Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chlapskou práci dnes zvládne každý: s náklaďákem v kamenolomu

Řízení moderního náklaďáku nemá daleko k osobnímu autu. Volantem točíte doslova malíčkem, nechybí moderní vychytávky, automatická převodovka řadí za vás a v terénu se sám přiřadí pohon další nápravy. Vyzkoušeli jsme nejmodernější náklaďáky Volva určené do terénu v kamenolomu.

Řízení moderního náklaďáku musí být „blbuvzdroné“ a jednoduché jako u osobáku. Vždyť takový drobeček, který maká v kamenolomu, odveze klidně přes šedesát tun.

Volant si napolohujete stejně jako v osobáku. Vzpřímená poloha na vzduchem odpružené sedačce vám sama vnutí posaz z volantem hodně naplocho. Připoutat, zařadit malým voličem jízdu vpřed a může se vyrazit.

Moderní kabiny náklaďáků si nezadají s osobáky, nechybí klimatizace, informační displeje a dokonce ani malé tlačítko parkovací brzdy, žádné mohutné páky. Výhled ven je skvělý, z výšky je královský rozhled, spousta zrcátek vidí všude. Jen úplně vzad není vidět, kamery prý povinné nejsou. Zato mají třeba dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění a taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Šestiválcový šestnáctilitr, který si Volvo samo vyrábí, má v nejsilnějším provedení 750 koní a přes tři a půl tisíce newtonmetrů. Ty přenáší dvanáctistupňová mechanická nesynchronizovaná převodovka, která má ale automatizované ovládání. Žádný strach ze složitého řazení a meziplynů. Z pohledu řidiče je to prostě automat, o jehož ovládání se není třeba starat. Pro neznalého je jen trochu nezvyklé, že než se ten šestnáctitunový kolos rozjede na třicítku, už tam s houpáním postupně odřadí až na šestku. Letošní novinkou Volva je převodovka s takzvanými plazivými stupni, které se využijí při tahání extrémně těžkých nákladů, auto se díky tomu umí pohybovat dokonce jen půlkilometrovou rychlostí.

Lom Branžovy

A pozor, dálniční tahače volva už dnes mají dvouspojkové automaty, jak je známe z moderních osobáků. Jen mají dvanáct stupňů.

Náklaďáky určené pro práci v lomu, kde tahají opravdu těžký náklad v náročném terénu, jsou o dost odlišné oproti silničním strojům štrekujícím napříč světadíly. Rám je svařený z profilů z až centimetr tlusté oceli. Kabina má zesílený skelet a u Volva se chlubí, že je celokovová. Musí odolat, když na ni třeba odpadne kámen z nakladače a taky unést zbytek auta, když se převrátí. Taky ten kolos stojí tři až čtyři miliony korun bez daně.

Nečekaný je vzduchem odpružený podvozek, který může plně nahradit listová pera. Pro šoféra je mnohem pohodlnější a konstruktérům to umožňuje různé hrátky, třeba instalaci systému, který zvedne jednu ze tří zadních poháněných náprav. To se hodí třeba v těžkém terénu pro zlepšení trakce: když se na zbývající kola přenese větší zatížení, lépe se pak auto vyhrabe ze šlamastiky. V zakroucených cestách v lomech se to zas hodí pro obratnější manévrování.

Nastartováno, odbržděno, jedem. Volič převodovky z neutrálu posunout na automatický režim (má ovšem i mód s manuální volbou převodových stupňů) a pravačkou na plyn. Ten je nečekaně citlivý, stejně jako překvapí přesné a rychle reagující řízení. Na ovládání plynu si je třeba při rozhoupané jízdě v terénu zvykat. Jak se řidič pohupuje na sedačce, má sklony taky „pumpovat“ nohou na plynu, to je pak jízda trhavá. Fígl na to existuje: mít patu pevně na podlaze anebo použít takzvaný terénní tempomat. Ten udržuje kolos v pohybu sám, funguje trochu jinak než u osobáků, nenastavuje se totiž rychlost pohybu, ale otáčky motoru.

Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM

Školitel českého zastoupení Volva ještě přidává jednu radu: při stání vyřazovat na neutrál, jinak se zbytečně zatěžuje převodovka.

K najíždění do oblouků „ze široka“ dlouhý kolos řidiče sám navede. Průjezdy natěsno jsou díky dobrému výhledu, ozrcátkování kabiny a pravidelným tvarům beze stresu. Nakonec se odvážím i couvat. V lomu Branžovy u Berouna si to zkusím pár metrů po cestě, kudy se sápou nahoru a dolů ostatní náklaďáky. Nakonec to jde: hlavně se nebát, sledovat zrcátka a je to.

Nákladní speciály Volvo

Respekt budí hlavně kopec, který se má sjet. Brzdí se provozními brzdami, ale co nejčastěji motorovou brzdou. Těžké retardéry se dnes prý používají čím dál méně.

Letošní novinkou Volva, kterou vícenápravové speciály do terénu dostávají automaticky, jsou mezinápravové zubové spojky, které při prokluzu zadní nápravy automaticky připnou pohon předních kol, jak to známe u moderních osobáků. Žádné extra páky, voliče, jen mozek auta, který vše obstará za řidiče, stejně jako v manželčině SUV.

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Vozy musí splňovat stále se zpřísňující emisní normy, takže se co tři roky musí motory výrazně modifikovat, o bezpečnostních prvcích už byla řeč. A to si Volvo ještě všechno „komplikuje“ svými vlastními požadavky, které jsou ještě přísnější. Mají třeba vlastní metodiku speciálních crashtestů, při jednom z nich proti sobě rozjedou dva tahače a prásk...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...