Do expandujícího trhu s pohodlnými velkými čtyřkolkami nedávno vstoupila skupina velkoryse řešených a přitom levných modelů z Asie.
Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea, takže s módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta.
To je asi nejvýstižnější charakteristika nedlouho známé značky Ssangyong.
Už při svém vstupu na evropský trh přinesla dva mohutné off-roady, které nabídly full-size velikost, solidní výbavu a k tomu motory Mercedes za zajímavé peníze.
|
Prodejním trhákem se nestaly zejména kvůli excentrickému designu, jejich majitelé si je však pochvalují. A tak se do povědomí racionálně myslících zákazníků dostala další značka.
Protože Korejci jsou učenliví, vyvarovali se starých chyb a při vývoji další generace si dali mnohem více záležet na přiblížení designu konzervativním západním zákazníkům.
A tak vznikl rexton, který – ačkoliv za sebou nemá dlouhou tradici – přináší pořádnou porci kubických decimetrů a k tomu povedený vzhled. A také cenu hluboko pod milionem, což je vzhledem k nabízeným parametrům na první pohled velmi lákavá nabídka.
Všechna pro ale mají svůj protipól, a tím je v tomto případě technická úroveň. Zatímco Kia, Hyundai i Chevrolet už srovnaly krok s hlavním proudem a chystají se k mohutnému útoku na světové trhy, Ssangyong na jeho plánované cestě mezi elitní značky zatím brzdí mezery v konstrukční pokročilosti.
Může se hoditNové i ojeté automobily SsangYong můžete koupit na www.automodul.cz |
První dojmy z osobního setkání s černým dvoutunovým kolosem oscilují mezi respektem a zalíbením ve vyváženě působícím kontrastu filigránských detailů a rozlehlých ploch. Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku. Originalitu dokreslují detaily – neobvykle tvarovaná litá kola či zvláštní tvar prahových nástavců.
INTERIÉRUvnitř nadšení trochu ochládá; pozorovatel, namlsaný pohledným exteriérem, spatří klasické hranaté křivky a především spoustu nehezkého černého plastu. Sice má matný povrch, ale při dotyku nepůsobí příliš hodnotně.
Ještě horší jsou dekorační panely s imitací dřeva, na kterých je umělohmotnost vidět na první pohled. Poslední velká výtka míří k dílenskému zpracování interiéru; špatně slícované plastové krytky a skřípání z hloubi palubní desky nejsou při jízdě po silnici bohužel ničím výjimečným.
Jinak ovšem žádná velká újma na cestující nečeká – mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všech pět cestujících. O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček. Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky, řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko.
Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila. Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně.
Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen ovladače, rozeseté po různých místech řidičova pracoviště. Horké vteřiny zpočátku připravuje hledání spínače zadního stěrače, rafinovaně skrytého pod volantem. Jeho nalezením však trýzeň nekončí – chybí cyklovač a po rychlém vysušení začne stěrač po skle ohavně skřípat.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIJízdní vlastnosti na silnici nečiní problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm. Do zatáčky je třeba více si najet a zpomalit, nechávat si neustále odstup a vše je v pořádku. Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce zatáčet.
Solidně vyladěný podvozek nabízí komfort i na rozbitých okreskách, nervózní je naopak na městské dlažbě a retardérech, při jejichž překonávání si neodpustí hlasité protesty. Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.
Trochu horší je to na uklouzaných zimních vozovkách; stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.
Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě. Za prudkého sněžení v průběhu testování navíc chvílemi odmítaly poslušnost namrzající stěrače.
Ježdění mimo silnice nebo těžké práci naopak přikyvuje rámová konstrukce podvozku; ta, narozdíl od evropské a japonské samonosné většiny, umožňuje trvalé ježdění po křivolakých cestách bez rizika rozsáhlých poškození. Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg.
Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem, jehož posilovač rychlejší otáčení volantem či prudkou změnu směru odměňuje občasným výpadkem činnosti.
Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk sepnutého větráku chladiče dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků. Chvíli po nastartování se už ozývá normální, zdravý zvuk pětiválcového agregátu, který posádku pro změnu přesune na konec minulého století, kdy tento diesel ve Stuttgartu vyvinuli.
Odhlučnění je velmi solidní a po zahřátí není agregát prakticky slyšet ani cítit. Ovšem protúrování vrátí cestující do reality a připomene, že velkoobjemový turbodiesel je spíš pracovní, než závodní stroj.
Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek. Další akcelerace byla lehkým zklamáním – stálý pohon všech kol a vysoká hmotnost si vybraly nepříjemnou daň a vůz by ke kýžené čilosti potřeboval ještě více, než jinak solidních 120 kW.
Při porovnání s blízkou konkurencí by ssangyongu neškodilo zejména lepší zpřevodování vyšších rychlostních stupňů; hlavně příliš "dlouhá" pětka nutí řidiče podřazovat i v nepříliš prudkých stoupáních. Spotřeba v zimních podmínkách oscilovala kolem 10,5 l/100 km, ve městě narostla na 13, což lze považovat za odpovídající.
Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka. Na opačnou misku vah se však staví zvýšené provozní náklady, mnohdy zbytečně.
Možnost pohonu s automatickým přiřazováním pohonu všech kol by na suchém asfaltu bohatě stačila a mohla by srazit litr či dva z celkového průměru – pro úplnost dodejme, že tuto variantu nabízí levnější sedmimístná verze. Počítat je také třeba s nejistou hodnotou ojetiny a spíše s rychlým poklesem její ceny.
Ssangyong Rexton RX270Xdi Plus |
Mitsubishi Pajero Sport Instyle |
Kia Sorento |
|
objem motoru (cm3) | 2696 |
2477 |
2497 |
výkon kW/k | 121/165 |
98/132 |
103/140 |
max.toč. moment (Nm) |
340 |
278 |
343 |
počet válců/ventilů/počet převodových stupňů | 5/20/5 |
4/16/5 |
4/16/5 |
typ motoru | vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
max. rychlost (km/h) | 177 |
150 |
170 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 13,2 |
neudáno |
14,6 |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 10,9/7,7/8,9 |
13,0/8,8/10,4 |
10,0/6,5/7,8 |
objem kufru skl./neskl.(l) | 375/3146 |
970x1360 |
441/ neuvedeno |
rozměry d/š/v (mm) | 4795/1870/1830 |
4610/ |
4625/ 1963/ 1719 |
rozvor (mm)/podvozek | 2820/rámový |
2725/rámový |
2710/rámový |
objem nádrže (l) | 80 |
74 |
80 |
pohon 4x4 |
permanentní |
přiřaditelný |
přiřaditelný |
užitečná hm./max. hm. přívesu (kg) |
690/3500 |
670/2800 |
616/2800 |
pneumatiky |
235/70 R16 |
245/70 R16 |
225/75 R16 |
Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové | ano/ano/ ne/ne |
ano/ano/ |
ano/ano/ ano/ano |
ABS/ESP | ano/ne |
ano/ne |
ano/ne |
tempomat/parkovací asistent/mlhovky | ne/ne/ano |
ne/ne/ano |
ne/ne/ne |
klimatizace/xenony/litá kola | automatická /ne/ano |
automatická |
manuální |
záruka (roky) | 3 |
3 |
3 |
cena v Kč | 869 980 |
999 900 |
799 980 |
SSangyong Rexton |
Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea. S módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta. |
Jízdní vlastnosti na silnici nečiní větší problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm. |
Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku. |
Mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všechny cestující. |
Ježdění mimo silnice nebo těžké práci přikyvuje rámová konstrukce podvozku. |
Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka. |
Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků. |
O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček. |
O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček. |
Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky. |
Řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko. |
Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně. |
Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek. |
Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila. |
Rozjezd připomíná klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh. |
Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen spínače, rozhozené po různých místech řidičova pracoviště. |
Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce do zatáčky. |
Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit. |
Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit. |
Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit. |
Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg. |
Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě. |
Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat. |
Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat. |
Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem. |