Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do města si oblékněte angličák a vejdete se všude

I dva roky po uvedení je hvězdou ulice. Když řídíte Fiat 500 všichni na vás civí a mávají víc než kdybyste jeli ve ferrari. Všude vás pustí. A když ne, stejně se do té skuliny vejdete. Svištět umí ale i po dálnici a s malým turbodieselem pod kapotou se k benzince podíváte jednou za čas. Pětistovka jde pořád na dračku, už má půl milionu bratříčků.
Fiat 500

Fiat 500 | foto: Fiat

Tenhle pidifiat rozhodně není dokonalý, ale hází to šarmantně za hlavu. Prostě se líbí a hotovo. Co na tom, že v kráterech na silnici skoro zakopává a nafťák slyšíte víc než by vám bylo milé. Dokonalý styl vám způsobí dokonalé zatmění té racionální části mozku. Parádnějšího cvrčka pro městské přesuny asi neseženete. S turbodieselem teď stojí 318 tisíc. Nejlevnější s pětistovka s benzinovou jedna-dvojkou je za 268 900.

Fiat 500

Retro

Technika pochází z asi nejpovedenějšího fiatu posledních let, z hranaté pandy. Pětistovka je méně praktická, za to o pár světelných let stylovější.

Půlmilionář

Fiat 500

Z fabriky v polském městě Tychy už vyjelo na půl milionu pětistovek. Téměř polovina z toho jich jezdí v Itálii (přes 244 tisíc). Většina zákazníků z 83 zemí, kde je k mání, kupuje dražší lépe vybavené verze.

Základy z pandy se projevují hlavně ve dvou věcech: řidiči se bude líbit umístění řadičky hezky po ruce na vyvýšeném středovém panelu, dlouháni a nejen oni by ale spíš uvítali, kdyby seděli tak o deset centimetrů níž. Vysoko položené sedačky vám tak nutí vzpřímenější polohu na předních sedadlech. Je to fígl, aby pro ty vzadu zbylo víc místa.

Dokonale stylový interiér kupodivu není tak miniaturní, jak to zvenku vypadá. Dvojice vpředu má místa akorát a docela slušně se sem vejde i dvoumetrový habán. A když mají ti vzadu do nějakých metru sedmdesáti, odvezete je i vcelku pohodlně.

Řidič ocení velká zrcátka a dobrý výhled do všech směrů. Méně se líbí pouze výškově nastavitelný volant. Řadička je hezky při ruce, jen by mohla mít o něco méně gumový chod. V našem exempláři občas nechtěla zaskočit zpátečka.

Přístrojovka lakovaná v barvě karoserie není u Fiatu novinkou a i tady vypadá skvěle. Retrostyl korunuje kaplička pod volantem. Soustředné ciferníky rychloměru a otáčkoměru ale zrovna přehledné nejsou.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat 500 můžete koupit
na www.automodul.cz

Na speciální tykadlo si napravo vedle kapličky můžete umístit originální fiaťáckou navigaci Blue&Me. Aby si na ni chmatáci nemuseli brousit zuby, stačí ji po jízdě vysunout a schovat. A nepřekáží vám také nikde kabely.

Do kufru nacpete 185 litrů věcí. Není to moc, ale víc vlastně ani moc nečekáte. A je to třeba víc, než odvezete v kufru o metr delšího Maserati GranCabrio.

Fiat 500Fiat 500

Fiat 500 může mít až sedm airbagů. Ten lichý je kolenní pro řidiče. Pětistovka dosáhla na pět hvězdiček v crashtestu EuroNCAP. Bohužel, když ale potká obludně velké SUVčko, může si je akorát tak připnout na blatník. Crashtest Fiat 500 versus Audi Q7 sledujte ZDE

Pumpaři vás nebudou mít rádi

Naftový čtyřválcový turbodiesel 1,3 Multijet dělá v ceníku společnost benzinové 1,2 a 1,4. Pětapadesát kilowattů a 145 newtonmetrů jsou na svižný pohyb 980kilového přerostlého angličáku akorát. Ideální je udržovat ručku otáčkoměru kolem dvojky, to má motor největší říz. Vytáčení nad nějaké tři a půl tisíce otáček nemá smysl.

Studený motor rachtavě oznámí všem, že pije naftu, ani po zahřátí to není moc lepší. A při zhasínání sebou taky pěkně otřese. Méně vybrané chování mu ale asi odpustíte při pohledu na palivoměr.

I když s nim řádíte jak černá ruka, spokojí se s nějakými šesti a půl litry nafty na sto kilometrů jízdy. Běžnou jízdou se dostanete o litr níž. S lehkou nohou pojedete ekorallye klidně pod čtyři litry (školu úsporné jízdy najdete ZDE). Pětatřicetilitrová nádrž vám tak při normálním používání vydrží na nějakých 700 až 800 kilometrů.

Na špatné silnici trpí

Hodně tvrdý podvozek si s pražským tankodromem netyká, rozhodně lepší je ušetřit a nechat pětistovce základní kola s co nejvyšším profilovým číslem pneumatik. "Pětičento" funguje dobře na hladké, kvalitní silnici. Na českých kráterech ale autíčko, jako by zakopávalo. V zatáčce se drží líp, než byste od relativně vysokého auta, čekali. Na limitu se začne klouzat čumákem ven, to stačí lehoulince ubrat plyn.

I na dálnici si vede statečně, krátký rozvor je ale znát na menší jistotě při vysokých rychlostech. Jeho revírem je ale město, kde je neskutečně obratný. Není skulina, abyste se jí neprosmýkli.

Řízení postrádá citlivost, je ale aspoň příjemně strmé. A od závodění jsou ale v nabídce Fiatu jiné modely (třeba 500 Abarth). Pro drobné holky je ještě připraveno tlačítko city. Když ho zmáčknete, je řízení ještě lehčí, hodí se to třeba pří parkování.

Chrysler bude vyrábět pětistovku
s elektrickým pohonem

Fiat 500 EV

Americká automobilka začne v roce 2012 vyrábět verzi malého fiátku s elektrickým pohonem pro trh ve Spojených státech.

Benzinový Fiat 500 by se měl v USA začít prodávat ještě letos. Pětistovka pro americký trh se bude vyrábět v Mexiku, ročně jich chtějí prodat přes sto tisíc.

Automobilka říká, že konstrukce lehkého modelu Fiat 500 je pro elektrický pohon ideální. "Fiat 500 je pouze jedním z příkladů, jakým způsobem budou zkušenosti Fiatu v segmentu malých a středních vozů a znalosti technologií pro úsporu pohonných hmot hrát klíčovou roli v oživení Chrysleru," uvedl minulý měsíc generální ředitel Fiatu i Chrysleru Sergio Marchionne.

Elektrická pětistovka bude vycházet z konceptu 500 EV, který se představil na posledním autosalonu v Detroitu. Fiat říká, že "nabídne zákazníkům příležitost nebát se nárůstu cen paliva".

Elektromotor má "štávu" schovanou v li-ion bateriích, které se budou nabíjet z domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede přes 160 kilometrů. První kousky Fiatu 500 EV by měly být k mání za dva roky. Podle nejposlednějších informací se ale elektrická pětistovka nedostane do Evropy.

Chrysler hodlá pod Marchionneho vedením během pěti let více než zdvojnásobit prodej, uvést na trh více než deset nových modelů založených na platformách Fiatu a splatit dluh daňovým poplatníkům ve Spojených státech.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...