Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S BMW na sněhu. Česko je ráj bavoráků 4x4

Do Pece pod Sněžkou jsme přijeli v tuhých mrazech. Teploměr ukazoval 19 pod nulou a letiště Lánov, kde probíhala dynamická část testů, bylo kompletně pokryté ledem a menší vrstvou sněhu. Prostě ideální stav pro vyzkoušení náhonu všech kol xDrive spolu s elektronikou ESP.
Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou | foto: BMW (Petr Šolar)

Značka BMW před dvěma lety opustila svoji pověst výrobce zaměřeného výhradně na zadní náhon a vstoupila na trh s MPV řadou 2 a modely Active Tourer a prodlouženým Grand Tourer. K nim se navíc loni přidalo BMW X1 jako malé SUV na stejné podvozkové platformě, které si také můžete objednat i jako čistou předokolku.

Ovšem v Česku má valná většina objednávek nových vozů BMW zaškrtnutou kolonku xDrive. V porovnání s celkovou cenou vozu jde totiž o levný (tedy pokud se to vůbec dá o něčem u BMW říci) doplněk všech modelů se zadním náhonem, který v zimě řidiči umí pomoci.

A právě každoroční testovací týdny xDrive v Krkonoších mají lví podíl na tom, že poměr prodaných vozů s příplatkem za xDrive je v Česku vyšší než třeba v Rakousku či Švýcarsku. Tady si v bezpečném prostředí na sněhové dráze mezi kužely a s pokyny instruktorů přes vysílačku vyzkoušíte limity pohonu všech kol a naučíte se na kluzkém povrchu řídit pomocí plynu a předvídavé práce s volantem.

Předokolky versus zadokolky

Srovnání klasického xDrivu pro vozy se zadním náhonem a nové verze pro předokolky na stejné trati ukázalo docela zajímavé rozdíly. Klasický xDrive pro zadokolky ctí tradici BMW a pohání hlavně zadní nápravu a pomocí mezinápravové spojky dozadu v běžných rychlostech posílá vyšší točivý moment zhruba v poměru 40:60.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

To však elektronika mění nejen na sněhu, ale i při průjezdech zatáčkou, kdy uprostřed zatáčky udržuje poměr 50:50 a až na výjezdu „naloží“ více síly na zadní nápravu. A třeba při parkování a manévrování jde dozadu sto procent pro snížení odporu předních kol při zatáčení. Na sněhu pak systém sleduje rozdíly v trakci mezi nápravami, pošle více síly na nápravu v lepším záběru a nápravy si následně rozdělí sílu na jednotlivá kola pomocí ESP.

Naopak nová X1 a řada 2 Active Tourer jsou i se systémem xDrive při běžné jízdě klasické předokolky a na zadní nápravu putuje jen pět procent síly. Právě díky tomu umí nová platforma i s xDrive nabídnout lepší hodnoty spotřeby. Až podle potřeby se elektrohydraulickou spojkou připojuje zadní náprava a i tady platí, že dozadu umí spojka v případě potřeby poslat třeba i 100 procent krouťáku.

Při ostřejší jízdě na zakroucených silnicích kolem Černého dolu byl rozdíl například mezi X1 a X3 docela znát. V zatáčce pod plynem je citelný rozdíl mezi zadokolkou, která se do zatáčky doslova těší, a trochu méně ochotnou předokolkou. Ale o to více nás všechny překvapil rozdíl na totálně ledovaté slalomové dráze na letišti, kde naopak vedly předokolky.

Ledovkový slalom jsme si dali v každém voze celkem třikrát - jednou klasicky v režimu Sport (všechny vozy jsou v provedení s osmistupňovým automatem), podruhé Sport Plus s vypnutou stabilizací DCS, kdy elektronika nekoriguje boční smyky, ale stále pomáhá protiprokluzový systém, a nakonec jedno kolečko s úplně vypnutou elektronikou.

A ve všech případech se jako nejčitelnější ukázala dvojková řada Active Tourer, která na ledu za pomoci elektroniky nejlépe držela stopu a i při jejím vypnutí se dala nejsnáze zkrotit do požadovaného směru.

Jak je možné, že u všech novinářů v ovladatelnosti vyhrálo zrovna MPV? Na ledu přece jen hraje skoro nejdůležitější roli nízká hmotnost a Active Tourer s provozní hmotností pouhých 1 485 kg se prostě díky xDrivu chytne správné stopy nejdřív.

I podobná X1 se stejným podvozkem i motorem už má o 150 kg více, no a když rozjedete X5 s provozní hmotností 2 115 kg, na ledu přebírají vládu fyzikální zákony a z X5 je rázem obří koule na bowlingové dráze.

Přesednutí do trojkových a pětkových sedanů je jako výlet do jiného světa, díky nízkému posazu je mnohem líp cítit, kdy kola začínají prokluzovat. Při hrátkách na ledu se najednou nejlépe jede s vypnutou elektronikou, a jak se vám jednou podaří si ve slalomu plynule přehazovat zadek v táhlých smycích, je to dokonalá radost z jízdy.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Na druhé polovině letiště nás čekají driftové radovánky. Za úzkou uličkou z kuželů je vyhýbací manévr, po kterém se vůz musí prudce vrátit do původního směru. Výsledkem jsou táhlé drifty, které nejde vybrat jinak než pořádnou porcí plynu a kontra volantem. I tady hodně pomůže instruktor, který šoféra pomocí vysílačky zvenku nutí překonat instinkt a v pravé zatáčce dát pořádný rejd doleva, přestože už zleva bokem skoro lížete závěj a podvědomí vás nutí točit volantem doprava.

A tady byl zase nejzajímavější ten nejtěžší a nejvýkonnější model – mohutná X6 M50D. Už proto, že díky vyšší hmotnosti a pořádné porci výkonu nejdéle vydrží v driftu. A také dokáže s trojitým turbodmychadlem ze vznětového třílitru vyždímat 380 koní a 740 Nm krouťáku a navíc je vybavená aktivním zadním diferenciálem Performance Control, se kterým dokáže elektronika citlivě rozdělovat sílu i mezi jednotlivá kola na stejné nápravě.

Systém si přijel vyzkoušet i Martin Macík po návratu z Rally Dakar, kde jako nejmladší pilot v kategorii kamionů úspěšně dojel do cíle na 15. pozici: “Byla to zajímavá změna. Dva dny po příletu z rozpáleného Buenos Aires, kde jsem driftoval na šotolině, jsem teď s BMW na sněhu a ledu“.

„Až mě to zarazilo, to auto za mě samo udělá kompletně všechno, co já vlastně musím dokázat za volantem kamionu. U kamionu mi vlastně pomáhá jenom systém ABS, a to pouze na zadní nápravě.“

Na houpačce

K večeru se vracíme do xDrive Village, kde si ještě pod reflektory vyzkoušíme parkurovou dráhu. Na kolébkové rampě si dáte levé přední a pravé zadní kolo do vzduchu a sami se mírným pohoupáním přesvědčíte, že rozdělení hmotnosti mezi nápravy je opravdu přesných 50:50.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Na dalších překážkách se rozjedete třeba jen s jediným kolem v záběru a na závěrečné houpačce si zase vyzkoušíte sjezdový asistent, který s motorovou brzdou sjede i prudký svah předem nastavenou rychlostí.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...