Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW X1: jízda na jedničku

  11:00
Dlouho očekávaný nejmenší model se zvýšeným podvozkem se značkou BMW právě vstupuje na český trh. Pověsti značky nezůstala X1 nic dlužna: Nabízí suverénní jízdní vlastnosti podpořené silnými motory.
BMW X1

BMW X1 | foto: BMW

Skloubení siláckého vzhledu, kompaktních rozměrů a dynamických jízdních vlastností často dopadá špatně. Řada nejmenších SUV zaplatila za pohon všech kol a offroadovou vizáž kamenným pérováním, stísněným vnitřním prostorem a vysokou spotřebou. BMW X1 ukazuje, jak to udělat dobře.

Může se hodit

Obrovská přehlídka německých luxusních
automobilů značky BMW
na online portálu www.automodul.cz

Mnichov se od začátku rozhodl udělat malé SUV po svém. Na technickém základě řad 1 a 3 stvořil dynamicky tvarované auto, které sice nerezignovalo na výlety do přírody, avšak už od pohledu dává přednost rychlému svezení.

Vývojáří se zároveň poučili z chyb svých neprémiových kolegů, takže položil hlavní důraz na dobré rozložení hmotnosti a maximální vnitřní prostor. Dílo se podařilo díky rekordnímu rozvoru 2,76 m, který nejen výrazně překonává veškerou dosavadní konkurenci, ale především zajišťuje dostatek pohodlných kubíků pro posádku. I přes prostorově krajně nevýhodnou klasickou koncepci s pohonem preferujícím zadní kola, která samozřejmě zůstala zachována.

BMW X1

Malý velikán

A čím je tedy X1 výjimečné? Především architekturou – podélně uložený motor zatím z konkurentů nenabídl nikdo, i když lze předpokládat, že příchod malého mercedesu, očekávaný přibližně za rok a půl, tuto statistiku změní. Unikátní je také nabídka třílitrového řadového šestiválce – i pro něj zbylo v dlouhé přídi místo. S ním naopak zůstane BMW s největší pravděpodobností osamocené, zejména v době, kdy konkurence sází spíše na downsizing a nebojí se ani vysoce přeplňovaných čtrnáctistovek.

A do třetice je to nabídka špičkové techniky. Zatímco výhradní nabídku přímého vstřikování paliva napříč motorovou paletou zavedl již Volkswagen, twinturbodiesel s kaskádovým přeplňováním dvojicí nestejně velkých turbodmychadel slaví premiéru právě v X1. Zajímavá je i možnost pohonu jediné nápravy. Konstruktéři navíc přivedli newtonmetry k zadním kolům, což je další nezvyklost mezi SUVčky.

Kombíkový teréňák

Jednoznačným přínosem je extrémní rozvor, díky němuž malý "teréňák" působí spíše jako stylové kombi, než nějaký off-road. Tomu nasvědčuje i malý, avšak dobře a nízko umístěný vstupní otvor do kufru, který sice základním objemem 420 l neoslní, avšak téměř se vyrovná trojkovému kombi. A to zejména díky absolutní variabilitě zadních sedadel, která jsou dělena v poměru 40:20:40. Naklápět či polohovat lze každé zvlášť.

Milovník jízdy

Krátká zkušební jízda vedla po rozmanitých cestách počínaje kvalitními "jedničkami", přes členité vlásenkové okresky, až po atraktivní terénní vložku v areálu vápencového lomu.

BMW X1

Konstruktéři od BMW předvedli malý zázrak. Interiér plný křivek a oblouků je přesně tak velký, aby se v něm i urostlí dospělci cítili vzdušně a přes malou celkovou výšku je lidem uvnitř i v kolmém směru dobře. Pocity za volantem evokují spíš sportovní kupé. Ostatně za jízdy tento pocit díky výhledu na dlouhou kapotu a extrémně vpředu uloženým kolům ještě sílí. Škoda jen okatého šetření na vnitřních materiálech, na které jsme si museli zvyknout i ostatních malých BMW.

I se čtyřkolkou xDrive (kvůli přidaným kilogramům a parazitním momentům na přední nápravě lehké nohy všech "bavoráků" obecně spíše ztěžuje) je mrštnost až neuvěřitelná. Představa malé jedničky s přidaným předním pohonem není zcela přesná, X1 totiž postrádá její sklony k nervozitě na hranici adheze.

Zatáčí téměř jako trojkové BMW, ze zatáčky se však vždy vytáhne bez subjektivně vnímatelné setrvačnosti dlouhého zadního převisu. Brzdí i zrychluje nadprůměrně, i se slabším ze zatím nabízených dvou turbodieselů předjede co si řidič vzpomene. Vše je pak korunováno vjemem rychlosti, který se podařilo jakýmsi trikem značně umocnit, takže i středně rychlé sportování na okresce vyvolává silně příjemné pocity.

BMW X1

X1 umí i mimo bezpečí asfaltky. Na šotolině v lomu se tuhá karoserie nad dírami, menšími kameny i dolíky téměř vznáší. A dokonce si při tom zachovává jistou plavnost, kterou konkurenti mnohdy postrádají.

Levný základ, drahé připlácení

A ceny? Ty začínají pod osmisettisícovou hranicí – konkrétně 774 800 Kč za provedení sDrive20d, což je zatím jediný model s pohonem pouze zadních kol, kombinovaný s prostředním ze tří vznětových dvoulitrů o výkonu 130 kW (slabší se dostane na trh později).

Systém pohonu všech kol xDrive zatíží cenovku dalšími 52 tisíci. Zde je poprvé možno volit i samočinnou převodovku (šestistupňový Steptronic za 53 300 Kč), která je naopak standardem u vrcholného twinturbodieselu xDrive23d 150 kW (899 600 Kč, verze s "manuálem" bude k mání za rok). Vrcholem je přímovstřikový hořčíkový třílitrový šestiválec xDrive28i s výkonem sníženým na 190 kW, který o rovnou tisícikorunu přestřelil miliónovou hranici, opět se standardním automatem.

Novým základem se za několik měsíců stanou zážehové dvoulitry 18i a 20i, z nichž slabší bude k mání výhradně se zadním pohonem.

Ceny tedy proti neprémiové konkurenci mírně vyšší, avšak vzhledem k úrovni použité techniky a nabízené protihodnotě pro zájemce více než dobré.

A tak se otazníky vznášejí opět nad základní výbavou, s níž v poslední době BMW šetří jako se vzácným kořením. Je tedy třeba brát jako "povinnost" dalších cca 30 % ceny navíc za nezbytnosti typu automatické klimatizace, jakostního rádia, vyhřívaných sedadel, xenonových světlometů, hodnotnějšího čalounění (to základní má k prémiovým pocitům daleko), lepšího volantu, parkovacích senzorů, metalízy, velkých kol... Pod milión to zřejmě nebude, avšak výsledek určitě stojí za to.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...