kufřík raději nechte doma

V každé recenzi musí dojít na kritiku, protože žádný výrobek není dokonalý. I sportovnímu opelu něco málo chybí – třeba šest převodových stupňů. Do velmi krátkého vozu (4091 mm) se totiž "šestikvalt" prostě nevešel; v praxi ovšem díky dobrému zpřevodování šestka nijak zvlášť nechybí.

Našly by se i jiné výtky: minimum úložného prostoru v kufru – a to se složenou střechou, ale i s nataženou – by snad až tak nevadilo, kdyby se něco dalo odložit uvnitř.

Kromě kapes ve dveřích však není kam; ani bundu, ani foťák s brašnou nedáte jinam než pod nohy spolujezdce.

Malinkatou komplikací je taky ruční skládání střechy, respektive na její zacvaknutí a zajištění, k němuž je třeba dvou lidí (ale na výlety roadsterem se přece jezdí ve dvou...) Ale to jsou opravdu jen hnidopišské výtky.

Jen létání je lepší

V roce 1965 strhli na frankfurtském autosalonu plachtu z něčeho, co připomínalo velkou lahev od coca-coly na kolech - studie aerodynamického Opelu GT.

Doba podobným autům přála: byla sweet sixtees, sladká šedesátá léta, plná pastelových barev, zábavy, opojení z rychlosti, a tak se o ři roky později začal Opel vyrábět i sériově.Opel GT

"Zmenšená corvetta" slavila pod křídly sloganu Nur fliegen ist schöner (Jen létání je hezčí) úspěch hlavně za oceánem: z celkem vyrobených 103 463 kusů do roku 1973 jich přes 70 tisíc našlo kupce v USA a Kanadě.

Historické GT se s moderními sporťáky nedá ani srovnat: sdílelo spoustu dílů s běžným modelem Kadett, včetně motorů.

Nejslabší měl obsah pouhých 1,1 litru; druhý 1,9. S ním zrychlilo kupé na stovku za 10,8 sekundy a dokázalo se řítit rychlostí 185 kilometrů za hodinu – a to bylo tehdy opravdu hodně, "dvoustovka" byla něco jako rychlost zvuku, již dokázalo překonat jen pár supersilných aut.

Ovšem mezi sběrateli jsou dnes nejžádanější vozy se slabým 1,1litrovým motorem – vyrobilo se jich pouhých 3573 kusů. Vznikl také experimentální elektromobil a prototypy s odnímatelnou střechou. Ty ale zůstaly v muzeu – karoserie nebyla pro kabriolet dost pevná.

Veterán na vlastní kůži

Opel GTOpel GTOpel GT


Dnes jsou původní GT modlou sběratelů, a právě jejich americký klub požádali zástupci General Motors o výlet na kalifornskou prezentaci nového "gétéčka". A kupodivu, většina majitelů veteránů dovolila nám novinářům projížďku ve svém pečlivě udržovaném skvostu.

Řídit staré sportovní auto je zážitek. Brzdy s naprosto nesouměrným účinkem háží autem ze strany na stranu, řízení bez posilovače jde pekelně ztuha, řadicí páka jakbysmet, a ještě při tom skoro ležíte deset centimetrů nad zemí.

"Mrkací" světla se vyklápějí podél své osy, ale zapomeňte na mačkání čudlíku - potřebujete k tomu otáčet velice ztuha jdoucí pákou na středovém tunelu. Syrový zvuk motoru proniká všude, rádio ani nemusíte hledat. A vším prostupuje všudypřítomná vůně benzinu. Prostě - tu krásu nelze popsat slovy. Jen létání je lepší...

Opel GT

Do Kalifornie dorazil také designér původního GT, dnes už osmdesátiletý Erhard Schnell. Energie má na rozdávání – absolvoval i testovací trasu s novým roadsterem.


Opel GT v číslech
motor přeplňovaný čtyřválec 2,0
max. výkon (kW) 194
max. kroutící moment (Nm) 353 (při 2 500 ot./min.)
převodovka 5st. manuální
pneumatiky 245/45 R18
délka x šířka x výška (mm) 4100 x 1813 x 1274
objem kufru )l) 66 - 157
max. rychlost (km/h) 230
zrychlení 0 - 100 km/h (s) 5,7
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,2
základní cena 873 000

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobilů je čím dál víc, v kraji ale není dost dobíjecích stanic

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Jako by Liberecký kraj nevěřil budoucnosti aut na elektřinu. Má totiž ve srovnání s ostatními...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Velké srovnání prostornosti aut: velikost vždy nerozhoduje

Velké srovnání prostornosti osobních automobilů

Jak velké interiéry mají testovaná auta? Která z nich nabídnou nejvíce prostoru? Obzvlášť pro řidiče s rodinami bývá...

Angličák bez střechy a kostitřas - nepraktické auto, které musíte mít

Angličák stojí přes milion.

Jestli je vaším ideálním vozem dieselová octavia, dál nečtěte. Tohle mini není praktické ani pohodlné. Zato charizma z...

Passat R-Line: Volkswagen slibuje zábavu. A konečně dohnal Volvo

Volkswagen Passat R-Line Edition

Nejdříve si vždycky musíte poslechnout čísla. Počty prodaných kusů, tržní podíly, procentní nárůsty a já nevím, co...

První jízda v Cayenne Coupé. Takové mělo být SUV od Porsche od začátku

Porsche Cayenne Coupé

Ačkoli je vlastně označení sportovní SUV absurdní hned z několika důvodů, jsou auta tohoto typu čím dál populárnější. A...

Najdete na iDNES.cz