Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motor 1,2 litru pro Škodu Yeti, víc než dobrý základ

Jenom jedna dvojka? Pohrdavá reakce na škodovácký základní motor pro mladoboleslavskou novinku. Yeti za necelých 360 tisíc s benzinovým přeplňovaným motorem 1,2 TSI ale není rozhodně žádný louda, a když jezdíte rozumně, odmění se i příjemnou spotřebou.

Zatím ho však nekoupíte. Yeti na základní motor teprve čeká, i proto jeho prodeje zatím váznou. "Nepamatuji si, že by byl o některý model takový zájem," říká o yetim Radek Donner, šéf prodeje pražského dealerství škodovek NHCar. "Poptávka je ale především po základních modelech s pohonem předních kol a motorem 1,2 TSI. Tedy po modelech, které zatím nejsou," vysvětluje.

Škoda YetiŠkoda Yeti

Maloobjemový základní motor bude k mání až koncem října, redakce MF DNES a iDNES.cz ovšem novinku otestovala už teď. Nový agregát z produkce volkswagenu je zajímavý i proto, že se časem objeví také v dalších modelech Škody a celého koncernu VW. Mluví se o tom, že bude ve fabii, roomsteru i octavii. Ke koupi je už například do Volkswagenu Polo.

Vyvážený podvozek

Yetiho s "jedna-dvojkou" si objednáte jen ve verzi s pohonem předních kol, všechna kola roztáčí až silnější motory. Nejmladší škodovce to ale nevadí, skvělý podvozek původem z octavie si poradí i s hodně dravou jízdou a stopětikoňový motor rozhodně není lenoch. Yetiho dokáže být v zatáčkách velmi obratný díky malým převisům, lehký hliníkový motor zase nezatěžuje přední nápravu a yeti hbitě reaguje na řízení. Vyváženým jízdním vlastnostem jde k duhu také rozumná provozní hmotnost: necelých 1 400 kilo.

Škoda Yeti

Malý silák

Objemem malý, ale velmi živý motor s objemem 1 197 ccm má dravý zvuk a jde hezky "za plynem". Malé setrvačné hmoty způsobují, že je hezky točivý, rychle reaguje na sešlápnutí plynu. Dravost od nízkých otáček zajišťuje osmiventilová konstrukce, o další zátah se stará plynule nabíhající turbodmychadlo.

Může se hodit

Přehled modelů a akčních nabídek autorizovaných prodejců Škoda Yeti 
naleznete na serveru www.automodul.cz

Díky přeplňování v kombinaci s přímým vstřikováním benzinu má řidič k dispozici nejvyšší točivý moment ve výši 175 newtonmetrů už v pásmu nízkých až středních otáček (od 1 500 do 3 500) – a ty patří v běžném provozu k nejvyužívanějším.

Zvukovým projevem motor posádku rozhodně neobtěžuje, je velmi dobře odhlučněný. Když zvedáte těžkou kapotu vypolstrovanou poctivou vrstvou tlumícího materiálu, máte jasno. I při dálniční 140 je ve voze slyšet spíš aerodynamický hluk poměrně vysoké karoserie, mluvit se dá i polohlasem. Zásluhu na tom má i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka, motor díky ní točí při tachometrových 140 na šestku pouze asi tři tisíce otáček.

A spotřeba? Když "yetinu" - tak autu říkají škodováci - s tříčlennou posádkou proháníte po dálnicích a okreskách, napije se deseti litrů benzinu na sto kilometrů jízdy. Defenzivní jízdu, zakončenou postáváním v pražské koloně, korunovala na palubním počítači hodnota 6,5 litru kombinované spotřeby, což odpovídá tabulkové spotřebě. Reálná spotřeba při běžném užívání bude mezi sedmi a osmi litry, podle toho, jak máte těžkou nohu a jak naložení pojedete.

Odborníkům se líbí

Přeplňovanou dvanáctistovku osazenou systémem přímého vstřikování paliva jsme dovezli k prozkoumání odborníkům ze zkušebny motorových vozidel DEKRA na pražském Chodově. Motor 1,2 TSI vzešel ze spolupráce německých a českých konstruktérů a vyrábí se v Mladé Boleslavi.

 "Je to zcela nová koncepce, motor je hezky kultivovaný," libuje si Oldřich Očenášek, vedoucí zkušebny, kterému ale yeti zpočátku svými tvary moc do oka nepadl.

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti

Odborníkovi na motory Milanu Woitschovi se líbí pečlivá tepelná izolace motoru a nadšen byl vodním chladičem oleje. "Starší motory ho nemají a bývá s tím občas problém. Při dlouhodobém zatížení se pak přehřívají," vysvětlil. Chválil také dobře přístupný olejový filtr. "Je to hezká, jednoduchá, čistá práce," shrnul konstrukci motoru Oldřich Očenášek.

Oběma se líbí rozvod provedený řetězem a turbodmychadlo chlazené kapalinou. I přesto ale doporučují nechat při větším zatížení (například po dlouhé jízdě na dálnici) motor běžet, aby si turbo oddychlo. "Stačí tak půlminuta," říká Woitsch. Všiml si také, že motor už nemá klasickou váhu vzduchu, s níž mívají starší agregáty (především turbodiesely 1.9 TDI) problémy – konstruktéři ji nahradili snímačem tlaku a teploty v sání.

Odborníci naopak konstruktéry volkswagenu nechválí za to, že motor není zakrytovaný. Z úsporných důvodů nedostal malý čtyřválec horní ani spodní ochranný plastový kryt. "Posypová sůl se na celohliníkový motor dostane spodem a přes velkou přední masku, za dvě zimy bude blok pěkně zoxidovaný a nehezký, " míní Očenášek.

Všímá si také, že našemu exempláři teče olej kolem krytu rozvodů. To může být vada pouze tohoto kusu, nutno podotknout, že jsme přivezli k prozkoumání předsériový exemplář, který dostává při testování řádně zabrat.

Škoda Yeti

Dobrý základ

"Nakoupím je kolegům jako služební auta," změnil po svezení názor Očenášek. "Pořizujeme vždy auta se základními motory a tenhle mi přijde ideální. Kolegům se bude líbit, že mají trochu neobyčejné auto a zdá se i praktické," uzavírá šéf znalců DEKRA.

Za 360 tisíc dostanete do nejlevnějšího yetiho čtyři airbagy (maximum je sedm), ABS a stabilizační systém ESP. V "základu" jsou výškově nastavitelná přední sedadla, elektrické ovládání oken vpředu a zpětných zrcátek, centrální zamykání, sklopná a posuvná zadní sedadla a přípravu pro montáž autorádia. Klimatizace je za 17 900 korun.

Škoda Yeti 1,2 TSI v číslech
motor zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, 2x OHC
zdvihový objem (ccm) 1 197
pohon/převodovka předních kol/manuální šestistupňová
max. výkon (kW/k) 77/105
max. krouticí moment (Nm) 175
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 7,9/5,9/6,6
max. rychlost (km/h) 175
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 223 x 1 793 x 1 691 x 2 578
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 405-1 760
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1 345/1 890
základní cena (Kč)

359 800

Poznámka: údaje uváděné výrobcem

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...